Centrum logistyczne i jego znaczenie dla firm kurierskich


Dystrybucja produktów w łańcuchu dostaw wymaga posiadania punktów węzłowych, jakimi są centra logistyczne. Odpowiednio zlokalizowane centrum logistyczne pomaga w optymalizowaniu procesów, zmniejsza koszty transportu oraz przyspiesza wysyłki towarów do klientów.

Czym jest centrum logistyczne?

Centrum to obiekt o wyspecjalizowanej infrastrukturze logistycznej, w którym dochodzi do gromadzenia wyrobów w formie zapasów, konfekcjonowania ich i wysyłania do klientów. Sprawnie działające centrum logistyczne może obsługiwać nawet kilkunastu klientów równocześnie. Przemyślana lokalizacja obiektów logistycznych pozwala na zmniejszenie kosztów dystrybucji, racjonalne planowanie tras, w efekcie czego towar szybciej trafia do klientów.

Centrum logistyczne i jego znaczenie dla firm kurierskich

Infrastruktura centrum logistycznego daje klientom, czyli sprzedawcom, sieciom handlowym oraz właścicielom sklepów e-commerce, duże możliwości w zakresie przyjmowania towarów, gromadzenia ich, łączenia i sprawnego wydawania. To jednak nie wszystko – niektóre obiekty logistyczne oferują obsługę celną, usługi związane z marketingiem oraz zarządzanie obrotem opakowań magazynowych i ich wynajem. Centrum logistyczne to nie tylko magazyny, ale to również parkingi, biura i platformy przeładunkowe.

Jak działa centrum logistyczne?

Centrum logistyczne zwykle zlokalizowane jest w miejscu dobrze skomunikowanym z infrastrukturą transportową. Nie powinno być uciążliwe dla mieszkańców oraz dla komunikacji miejskiej. Z centrów logistycznych korzystają m.in. firmy zajmujące się obsługą logistyczną, sieci handlowe, firmy produkcyjne, kurierskie oraz spedycyjne.

W ostatnich latach duże znaczenie mają centra logistyczne branżowe, czyli przeznaczone głównie dla działalności e-commerce. Do centrum logistycznego trafia towar od partnerów, gdzie następuje jego rozładunek, wprowadzenie do systemu magazynowego i gromadzenie w zapasie. Na podstawie zamówień od klientów dochodzi do kompletacji towaru, jego pakowania i wysyłki. Dodatkową działalnością centrum dystrybucyjnego może być obsługa zwrotów i reklamacji, etykietowanie towaru, a nawet kompleksowa obsługa sklepów internetowych, czyli outsourcing.

Może zainteresują Cię też inny wpis z naszego bloga: Metoda XYZ w logistyce oraz w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Jak działa centrum logistyczne?

Jak widać, centrum logistyczne to ważne ogniwo w łańcuchu logistycznym – można powiedzieć, że stanowi spoiwo pomiędzy dostawcą, producentem lub importerem a konsumentem. W nowoczesnych obiektach duży nacisk kładzie się na automatyzację procesów. Cyfrowe rozwiązania obniżają koszty prowadzenia działalności, ograniczają ryzyko pomyłek, ale przede wszystkim umożliwiają szybki przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi elementami łańcucha dostaw.

Korzyści, jakie daje przedsiębiorcy centrum

Zalet korzystania z centrum logistycznego jest wiele, dotyczą one głównie zmniejszenia kosztów prowadzenia działalności, optymalizowania transportu oraz możliwości skorzystania z kompleksowej obsługi. Wysyłanie swoich wyrobów z obiektu logistycznego zapewnia klientom obsługę na najwyższym poziomie, czyli szybką dostawę zamówionych produktów, sprawne przyjęcie zwrotu lub reklamacji.

Właściciele sklepów internetowych wiedzą, jak ważna jest przestrzeń, czyli miejsce, przeznaczone do składowania swoich towarów. Jednak sam magazyn nie wystarczy – konieczny jest też system magazynowy, czyli WMS. Brak systemu do zarządzania zapasami może wygenerować spory bałagan i w rezultacie podnieść koszty prowadzenia działalności. Z tego względu wielu przedsiębiorców decyduje się na usługi operatorów w centrach logistycznych, czyli właśnie na outsourcing.

Centra logistyczne a przesyłki kurierskie

Infrastruktura logistyczna stanowi istotny element w każdej firmie kurierskiej. Obiekt logistyczny daje możliwość składowania przesyłek, rozdzielania ich i łączenia, aby mogły one trafić bezpośrednio do klienta lub do odpowiedniego oddziału. Przesyłki kurierskie są odbierane z punktów nadawczych, np. z paczkomatów, następnie trafiają do najbliższego centrum dystrybucyjnego, skąd rozdzielane są na poszczególne regiony lub kierowane do kolejnego punktu. Nietrudno zauważyć, że wysyłka bezpośrednio do klienta byłaby nieekonomiczna i często po prostu niemożliwa.

Środki transportu, jakimi dysponują firmy kurierskie, pozwalają przewozić przesyłki pomiędzy poszczególnymi centrami logistycznymi a punktami nadawczymi. Systemy informatyczne oraz wdrożone rozwiązania dają możliwość śledzenia nadanej przesyłki – z opcji może skorzystać zarówno klient, jak i sprzedawca.

Przemyślane rozmieszczenie centrów logistycznych zmniejsza koszty transportu, skraca czas oczekiwania na przesyłkę. Bez sprawnie działającego centrum logistycznego nie poradziłaby sobie żadna firma kurierska.

AlleKurier jest brokerem kurierskim współpracującym z największymi firmami kurierskimi, które korzystają z nowoczesnych, zautomatyzowanych i dobrze ulokowanych centrów logistycznych. Dzięki temu swoim klientom oferujemy przesyłki kurierskie w konkurencyjnej, atrakcyjnej cenie. Nadanie przesyłki jest bardzo intuicyjne, a wszystkie formalności zostały ograniczone do minimum. Za pośrednictwem brokera można wybrać najtańszą i preferowaną formę dostawy, wysłać przesyłkę poprzez paczkomat, a nawet skorzystać z opcji nadania przesyłki paletowej do kraju lub za granicę.

Zobacz także:

info

Serwis Allekurier.pl używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie.