Podstawą prawną rozpatrywania reklamacji jest Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. nr.50, poz. 601 z późniejszymi zmianami) oraz Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego (Dz. U. z 2006 r. nr.38, poz.266).
Gdy przesyłka ma widoczne ślady uszkodzenia należy od razu, w obecności kuriera spisać protokół szkody. Kurier nie ma prawa odmówić wystawienia takiego dokumentu, ani też, tłumacząc się brakiem czasu lub kompetencji przesunąć tej czynności na inny termin. Odmowę sporządzenia protokołu przez kuriera proszę zgłaszać do nas droga mailową na adres [email protected] bądź przez formularz kontaktowy na stronie www.
W tej sytuacji należy także spisać protokół szkody. W tym celu należy wezwać kuriera do 7 dni od daty doręczenia przesyłki dzwoniąc na infolinię firmy kurierskiej i podając numer przesyłki. Ważne jest, by zachować opakowanie z widoczną etykietą. Uszkodzony towar musi znajdować się na miejscu, czyli pod adresem podanym na liście przewozowym jako adres doręczenia.
Wymagane jest załączenie protokołu szkody sporządzonego przez kuriera doręczającego, kopii listu przewozowego oraz faktury (lub innego dokument potwierdzający wartość przesyłki).
Protokół szkody to dokument potwierdzający fakt uszkodzenia przesyłki podczas transportu i priorytetowy dowód w procesie reklamacyjnym. Dokładność jego wystawienia i precyzja sformułowań i opisów wpływa na decyzję firmy kurierskiej. Bez względu na sugestie kuriera protokół powinien odzwierciedlać stan faktyczny przesyłki i opakowania.
W przypadku przesyłek DPD Polska oraz K-EX kurier nie ma prawa odmówić wystawienia takiego dokumentu. W przypadku UPS i DHL kurier nie wystawia protokołu szkody w momencie doręczenia. Więcej szczegółów dostępne jest w opisach procedur reklamacyjnych wszystkich przewoźników, które zostały umieszczone w FAQ-u AlleKurier-a.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego (Dz.U.06.38.266) termin rozpatrzenia reklamacji wynosi 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku.
Reklamacja może zostać odrzucona, jeśli nie zostanie złożona w terminie 7 dni od daty doręczenia przesyłki lub gdy dokumentacja reklamacyjna będzie niekompletna.