Jaki sklep internetowy? Dedykowane rozwiązanie, czy gotowa platforma?

5.0 / 5
min czytania

Założenie własnego e-sklepu wydaje się być w tej chwili bardzo dobrą decyzją. Rynek e-commerce w Polsce rośnie i cały czas jest miejsce na nowe podmioty. Warto jednak pamiętać, że wielu sprzedawców nie wytrzymuje konkurencji i zamyka sklepy po roku lub maksymalnie trzech latach. Przetrwają ci, którzy są najlepsi w tym co robią, którzy mają pomysł na biznes, znaleźli niszę i co najważniejsze wiedzą, jakie koszty są niepotrzebne na początku działalności. Jedną z pierwszych decyzji, które należy podjąć, jest wybór odpowiedniego oprogramowania sklepowego. Przeważnie mamy dwie opcje: napisanie sklepu pod nasze oczekiwania lub skorzystanie z gotowej platformy. Co lepsze?

Czy na rynku jest jeszcze miejsce na nowe sklepy?

Analitycy mówią, że tak, że kolejne lata to szansa dla istniejących, ale i nowych sklepów. Według raportów „E-commerce w Polsce 2017” czy też „E-shopper barometer 2017” rynek rośnie i wart jest ok. 35-40 miliardów złotych, a samych sklepów jest około 24 tysiące, z czego 69% przynosi zyski netto.

Zakłada się, że do 2020 roku wartość e-commerce wzrośnie do 50 lub więcej miliardów złotych. Dlatego warto pomyśleć nad założeniem własnego e-sklepu, szczególnie wtedy, kiedy znamy jakąś branżę, działamy w niej na co dzień i mamy pomysł na to, „jak się sprzedać”.

Jeśli podejmiemy już decyzję, to staniemy przed wyborem gotowego oprogramowania lub inwestycji we własną platformę sprzedażową. Co tak naprawdę jest lepsze?

Jakie oprogramowanie sklepowe dla nowych e-biznesów?

To pytanie spędza sen z powiek chyba każdego przyszłego e-commerce'owca. Na rynku mamy dostępne dwie opcje, które są najbardziej powszechne. Z jednej strony możemy skorzystać z gotowych rozwiązań sklepowych rozliczanych najczęściej w modelu abonamentowym, z drugiej zaś, jeśli mamy odpowiednie nakłady finansowe, możemy zlecić napisanie silnika sklepu od początku. Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy. O tym jednak za chwilę, gdyż na rynku znajdują się jeszcze inne rozwiązania, które można wykorzystać w e-commerce. Są one teoretycznie darmowe, ale tylko teoretycznie, ponieważ za darmo dostajemy skrypt sklepu, ale dodatkowe pluginy i funkcjonalności są już płatne. Ponadto bez pomocy osób z odpowiednimi umiejętnościami się po prostu nie obejdzie. W tej kategorii możemy znaleźć rozwiązania WooCommerce, PrestaShop, czy też OpenCart. Dodatkowo rozwiązania te muszą być często aktualizowane. Poprawki bezpieczeństwa w niektórych przypadkach pojawiają się nawet kilka razy w miesiącu.

SaaS czy może sklep szyty na miarę?

Wszystko zależy od naszej wiedzy i zasobów finansowych. Co z tego, że dostaniemy darmową platformę e-sklepu, jeśli będziemy musieli zainwestować w dodatkową infrastrukturę, czyli serwer, pluginy i integracje, które mogą dodatkowo kosztować nawet kilka tysięcy złotych? Na pomoc przychodzą rozwiązania abonamentowe oraz stworzenie e-sklepu od podstaw, tak, by spełniał on nasze wszystkie oczekiwania. Zacznijmy od sklepów rozliczanych w modelu SaaS, bo tak specjalistycznie mówi się o platformach abonamentowych.

Na rodzimym rynku jest wiele rozwiązań tego typu: shoper, sky-shop, redcart, clickshop. To tylko kilka z nich. W przypadku sklepów abonamentowych wykupujemy dostęp do platformy wraz z wszystkimi udogodnieniami.

