- AlleKurier
- Usługi
- Zwrot towaru do sklepu - jak to zrobić?
Zwrot towaru do sklepu - jak to zrobić?
Zwrot towaru jest jednym z podstawowych praw każdego konsumenta. Najczęściej zwrotu zakupionego towaru dokonujemy, kiedy zamówiliśmy coś przez internet i nie do końca pasuje nam to, co otrzymaliśmy. Jak zwrócić towar do sklepu, w którym zrobiliśmy zakupy on-line? Skorzystaj z atrakcyjnej oferty AlleKurier na tanie przesyłki kurierskie i dokonaj błyskawicznego zwrotu towaru do sklepu internetowego. Zamów kuriera po odbiór Twojego zwrotu i wyślij paczkę nawet do 70% taniej!
Zwrot towaru zakupionego przez Internet
W związku z dynamicznym rozwojem usług handlowych prowadzonych przez Internet powstało wiele nowych regulacji prawnych. I tak według obowiązujących obecnie przepisów każdy kto dokonał zakupu towaru przez Internet ma prawo do jego zwrotu.
Jednak według tych samych przepisów jeśli zwrot następuje bez podania przyczyny, tzn. towar nie posiada żadnych wad, a chcemy go zwrócić bo nam się nie podoba lub po prostu się rozmyśliliśmy, to sprzedający nie ma obowiązku pokrywać kosztów zwrotu takiego towaru.
Taka sytuacja zdarza się bardzo często i aby wyjść na przeciw oczekiwaniom wszystkich klientów sklepów internetowych, który chcą dokonać zwrotu w sposób możliwie jak najtańszy powstała specjalna usługa AlleKurier.pl. Dzięki nam możesz zwrócić niepasujący Ci towar tanio i szybko!
Zwróć towar kurierem za pośrednictwem AlleKurier.pl do 70% taniej!
Dzięki naszemu serwisowi możesz w łatwy sposób zamówić kuriera, który przyjedzie do Ciebie i odbierze paczkę z towarem, którego zwrotu do sklepu chcesz dokonać. Następnie dostarczy on go do sklepu, w którym ów towar został zakupiony. Najistotniejszym faktem w całym tym procesie jest to, że aby zwrócić towar nie musisz nawet wychodzić z domu.
Możesz zamówić kuriera wygodnie z domu, przez Internet. Nie musisz więc fatygować się i odwiedzać oddziału poczty ani wydzwaniać na infolinię firmy kurierskiej. Dodatkowo zamawiając kuriera za naszym pośrednictwem możesz oszczędzić nawet do 70% na kosztach przesyłki. To się naprawdę opłaca!
Chcesz zwrócić zakupy do konkretnego sklepu internetowego, ale nie wiesz jak tego dokonać? Poznaj nasze poradniki, a w nich informacje o zwrotach dla najpopularniejszych sklepów działających online. Zobacz je koniecznie!
Wypełnij intuicyjny formularz, który znajduje się w zakładce do zamówienia kuriera. Podaj dane na temat paczki - jej wymiary i wagę - a następnie kliknij wyceń przesyłkę. Wybierz najlepszą dla siebie ofertę i uzupełnij formularz nadania. Wprowadź swoje dane oraz dane sklepu, do które ma dotrzeć Twój zwracany towar.
Odstąpienie od umowy - czas na zwrot towaru
Jaki jest czas na zwrot towaru? Według obowiązujących przepisów prawa konsumenta cały proces zwrotu rozpoczyna się w momencie zgłoszenia odstąpienia od umowy. Na dokonanie go mamy 14 dni od momentu otrzymania towaru. Aby odstąpić od umowy sprzedaży należy w tym terminie przesłać do sprzedawcy wypełniony specjalny formularz zwrotu.
Od momentu wyrażenia rezygnacji z umowy rozpoczyna się kolejny termin liczący 14 dni, w którym musimy dostarczyć z powrotem do sklepu zwracany towar, a sprzedawca zobowiązany jest do oddania nam pieniędzy. Tak więc cała procedura zwrotu towaru do sklepu może trwać maksymalnie 28 dni. Warto sprawdzić też wcześniej stronę sklepu internetowego, przez który zostały zrobione zakupy, ponieważ czas na zwrot w sklepach może się różnić. W związku z obostrzeniami związanymi z COVID-19, spora część sklepów wydłużyła czas na zwrot towaru, dzięki czemu nie musimy się aż tak spieszyć z nadaniem przesyłki.
Formularz zwrotu towaru - do czego jest potrzebny?
