Jakie formy dostawy wybrać dla e-sklepu?

4.8 / 5
min czytania

Sklep internetowy to towar na wirtualnych półkach. W procesie zakupowym, który polega na tym, że klient przychodzi do nas, przegląda ofertę, kupuje produkt, a następnie otrzymuje go w odpowiednim czasie, bierze udział wiele czynników. Jednym z najważniejszych z nich jest bezpieczna dostawa towarów do odbiorcy w deklarowanym terminie. Zanim zaczniesz sprzedawać w internecie, już na samym początku należy zdecydować, z jakich form doręczenia będą mogli skorzystać nasi klienci.

Jedna, czy też wiele form dostawy?

Analizując rynek e-commerce, możemy zaobserwować, że nie ma reguły, jeśli chodzi o liczbę form dostawy w polskich e-sklepach. Są takie firmy, które nadają paczki jedynie Pocztą Polską i kurierem, nie brakuje też takich, które korzystają z Paczkomatów i jest też duża grupa sklepów, która dostarcza przesyłki jedynie przy pomocy kurierów. Dlatego warto przejrzeć statystyki pojawiające się w raportach dotyczących e-commerce oraz podpatrzeć naszą konkurencję, gdyż na tej podstawie widać najlepiej, jak kupujący chcą otrzymywać i odbierać swoje paczki.

Darmowa dostawa

W raporcie „E-commerce w Polsce 2018” znajdziemy bardzo dużo ciekawych informacji dotyczących e-handlu w naszym kraju. Jeśli zajrzymy na stronę 82, to okaże się, że nadal najchętniej zamawiamy towary z dostawą kurierską prosto do domu lub pracy (tak deklaruje 72% ankietowanych). Co ciekawe klienci podają jako formę dostawy „darmową dostawę do domu z możliwością darmowego zwrotu” (tego oczekuje 63% osób). W tym miejscu nie ma dla nich znaczenia, czy będzie to przesyłka kurierska czy pocztowa, ważne jest natomiast to, by była to opcja darmowa. Na dalszych pozycjach znajdują się: dostawa Pocztą Polską do domu lub pracy, odbiór przesyłki w Paczkomacie, czy też click & collect, czyli odbiór paczki w placówce sklepu np. w centrum handlowym. Opcje te mają niewiele mniej poniżej 60%, za wyjątkiem click & collect, które wybiera 34% ankietowanych. Wśród wspomnianych form dostawy znajdują się jeszcze opcje Paczka w Ruchu, dostawa tego samego dnia lub odbiór na stacji benzynowej. 

Jakie formy dostawy wybrać dla e-sklepu?

Tania i szybka dostawa

Klienci deklarują, że dostawa towarów poprzez wybraną przez nich ulubioną formę doręczenia oraz niskie koszty tej operacji przekonują coraz bardziej do transakcji online. Trzeba pamiętać, że zakupy w Internecie mają ogólnie dobry wizerunek wśród kupujących. Są one przede wszystkim oceniane jako wygodne i nieskomplikowane, ale także jako mniej czasochłonne i tańsze niż zakupy w sklepach tradycyjnych.

Warto jeszcze dodać, że niektóre sklepy decydują się na posiadanie w swojej ofercie dwóch lub więcej opcji wysyłki kurierem. Wszystko wynika z dwóch czynników. Pierwszy to preferencje klientów, kupujący mają bowiem swoje „sprawdzone firmy”, z których zawsze korzystają. Drugim czynnikiem jest wygoda sprzedawcy. Może się okazać, że towary gabarytowe wysyłane są kurierem A, a paczki małe kurierem B.

Czym kierować się podczas wyboru formy dostawy w e-sklepie?

Przede wszystkim musimy brać pod uwagę dwie rzeczy: koszt dostarczenia przesyłki oraz wygodę odbiorców. Dla nowych, rozpoczynających działalność przedsiębiorców najlepszym rozwiązaniem może być podpisanie umowy lub skorzystanie nawet bez jej podpisywania z usług brokera kurierskiego, np. AlleKurier. Dlaczego ta opcja wydaje się najlepsza? Brokerzy z racji wolumenu nadawanych przesyłek mają dużo lepsze ceny na dostawy kurierskie niż niejeden przedsiębiorca jest w stanie wynegocjować. Dodatkowo broker w swojej ofercie ma nie tylko dostawy przy pomocy firm kurierskich, ale także Paczkę w Ruchu, czy też Paczkomaty InPost. Niejednokrotnie cena nadawanej przesyłki zaczyna się od 6 zł. Warto więc przeanalizować tę opcję. Dodatkowo bez problemu możemy zintegrować system brokera z naszym e-sklepem, by uprościć i zautomatyzować procesy logistyczne. 

Warto też zastanowić się nad opcją wysyłki paczek przy pomocy Poczty Polskiej. Nadal jednak dla wielu klientów to najlepsza forma dostawy, szczególnie w małych miejscowościach, gdzie odebranie przesyłki z placówki jest najwygodniejsze dla kupującego. Warto zwracać też uwagę na to, jak szybko firma logistyczna wpłaca na nasz rachunek pieniądze z pobrań. Zbyt długi czas oczekiwania na pieniądze może mieć wpływ na prawidłowe funkcjonowanie sklepu.

Otwierając nowy sklep internetowy, ale także prowadząc sprzedaż online od dłuższego czasu, warto analizować rynek logistyczny, sprawdzać, jakie są zachowania klientów i dopasowywać je do naszego modelu biznesowego. Może się bowiem okazać, że utrzymywanie jednej formy dostawy nie będzie miało sensu, bo generuje zbyt duże koszty, a wdrożenie innej sprawdzi się lepiej i poprawi funkcjonalność naszego sklepu. Wszystko jest kwestią prób i analiz.
 

Komentarze
Wylogowanie po okresie nieaktywności

Podaj swoje dane aby zalogować się ponownie.

   Zapomniałem hasło

Porozmawiaj z nami