Od starożytności do współczesności, czyli Nowy Jedwabny Szlak

Idea Nowego Jedwabnego Szlaku została przedstawiona w 2013 roku w Kazachstanie. Koncepcja jest wielkim projektem gospodarczym i infrastrukturalnym, którego celem jest połączenie Chin z Europą oraz z innymi regionami świata poprzez rozbudowaną sieć transportową, uwzględniającą drogi morskie i lądowe. Inicjatywa ma swoje korzenie w historycznym szlaku handlowym, który niegdyś łączył Wschód z Zachodem. Obecnie Nowy Jedwabny Szlak ma ułatwiać nie tylko wymianę handlową, ale też współpracę polityczną, naukową i kulturalną. W artykule omówimy wyzwania i korzyści wynikające z realizacji tego ambitnego planu. Przyjrzymy się również roli naszego kraju w tym przedsięwzięciu. 

Jedwabny Szlak – historyczna droga handlowa łącząca Wschód i Zachód

Jedwabny Szlak był starożytną drogą handlową łączącą Chiny z Bliskim Wschodem oraz z Europą. Przez wiele wieków, począwszy od III wieku p.n.e., tym szlakiem transportowano wiele dóbr – głównie jedwab, kamienie szlachetne, porcelanę, ale też metale oraz papier i przyprawy.

Szlak rozpoczął się od ówczesnej stolicy Cesarstwa Chińskiego (dzisiejszy Xi’an). Wyroby były rozprowadzane poprzez pustynię Takla Makan aż do Azji Centralnej, stamtąd docierały do Persji, Bałkanów, a następnie do Europy. Istniało wiele alternatywnych tras, które zmieniały się w zależności od sytuacji politycznej i od warunków geograficznych.

Wtedy pokonanie tej drogi zajmowało karawanom nawet 6 lat. W drodze powrotnej kupcy obładowani byli wyrobami europejskimi – biżuterią, perfumami, złotem, ale też winem i roślinnością. Jedwabny Szlak umożliwiał nie tylko wymianę handlową, ale też wymianę koncepcji oraz osiągnięć nauki pomiędzy tak odległymi cywilizacjami.

Jedwabny Szlak funkcjonował przez wiele wieków, aż do momentu odkrycia przez Portugalczyków drogi morskiej do Chin, a miało to miejsce w XVII wieku n.e.

Na czym polega koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku?

Nowy Jedwabny Szlak, zwany również Inicjatywą Pasa i Szlaku, ma być rozległą siecią tras lądowych i morskich, które usprawnią i przyspieszą wymianę handlową pomiędzy Wschodem i Zachodem. Lądowa droga ma łączyć Chiny z Azją Centralną oraz z Europą, z kolei droga morska będzie łączyć Daleki Wschód z Bliskim Wschodem.

Na czym polega koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku?

Idea Nowego Jedwabnego Szlaku opiera się na budowie szlaków komunikacyjnych, w tym zaawansowanych tras kolejowych. W państwach leżących wzdłuż szlaku powstanie nowa infrastruktura. Towary zamówione przez Internet, dzięki temu będą mogły dotrzeć do konsumentów w ciągu kilku lub kilkunastu dni. To całkiem dobra alternatywa dla drogi morskiej, którą obecnie odbywa się większość transportu towarowego z Azji.

Nowy Jedwabny Szlak – trasa kolejowa oraz morska

Budowa nowych tras lądowych i morskich to miliardowa inwestycja, dlatego wiele państw widzi w tym dużą szansę dla siebie. Przebieg nowych szlaków określany jest jako „Jeden Pas, Jedna Droga” – to trasy obejmujące połączenie Chin z:

  • Europą poprzez Kazachstan, Kirgistan, Uzbekistan, Iran, Turcję, Rosję, Białoruś i Polskę.
  • Europą drogą morską poprzez Ocean Indyjski oraz Morze Południowochińskie,
  • Bliskim Wschodem i z Afryką poprzez drogę morską obejmującą Wietnam, Singapur, Malezję, Indie, Pakistan, Kenię i Grecję.

Inicjatywa Pasa i Szlaku – wyzwania

Nowy Jedwabny Szlak to projekt nader ambitny oraz kosztowny, a więc z pewnością na swojej drodze napotka on wiele trudności. Jedną z przeszkód może być niepewna sytuacja polityczna w Turcji oraz w krajach leżących wzdłuż szlaku (Afganistan, Pakistan i Iran). Kolejnym zagrożeniem dla Inicjatywy Pasa i Szlaku jest obawa niektórych państw o zwiększenie wpływów Chin w regionie. Wyzwania technologiczne i infrastrukturalne związane z budową nowych tras mogą okazać się bardzo kosztowne, muszą też spełniać wysokie standardy jakości i wydajności oraz nie mogą stwarzać zagrożenia dla środowiska naturalnego.

Czy Nowy Jedwabny Szlak jest szansą dla Polski?

Polska jest jednym z ważniejszych krajów tranzytowych w chińskiej Inicjatywie Pasa i Szlaku. Łączy Chiny z Europą, dlatego przynosi korzyści gospodarcze oraz logistyczne. Szacuje się, że nasz kraj może zyskać nawet 48 mld dolarów do 2040 roku (wg badań CEBR). Nawiązanie bliższej współpracy z Chinami oraz z innymi krajami biorącymi udział w projekcie wpłynie na rozwój logistyki, handlu oraz wymiany kulturowej.

Omawiając wpływ Nowego Jedwabnego Szlaku na sytuację naszego państwa, należy również wspomnieć o zagrożeniach i wyzwaniach. Niemałym wyzwaniem będzie konieczność rozbudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej oraz drogowej. Jest to konieczne ze względu na zwiększony transfer towarów. Eksperci wskazują również na ryzyko uzależnienia się od Chin oraz zwracają uwagę na wzrost konkurencji na rynkach europejskich, co może wiązać się ze stratą swojej pozycji na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Jak Nowy Jedwabny Szlak wpłynie na logistykę w Polsce?

Wzrost przepływu towarów między Chinami a Europą wymusi konieczność rozbudowy oraz modernizacji istniejącej infrastruktury transportowej. Będą potrzebne nowe huby i centra logistyczne usprawniające transport lądowy. Nowy Jedwabny Szlak istotnie wpłynie na skrócenie czasu i obniżenie kosztów transportu towarów z Chin, co prawdopodobnie zwiększy zainteresowanie konsumentów. Szacuje się również, że szybko wzrośnie zapotrzebowanie na usługi celne oraz doradcze związane z transportem towarów z innego kontynentu.

Pamiętaj, że z nami już dzisiaj możesz szybko i niedrogo sprowadzić niewielką partię towaru z Chin. Pomożemy Ci w kompleksowym imporcie – załatwimy za Ciebie formalności związane z cłem i dostarczymy zamówiony towar prosto pod Twoje drzwi. Przekonaj się już dziś, jak przyjemnie współpracuje się z AlleKurierem.

Sprawdź także:

Sprawdź, gdzie jest Twoja przesyłka

Śledzenie przesyłki

Cennik przesyłek
Przesyłki zagraniczne
Firmy Kurierskie
Usługi
Punkty nadań
start Śledzenie Przesyłka Konto