Formularz zwrotu lub formularz odstąpienia od umowy można pobrać na wielu stronach w Internecie. Bardzo często udostępniany jest on również przez samego sprzedawcę (większość sklepów internetowych ma do tego specjalną zakładkę). Nie jest to skomplikowany dokument i łatwo go przygotować samemu według wzorów udostępnianych w sieci.
Bardzo ważne aby protokół zwrotu wypełnić prawidłowo i sprawdzić dokładnie numer rachunku bankowego, na który mają zostać przesłane nam pieniądze ze zwrotu. Pozwoli to na szybkie i sprawne przeprowadzenie procedury zwrotu i otrzymanie wydanych na towar środków pieniężnych. A ile kosztuje zwrot towaru? Zobacz cennik kurierów dostępnych na AlleKurier.pl!
Zwrot towaru a podstawa prawna - prawo konsumenckie do zwrotu towaru
Robiąc zakupy w sklepie stacjonarnym, można dotknąć i dokładnie obejrzeć produkt przed włożeniem go do koszyka, często nawet wyjąć z opakowania, w przypadku sprzętu sprawdzić poprawność działania itd. Zmniejsza się ryzyko nietrafionego zakupu, jak może mieć to miejsce przy kupowaniu przez Internet.
E-sklepy także mają na swoich stronach opisy i zdjęcia produktowe, ale kupujący musi polegać wyłącznie na tych danych. Obwiązuje jednak polityka zwrotów, dzięki której zakupiony towar może zostać oddany, ale niestety nie w każdym przypadku. Nie wszyscy sprzedawcy są zobligowani do przyjęcia zwrotu, a niektóre przedmioty mu nie podlegają. Najważniejsza będzie znajomość aktualnych przepisów prawa, które co jakiś czas ulegają zmianom. Ich nieznajomość nie zwalnia od ich przestrzegania, czego należy być ich świadomym.
Czy możliwe jest zwrócenie towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym?
Zakup przedmiotu jest równoznaczny z zawarciem umowy. Jeśli wobec tego ktoś zdecyduje się na zwrot towaru, będzie to równoznaczne z odstąpieniem od umowy. Niektóre osoby robią nieprzemyślane zakupy, rozmyślają się i chcą z niego zrezygnować z różnych powodów. Z oddaniem zakupionego przedmiotu nie ma większego problemu w przypadku kupienia go na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.
Pojawia się on jednak przy zakupach w sklepie stacjonarnym. Zgodnie z art. 27 Ustawy o prawach konsumenta prawo do dokonania zwrotu zakupionego przysługuje wyłącznie umowy zawartej na odległość lub poza siedzibą firmy. Warto też zaznaczyć, że z takiego uprawnienia można skorzystać wyłącznie wtedy, gdy sprzedającym jest przedsiębiorca, a kupującym konsument. Jeżeli towar został zakupiony od osoby prywatnej, nie ma on obowiązku przyjmowania zwrotu od nabywcy. Istnieje taka możliwość, ale wynika ona wyłącznie z dobrej woli sprzedawcy.
To samo można powiedzieć o zwrocie towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym – sprzedawca nie jest zobligowany do jego przyjęcia. W przypadku przedmiotu wolnego od wad fabrycznych, czyli zgodnego z zawartą umową, zgodnie z ustawą o prawach konsumenckich nie jest przewidziana możliwość jego zwrotu.
Sprzedawca może wobec tego odmówić przyjęcia towaru, jeśli kupujący będzie chciał rozwiązać umowę. Niektóre sklepy prowadzą politykę zwrotów, ale trzeba zawsze o to zapytać przed dokonaniem zakupu. Zdarza się tak, że klient otrzymuje możliwość zwrócenia kupionego przedmiotu w przeciągu tygodnia, czternastu dni lub nawet miesiąca.
Bardzo ważne będzie jednak to, że ewentualny zwrot dotyczy wyłącznie towaru w stanie nieużywanym, czyli fabrycznie nowego. Coraz więcej sprzedawców decyduje się na takie rozwiązanie ze względu na rosnącą konkurencję na rynku, chcąc wyróżnić się na jej tle i zachęcić do dokonania zakupu właśnie w jego sklepie!
Istnieje również możliwość indywidualnego umówienia się ze sprzedawcą na termin, w którym możliwe będzie dokonanie ewentualnego zwrotu kupowanego towaru. Kupujący powinien zadbać o to, aby zostało to udokumentowane np. na paragonie lub innym dowodzie sprzedaży.
W razie wystąpienia jakichkolwiek problemów w przyszłości będzie miał na co się powołać, aby rozwiązać powstały spór. Inaczej wygląda sytuacja, jeśli zakupiony przedmiot posiada wadę i nie została ona wcześniej zauważona przez kupującego. Istnieje wtedy możliwość zwrócenia towaru, ale w ramach reklamacji złożonej na zasadach rękojmi.
