Pozycjonowanie stron produktowych w e-commerce

Sklepy internetowe mogą pozyskiwać ruch i klientów na wiele sposobów. Jednym z nich jest pozycjonowanie, opierające się na budowaniu widoczności w wyszukiwarce – takiej jak Google. W jaki sposób ta strategia wpływa na biznes e-commerce i czy stanowi efektywne źródło konwersji?

Pozycjonowanie sklepu internetowego jako kanał marketingowy

Pozycjonowanie (SEO: Search Engine Optimization) polega na projektowaniu i rozwijaniu serwisu internetowego w taki sposób, aby algorytm wyszukiwarki uznał konkretną stronę za wartością w kontekście zapytania wygenerowanego przez użytkownika. W ten sposób sklepy mogą pozyskiwać ruch organiczny, następnie przekształcając go w konwersję – czyli sprzedaż.

Według raportu IAB po trzech kwartałach w 2021 roku wydatki na reklamę w wyszukiwarkach (SEO+PPC) stanowiły 32,3% udziału branży marketingowej w Polsce, tym samym wyprzedzając: ogłoszenia, promocyjne materiały wideo, mailing oraz reklamy display’owe. Wynik ten potwierdza efektywność wyszukiwarki Google w ujęciu pozyskiwania klientów – co więcej, potencjał tego kanału skutecznie wykorzystują biznesy działające online.

Jak zapewnić wzrost konwersji podczas pozycjonowania stron produktowych?

Użytkownicy generujący zapytanie w wyszukiwarce mają różne intencje. Nie zawsze celem korzystania z Google jest bezpośredni zakup produktów. Wyróżnia się cztery podstawowe typy zapytań:

Zapytania informacyjne – użytkownik szuka dokładnej odpowiedzi na zadane pytanie. Przykład zapytania informacyjnego: „Czym jest ładowanie indukcyjne telefonu?”.

Zapytania nawigacyjne – ich celem jest znalezienie miejsca, osoby, marki lub innego „elementu”. Przykład zapytania nawigacyjnego: „Messenger pobierz”.

Zapytania komercyjne – użytkownik chce dowiedzieć się czegoś więcej o produkcie/usłudze. Przegląda różne oferty i jeszcze nie podjął ostatecznej decyzji. Chętnie pozna opinie, ceny, rankingi, poradniki. Przykład zapytania komercyjnego: „ranking smartfonów 2022”.

Zapytania zakupowe – są bardzo podobne do zapytań komercyjnych, ale w tej sytuacji użytkownik jest już zdecydowany na zakup. To jeden z ostatnich etapów na ścieżce zakupowej: w tym momencie internauta podejmuje decyzję o skorzystaniu z oferty konkretnego sklepu. Przykład zapytania zakupowego: „tani smartfon”.

Realizacja strategii SEO dla stron produktowych w e-commerce powinna opierać się na pozycjonowaniu fraz odpowiadających na zapytania zakupowe. Natomiast z reguły artykuły umieszczane na blogach sklepowych są tworzone tak, aby wyświetlać się na zapytania komercyjne oraz informacyjne (i nawigacyjne, jeżeli kontekst na to pozwala). Odpowiedni dobór fraz kluczowych do stron produktowych jest więc istotny w kontekście zapewniania wysokiego współczynnika konwersji. Nieco bardziej znane marki mogą zadbać także o pozycjonowanie wyrażeń brandowych, aby w ten sposób generować konwertujący ruch organiczny.

Podczas pozycjonowania sklepu warto skupić się również na UX designie (projektowanie doświadczeń użytkownika). W ten sposób zachęcisz internautów, generujących zapytania informacyjne i komercyjne, do zakupu. Doskonałym tego przykładem jest optymalne rozmieszczenie linkowania wewnętrznego, nawigacji oraz menu. Gdy użytkownik trafi na wpis blogowy lub do kategorii produktowej, wystarczy jedno kliknięcie, aby przejść do odpowiedniego produktu – a następnie realizacji transakcji. Istotą UX designu jest również ułatwienie poruszania się po sklepie, gdy użytkownik trafi na stronę za pośrednictwem zapytania zakupowego. Wówczas właściwie zaprojektowany serwis może ułatwić dodanie produkty do koszyka i złożenie zamówienia.

