Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

4.8 / 5
min czytania

Dynamiczny rozwój branży e-commerce jest związany z wciąż rosnącym zainteresowaniem zakupami online. Mimo iż rynek wykazuje już pewne nasycenie, to wciąż nie brakuje miejsca w sieci na nowe e-sklepy z atrakcyjnymi produktami lub innowacyjnymi usługami. To doskonały pomysł na biznes, o ile będzie przemyślany. Ile kosztuje sklep internetowy? Czy lepiej wybrać tani sklep internetowy czy zainwestować w projekt szyty na miarę?

Pomysł na sklep internetowy

W pierwszej kolejności musimy stworzyć dobry biznes plan sklepu internetowego, kierując się aktualnym zapotrzebowaniem na produkty i usługi. Jak wynika z badania „E-commerce w Polsce 2017” zrealizowanego przez Gemius dla e-Commerce Polska największą popularnością w sieci cieszą się sklepy wielobranżowe, a także sprofilowane oferujące akcesoria, dodatki i odzież, książki, płyty i filmy, sprzęt AGD/RTV, elektronikę, perfumy i kosmetyki. Koszt sklepu internetowego jest uzależniony od jego stopnia zaawansowania. Dla przykładu możemy zdecydować się na gotowy sklep internetowy planując sprzedaż wózków dla dzieci o ograniczonym asortymencie lub w przypadku sklepu wielobranżowego wybrać rozwiązanie dedykowane z dużym zapleczem serwerowym.

Hosting i domena

Sklep nie może funkcjonować bez serwera, czyli umieszczenia strony na koncie hostingowym. Ceny hostingu są uzależnione od dostępnej przestrzeni dyskowej, parametrów technicznych czy też długości trwania umowy i formy płatności. W przypadku sprzedaży internetowej nieodpowiednie dobranie hostingu może przysporzyć wiele problemów.

Przeciążenie serwera może doprowadzić do sytuacji, że sklep online zniknie z sieci, co w konsekwencji wpłynie na sprzedaż. Jeżeli jesteśmy początkującymi przedsiębiorcami warto skontaktować się z przyszłym hostingodawcą, przedstawić swoje plany, projekt i zapotrzebowanie. 

Cena hostingu wynosi od kilkunastu złotych do kilkuset złotych za rok użytkowania. Rozbieżność wynika między innymi z pojemności serwera – hosting w cenie kilkudziesięciu złotych oferuje ok. 20-50 GB, co może nie być wystarczające w przypadku sklepu internetowego. Oczywiście można wybrać taką opcję na początek, a w razie potrzeby zwiększyć limity za dodatkową opłatą. Obecnie standardem jest darmowa domena oraz konta e-mail do usługi hostingowej.

Oprogramowanie

Jak już wspominaliśmy we wpisie na temat wyboru platformy sklepowej - sercem sklepu internetowego jest oczywiście oprogramowanie i rozwiązania programistyczne mające umożliwić nam efektywną sprzedaż. Początkujące firmy decydują się często na darmowe oprogramowanie, jednak należy pamiętać, że posiada sporo wad, m.in. potrzeba dużo czasu na uruchomienie platformy sklepowej i podstawowych umiejętności graficznych. Ze względu na powszechną dostępność taki sklep online nigdy nie będzie idealny i dostosowany w pełni do indywidualnych potrzeb. Drugą możliwością jest skorzystanie z płatnego abonamentu w jednej z firm hostingowych.

Gotowy sklep internetowy zaczyna się od 50 zł netto miesięcznie. 

Kolejnym wariantem jest skorzystanie z darmowego oprogramowania i zatrudnienie grafika, który przygotuje szatę graficzną oraz inne elementy sklepu. Najpopularniejsze oprogramowania open source (o otwartym kodzie źródłowym) są tworzone przez profesjonalistów, a błędy i luki w zabezpieczeniach są od razu wykrywane. Do open source’owych sklepów należą między innymi Prestashop, Magento, osCommerce, OpenCart, Quick.Cart, WooCommerce, SpreeCommerce, ZenCart oraz DrupalCommerce. Cena takiego rozwiązania zaczyna się od 400 zł netto/rok za podstawowy sklep internetowy do nawet kilkunastu tysięcy za bardziej zaawansowany. Najdroższe jest oczywiście dedykowane oprogramowanie (od kilku tysięcy złotych wzwyż). Wybierając tę opcję będziemy mieli gwarancję, że e-sklep będzie w pełni spełniał nasze oczekiwania.

Marketing i reklama

Żaden sklep internetowy nie może dobrze prosperować bez dobrej reklamy. Obecnie możliwości promocji są ogromne, jednak muszą być dostosowane do specyfiki branży. Podstawą są w tej kwestii reklamy w Google pojawiające się na górze lub dole strony, czyli linki sponsorowane. Kampanie AdWords przyjmują najczęściej formę tekstową, choć można się również spotkać z grafiką lub wideo. Najważniejszy jest odpowiedni dobór słów kluczowych. Podpowiedzią będzie oczywiście narzędzie Google – planer słów kluczowych, ukazujący estymowaną stawkę za dane słowo kluczowe oraz liczbę wyszukiwani w skali miesiąca. Przy dobrze skonfigurowanej kampanii wyniki mogą być niemal natychmiastowe.

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest remarketing, czyli graficzna reklama wizerunkowa, która dociera do klientów, odwiedzających nasz sklep internetowy. Wyświetla się ona użytkownikom w zależności od wybranej opcji na portalach internetowych lub w social media.

Wysoką pozycję w wynikach organicznych Google zapewni nam pozycjonowanie sklepu, jednak pierwsze efekty, czyli pokazanie się sklepu na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania będziemy mogli zaobserwować po kilku miesiącach. Podstawą dobrze prosperującego sklepu jest blog poradnikowy oraz profile w mediach społecznościowych. Do promocji sklepu mogą również służyć porównywarki cen takie jak Ceneo lub Skąpiec. Płatność w tych serwisach pobierana jest od kliknięcia oraz ewentualnego zakupu. 

Jak zaoszczędzić na przesyłkach do klientów?

Sprzedaż internetowa szczególnie na początku wymaga od nas dużego nakładu pracy i pieniędzy. W związku z tym warto korzystać z rozwiązań, które pomogą nam zminimalizować koszty. Prowadząc sprzedaż wysyłkową dużą część budżetu pochłaniają przesyłki kurierskie. Obecnie klienci zwracają uwagę na koszty przesyłki, a nierzadko decydują się na wybór konkurencyjnej firmy, która posiada taki sam asortyment, a niższą cenę za dostawę. Serwis AlleKurier został stworzony zarówno dla dużych i małych firm, które chcą zacząć oszczędzać na wysyłce paczek do polskich miast, jak i zagranicę. Ceny zaczynają się już od 5,89 zł netto dla klientów indywidualnych, natomiast dla przedsiebiorców przygotowana jest specjalna oferta dla firm! Pozwoli to na duże oszczędności w perspektywie długoterminowej.
 

Komentarze
Wylogowanie po okresie nieaktywności

Podaj swoje dane aby zalogować się ponownie.

   Zapomniałem hasło