W takim przypadku podmiotem odpowiedzialnym za powstałe defekty jest sprzedawca i trzeba wystosować do niego pismo reklamacyjne. Przedsiębiorca nie może odmówić jego przyjęcia, co wynika z podstawy prawnej - art. 558 § 1 Kodeksu cywilnego.
Niezgodność towaru z zawartą umową może dotyczyć braku zdeklarowanych właściwości produktu, wydania go w stanie niepełnym lub niespełniającego swojego przeznaczenia. Z tego tytułu konsument może zażądać wymiany towaru na nowy (wolny od wad), naprawienia go, obniżenia jego ceny lub odstąpienia od umowy przy istotnej wadzie. Zawsze można powołać się na podstawę prawną w postaci art. 558 § 1 Kodeksu cywilnego i art. 560 Kodeksu cywilnego.
Problem z towarem kupionym przez Internet – czy można dokonać zwrotu?
Zdecydowanie łatwiej jest dokonać zwrotu towaru, jeśli został on kupiony na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Możliwe staje się wtedy odstąpienie od umowy, nawet bez podawania przyczyny swojej decyzji. Towar nie musi być wadliwy, sprzedający jest zobligowany do jego przyjęcia.
Dotyczy to wszystkich umów zawieranych przez Internet lub nawet telefonicznie. Wynika to z faktu, że konsument nie ma fizycznie możliwości dokładnego zapoznania się z wszystkimi właściwościami oferowanego przedmiotu – nawet w przypadku szczegółowych opisów i zdjęć. Tworu dostępnego na stronie internetowej nie można dotknąć, przetestować ani dokładnie obejrzeć.
Umowa zawarta poza siedzibą firmy może zostać wobec tego rozwiązana przez kupującego, co wynika z Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Podobnie jak w przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym, przy zaistnieniu wad towaru przysługuje konsumentowi uprawnienie do skorzystania z przepisów dotyczących rękojmi.
Zgodnie z art. 28 Ustawy o prawach konsumenta na zwrot towaru zakupionego przez Internet kupujący ma czternaście dni od daty otrzymania zamówienia. Co więcej, konsument ma możliwość zrezygnowania z zakupu jeszcze przed dostarczeniem mu przedmiotu umowy. Wystarczy złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy i to w dowolnej formie.
Zaleca się jednak zrobić to pisemnie, aby mieć dokument, na który będzie można się potem powołać, gdy wystąpią jakieś problemy w przyszłości ze sprzedawcą. O odesłaniu towaru sprzedawcy nie trzeba informować, co potwierdza art. 30 ust. 2 ustawy o prawach konsumenta. Zwrócić można większość rzeczy – np. książki, sprzęt elektroniczny, nieotwarte kosmetyki, ubrania. Istnieją jednak pewne wyjątki: rzeczy ulegające szybkiemu zepsuciu lub z krótkim terminem przydatności, treści cyfrowe zapisane na nośniku materialnym, przedmioty dostarczone w zapieczętowanym opakowaniu (które zostały otwarte przez kupującego), towary na indywidualne zamówienie (przygotowane według specyfikacji konkretnego klienta).
W jaki sposób można wysłać zwrot towaru zakupionego przez Internet?
Kupujący ma prawo zwrócić towar kupiony poza siedzibą sprzedawcy, ale musi go odesłać w ciągu dwóch tygodni od daty zakupu. Dotyczy to wyłącznie przedmiotu wolnego o jakichkolwiek śladów użytkowania. Możliwe jest także zgłoszenie sprzedającemu zamiaru zwrotu i odesłanie towaru w ciągu następnych czternastu dni. O odstąpieniu od umowy warto poinformować pisemnie lub mailowo, aby mieć wszystko udokumentowane lub ewentualnie ustne.
Niektóre sklepy internetowe mają przygotowane specjalne formularze zwrotu zakupionych przedmiotów. Dobrze wiedzieć, że koszty przesyłki pokrywa kupujący, a nie sprzedawca. Warto wobec tego wybrać najtańszą metodę wysyłki. Najwygodniejsza okazuje się możliwość wysłania zwrotu kurierem przez portal allekurier.pl.
Jest to rozwiązanie szybkie i niedrogie, można wybrać jednego z wielu dostępnych przewoźników. Wystarczy wypełnić formularz na stronie usługodawcy, opłacić przesyłkę i czekać na obiór zwracanego przedmiotu przez kuriera, który błyskawicznie dostarczy paczkę do sprzedawcy. Wybierając firmę kurierską oferującą tanie przesyłki, nie trzeba narażać się na dodatkowe koszty, czyli na stratę na zwrocie towaru.