Tak naprawdę za około 1200 zł rocznie mamy gotowy sklep, do którego należy dodać produkty, wprowadzić kilka integracji między innymi z firmami logistycznymi lub brokerem kurierskim np. AlleKurier.pl, a także dopasować wygląd strony głównej oraz koszyka. Platformy te mają gotowe wtyczki do najważniejszych integratorów płatności, firm kurierskich, a także programów magazynowych. Dodatkowo umożliwiają w łatwy sposób publikację aukcji na Allegro prosto z poziomu e-sklepu. Dostawca usługi dba o infrastrukturę serwerową, a my tylko musimy kupić domenę, czyli adres www, pod którym będzie widniał w sieci nasz sklep.

Gotowa platforma - wady i zalety

Wszystko wygląda bardzo bajecznie, gdzie zatem minusy? Przede wszystkim jeden główny - sklep nie jest nasz. Nie możemy wprowadzać nowych poprawek i zmian, więc jeśli jakaś funkcjonalność nie spełnia naszych oczekiwań, to nic nie możemy z tym zrobić. Oczywiście czasem firma oferująca platformę wprowadza zmiany i poprawki, ale czasem trzeba na nie czekać nawet i kilkanaście miesięcy. W dużym skrócie mamy sklep gotowy do użycia, który ma wiele standardowych rozwiązań, jednak w pewnym momencie możemy dojść do bariery, która zmusi nas do zmiany oprogramowania. Dodatkowo wraz ze wzrostem ilości produktów i zamówień może okazać się, że potrzebujemy przejść na wyższy abonament, a to generuje kolejne koszty.

Sklep internetowy szyty na miarę

Czy w takim razie rozwiązaniem jest sklep szyty na miarę? Może się okazać, że jeśli posiadamy odpowiedni budżet, będzie to rozwiązanie optymalne. Po pierwsze - zaimplementujemy wszystkie potrzebne w sklepie rozwiązania, po drugie - będziemy mieli możliwość instalacji nowych funkcji. Wszystko wygląda bardzo optymistycznie.

Trzeba jednak pamiętać o dwóch rzeczach. Pierwsza to koszty dodatkowe, czyli domena i dobry serwer, prawdopodobnie dedykowany, który utrzyma wzmożony ruch klientów. Trzeba brać też pod uwagę, że przygotowanie sklepu, na przykład o architekturę Magento, to koszt nawet kilkudziesięciu tysięcy.

Są jeszcze droższe wdrożenia. Oczywiście możemy skorzystać z jakiegoś autorskiego silnika, na rynku jest bowiem wiele firm oferujących własne dobrze działające platformy, ale ich koszt także nie jest niski.

Podsumowanie

Podsumowując, jeśli nie posiadamy dużego budżetu, lepszym rozwiązaniem wydaje się sklep abonamentowy, pokaże on bowiem, jaki potencjał ma nasz e-biznes. Jeśli po pierwszych miesiącach, a nawet po roku, nadal będzie się zwiększać sprzedaż i będziemy potrzebować nowych rozwiązań, wówczas dobrze będzie się przesiąść na nowy silnik. Sklep dedykowany to najlepsze rozwiązanie dla podmiotów, które mają duże budżety na start i nie chcą być ograniczone platformą i rozwiązaniami. Często korzystają z nich firmy, które mają już doświadczenie w handlu, np. w kanale offline i teraz wchodzą dodatkowo w online.

Jak widać, każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Każde znajdzie swoich zwolenników i przeciwników. Nie ma reguły, która mówi, że początkujący gracze rynkowi zawsze muszą korzystać z gotowych sklepów, nic też nie stoi na przeszkodzie, by firmy sprzedające produkty w sklepie stacjonarnym, a jakie są na rynku przez wiele lat, nie korzystały z rozwiązań gotowych. Rodzimy rynek zna wiele takich sytuacji. Jeden z polskich wydawców gier w ten sposób sprzedawał swoje produkty przez długi czas. Przed otworzeniem e-sklepu należy po prostu przeanalizować wszystkie za i przeciw.

Komentarze
Wylogowanie po okresie nieaktywności

Podaj swoje dane aby zalogować się ponownie.

   Zapomniałem hasło