- AlleKurier
- Poradniki
- 7 wskazówek dla importera - na co zwrócić uwagę?
7 wskazówek dla importera - na co zwrócić uwagę?
Początki są zawsze trudne! Nasz poradnik importera pomoże Ci odpowiedzieć na kilka podstawowych kwestii związanych z importowaniem towarów. Przygotowaliśmy praktyczne wskazówki, dzięki którym na pewno szybciej przyswoisz nowe informacje! Sprawdź koniecznie wszystkie instrukcje i zacznij działać!
1. Jakie są dostępne rodzaje kontenerów?
- 20 ft DV
wymiary wewnętrzne Długość 5900 mm, Szerokość 2350 mm, Wysokość 2395 mm
pojemność - max CBM/m3 - 33,2
- 40 ft DV
wymiary wewnętrzne Długość 12032 mm, Szerokość 2350 mm, Wysokość 2395 mm
pojemność - max CBM/m3 - 67,7
- 40 ft Hight Cube
wymiary wewnętrzne Długość 12032 mm, Szerokość 2350 mm, Wysokość 2700 mm
pojemność - max CBM/m3 - 76,3
2. Jak sprawdzić status kontenerów - zobacz listę linków
Chcesz wiedzieć co się dzieje z Twoją przesyłką? Sprawdź status kontenera!
- Armator OOCL (Orient Overseas Container Line)
- Armator HHM (Hyundai)
- Armator Maersk
- Armator MSC (Meditterranean Shipping Company)
- Armator Hapag Lloyd
- Armator Yang Ming
- Armator Cosco Shipping Lines
Status Armator Cosco Shipping Lines
- Armator CMA CGM
- Armator ONE (Ocean Network Express)
- Armator Evergreen Marine Corp
Status Armator Evergreen Marine Corp
Klikając w wyżej wymienione linki, uda Ci się sprawdzić co się dzieje z Twoją przesyłką, która już wyruszyła drogą morską z naszego magazynu w Chinach do miejsca rozładunku, z którego zostanie do Ciebie wysłana.
3. Jak obliczyć objętość - ilość m3 (cbm) towaru?
Mamy częste pytania od klientów jak obliczyć objętość towaru. Już odpowiadamy, poniżej dwa proste przykłady!
1 karton o wymiarze 0,5 m x 0,40 m x 0,30 m = 0,06 m3 (cbm)
1 paleta o wymiarze 1,2 m x 0,8 m x 0,60 m = 0,576 m3 (cbm)
4. Jak obliczyć wartość statystyczną towaru do wyliczenia należności celno podatkowych?
Wartość towaru (po przeliczeniu przez kurs celny) + ewentualne dodatki (wszystkie poniesione do pierwszego miejsca wprowadzenia na teren Unii Europejskiej - fracht morski, ubezpieczenie, koszty lokalne po stronie sprzedawcy itp.) = wartość statystyczna
wartość statystyczna x stawka CŁA = CŁO do zapłaty
wartość statystyczna + CŁO do zapłaty + dostawa krajowa daje nam podstawę podatku VAT.
Ta podstawa x 23% = VAT do zapłaty
5. Co to jest Certyfikacja CE?
Certyfikacja CE ma na celu potwierdzenie zgodności wyrobu z przepisami zasadniczymi i dyrektywami Nowego Podejścia oraz przepisami szczegółowymi (normami zharmonizowanymi). Jest gwarantem bezpieczeństwa poszczególnych towarów i zezwala na ich dopuszczenie do sprzedaży. jeśli zamierzasz sprowadzać do UE produkty np. z Chin, musisz sprawdzić czy wybrane przez Ciebie towary posiadają certyfikat CE.
Certyfikacji CE podlegają między innymi : wyroby budowlane, maszyny, sprzęt elektryczny i elektroniczny, radiowy, zabawki, środki ochrony indywidualnej PPE.
6. Czym są reguły Incoterms?
Incoterms 2020 - warunki dostawy incoterms (international commercial terms ) są zbiorem międzynarodowych zasad, które jasno określają warunki sprzedaży i zakupu. Międzynarodowa Izba Handlu ogłosiła nowe warunki dostawy, które weszły w życie 1.01.2020 roku. Jest 11 reguł handlowych. Określają one obowiązki, ryzyko oraz koszty pomiędzy sprzedającym, a kupującym. Reguły te również wskazują kto odpowiada za przewóz, ubezpieczenie towarów, gdzie sprzedający ma dostarczyć towar i która strona (sprzedający lub kupujący) jest odpowiedzialny za opłacenie poszczególnych kosztów (np. koszt transportu, załadunku, ubezpieczenia).
7. Słowniczek pojęć używanych w transporcie morskim
- Bill of Lading ( B/L ) - list przewozowy morski, konosament
- LCL (Less than Container Load) - przesyłka drobnicowa przesyłana wspólnie z przesyłkami innych klientów w jednym zbiorczym kontenerze
- FCL (Full Container Load) - oznacza transport pełnokontenerowy. Cały kontener jest wykorzystany przez jednego sprzedającego i kupującego.
- Sea Waybill ( SWB ) - konosament przygotowany w jednym egzemplarzu, nie musi być drukowany w formie papierowej i zdeponowany w formie oryginalnej u armatora morskiego. Może występować w formie elektronicznej lub PDF. Na podstawie tego zwolnienia towar lub kontener natychmiast zostanie zwolniony odbiorcy.
- Telex Release dla Bill of Lading - konosament został wydrukowany i wydany. Należy go zwrócić do armatora/agenta w porcie załadunku i wtenczas dopiero wydać dyspozycję Telex Release. Na podstawie tej dyspozycji towar lub kontener natychmiast zostanie zwolniony odbiorcy.
- E.T.D (Estimated Time of Departure) - przewidywany termin wyjścia statku z portu załadunku
- E.T.A (Estimated Time of Arrival) - przewidywany termin wejścia statku do portu wyładunku
- POL (Port of Loading) - port załadunku
- POD (Port of Discharge) - port wyładunku
- TT (Transit Time) - przewidywany czas transportu
- W/M ( współczynnik waga/miara) - do wyliczenia stawki frachtu morskiego wybiera się zawsze wartość większą (liczbę ton lub metrów sześciennych). Następnie tą wartość mnoży się ją przez podaną stawkę. Jeżeli obliczony koszt transportu morskiego jest niższy od stawki minimalnej, należy zastosować stawkę - minimum.
Interesuje Cię import towarów z dalekich Chin, ale nie chcesz przepłacać? Zapoznaj się z ofertą import drobnicowy AlleKurier! W poradniku o transporcie morskim drobnicowym, znajdziesz najważniejsze informacje dotyczące tej właśnie usługi. Zapraszamy!