Jeżeli jako przedsiębiorca chcesz pozycjonować sklep, a jednocześnie proces ten ma wspierać generowanie konwersji, nawiąż współpracę ze specjalistami, którzy zajmują się nie tylko SEO, ale również UX designem. Strategia łącząca te elementy nosi miano SXO (Search Experience Optimization). W ramach jej realizacji wykonuje się takie czynności jak:

  • testy A/B,
  • marketing automation,
  • optymalizacja witryny pod kątem UX i SEO,
  • dostosowanie strony do urządzeń mobilnych,
  • projektowanie architektury sprzyjające konwersji.

Agencja SEO wykorzystująca właściwości pozycjonowania oraz UX sprawi, że pozyskiwany ruch organiczny będzie wartościowany (monetyzowany), tym samym prowadząc do konwersji.

Sposoby na zwiększenie konwersji w sklepie internetowym

Połączenie SEO oraz UX to nie jedyna forma zwiększania konwersji w sklepie internetowym. Istnieje wiele skutecznych technik stosowanych w e-commerce. Wybierz odpowiednie z nich, aby w ten sposób generować wyższy poziom sprzedaży.

Dostawa produktów

Wpływ na konwersję w e-commerce ma dostawa sprzedawanych produktów. Klienci chcą otrzymywać swoje zamówienie szybko i tanio, jednocześnie w oparciu o korzystną politykę zwrotu. Użytkownicy przed złożeniem zamówienia sprawdzają czas dostawy, a także jej koszt. Więcej informacji o wpływie metod dostawy produktów na sprzedaż możesz przeczytać w tym artykule.

Cross-selling

Sposobem na zwiększenie konwersji w sklepie jest cross-selling. To strategia polegająca na dodawaniu do koszyka produktów uzupełniających (komplementarnych), co podnosi jego wartość. Aby wdrożyć cross-selling w e-commerce, warto wskazać kluczowe fazy realizacji transakcji – propozycję produktów należy przedstawić w sposób jak najbardziej atrakcyjny dla odbiorcy. W przypadku sklepów internetowych często wykorzystuje się panele w koszyku zakupowym oznaczone jako „Inni kupowali również”, „Sprawdź nasze pozostałe produkty” lub „Stwórz perfekcyjny zestaw”.

Remarketing

Sklepy internetowe do optymalizacji współczynnika konwersji mogą wykorzystywać remarketing. Ta strategia przydaje się szczególnie w ujęciu redukcji liczby porzuconych koszyków. Remarketing polega na targetowaniu reklam do odbiorców, którzy odwiedzili sklep (i na przykład dodali produkt do koszyka), ale nie zrealizowali transakcji. Wówczas użytkownicy mogą wrócić do swoich zakupów dzięki „przypomnieniu” w postaci reklam wyświetlanych w mediach społecznościowych oraz na stronach internetowych.

Wnioski i podsumowanie

Pozycjonowanie stron produktowych w e-commerce to przede wszystkim odpowiedni dobór fraz kluczowych, które następnie będą pozycjonowane – wówczas istnieje większe prawdopodobieństwo, że pozyskiwany ruch organiczny zacznie generować sprzedaż. Na konwersję wpływ ma także UX, dlatego warto łączyć SEO z designem doświadczeń użytkowników, aby w ten sposób optymalizować konwersję.

Sprawdź, gdzie jest Twoja przesyłka

Śledzenie przesyłki

Cennik przesyłek
Przesyłki zagraniczne
Firmy Kurierskie
Usługi
Punkty nadań
start Śledzenie Przesyłka Konto