Usługa logistyczna – definicja i znaczenie


Rynek usług logistycznych w ciągu ostatnich lat przeszedł istną metamorfozę, a proces był mocno związany z ewolucją handlu oraz usług. Centra handlowe oraz magazyny dystrybucyjne zajmują coraz większy obszar kraju, dlatego rośnie również znaczenie usługi logistycznej. Usługa logistyczna – co to jest i jakie ma znaczenie dla współczesnych przedsiębiorstw?

Usługa logistyczna i outsourcing

Szukanie oszczędności i profesjonalnego podejścia do procesów logistycznych skłoniło wiele firm do przekazania obsługi logistycznej wyspecjalizowanym w tym obszarze firmom. Takie rozwiązanie nazywa się outsourcingiem. Obecnie również największe na rynku przedsiębiorstwa związane z handlem i dystrybucją powierzają prowadzenie całej logistyki firmom zewnętrznym, czyli operatorom logistycznym.

Usługa logistyczna – co to jest?

Usługą logistyczną nazywa się obsługę niektórych procesów logistycznych przez firmy zewnętrzne. Najczęściej dotyczy to magazynowania towarów i ich przygotowania do wysyłki, ale też transportu, spedycji oraz wszystkich usług dodatkowych, które związane są z wprowadzeniem produktu na rynek. Dodatkową usługą może być np. etykietowanie towarów importowych, pakowanie zamówień lub tworzenie zestawów promocyjnych.

Rodzaje usług logistycznych

Usługi można podzielić na grupy:

  • Usługi spedycyjne,
  • Usługi transportowe,
  • Usługi magazynowania,
  • Usługi dodatkowe.

Usługi spedycyjne mogą dotyczyć organizacji przewozu załadunków, ale to również doradztwo, ubezpieczenia, przygotowanie dokumentacji oraz obsługa celna. Bardziej zaawansowana usługa spedycyjna będzie wymagać posiadania przez usługodawcę sieci terminali przeładunkowych, gdzie nie dochodzi do magazynowania towaru, ale do jego kompletacji, przepakowania i dalszej dystrybucji.

Usługa transportowa jest jedną z podstawowych usług logistycznych – dotyczy przewozu załadunku z punktu A do punktu B. Dochodzi tutaj do wyboru środka i sposobu transportu – może to być kurier, transport lotniczy, transport morski lub kolejowy.

Usługi magazynowania dotyczą zarządzania zapasami produktów w magazynach. W skład tej usługi wchodzi również przyjmowanie, wydawanie oraz kompletacja zamówień, a także zarządzanie odbiorem opakowań – pojemników i palet.

Usługa logistyczna – magazynowanie towarów. Kobieta pracująca przy komputerze w magazynie wysokiego składowania oraz mężczyzna trzymający karton

Usługi dodatkowe związane są z wszystkimi pozostałymi działaniami, które mogą być wykonywane w centrach logistycznych i są związane z dystrybucją towarów do klientów. Może być to np. etykietowanie, wydawanie kart gwarancyjnych, tworzenie folderów reklamowych lub zestawów promocyjnych. Do usług dodatkowych często zalicza się również obsługiwanie reklamacji klientów.

Jakie są cechy usługi logistycznej?

Omawiając definicję usługi logistycznej, należy zwrócić uwagę na jej podręcznikowe cechy. Wśród nich wyróżnia się:

  • Różnorodność,
  • Niematerialność,
  • Nietrwałość,
  • Brak możliwości nabycia prawa własności,
  • Integralność usługodawcy z usługobiorcą.

Niematerialność to cecha praktycznie wszystkich usług, również logistycznych. Usług nie można chronić patentami, a realna wartość usługi nie jest też widoczna dla konsumenta. Nierozdzielność usługi z wykonawcą to również cecha typowa dla outsourcingu, do świadczenia usługi logistycznej niezbędna jest obecność wykonawcy. Usługa logistyczna może się różnić w zależności od miejsca jej świadczenia, a także w zależności od doświadczenia i zaplecza operatora logistycznego.

Jaki jest cel usługi logistycznej?

Nadrzędnym celem usługi logistycznej jest obniżenie kosztów prowadzenia działalności, zwiększenie wydajności oraz pokrycie zapotrzebowania na rynku na dany produkt. Dynamicznie rozwijający się rynek handlu detalicznego sprawił, że obecnie rozsądne wydaje się korzystanie z usług wykwalifikowanych operatorów logistycznych z sektora logistyki, transportu i spedycji. Aktualnie, aby móc istnieć na rynku liczy się konkurencyjność oraz jakość świadczonych usług. Towar powinien być dostarczany na czas, zamawiany i magazynowany w optymalnych ilościach, czyli w takich, które będą zaspokajać popyt na rynku.

Najważniejsze zalety outsourcingu

Współcześnie pojęcie usługi logistycznej kojarzy się z outsourcingiem. W tej relacji za całość procesów logistycznych odpowiada wyspecjalizowany operator logistyczny, który często posiada odpowiednie zaplecze w postaci magazynów, centrów dystrybucyjnych, systemów operacyjnych oraz floty samochodów dostawczych. Klient płacący operatorowi logistycznemu za outsourcing zyskuje czas potrzebny na rozwój podstawowej działalności swojego przedsiębiorstwa.

Najważniejszą zaletą dla przedsiębiorcy korzystającego z usługi logistycznej są oszczędności, które dotyczą zatrudnienia, nowych inwestycji, a nawet opłacania systemów i narzędzi do zarządzania procesami logistycznymi. Operator logistyczny może posiadać własne centrum logistyczne,  czyli ważne miejsce, w którym odbywa się przyjęcie, produkcja oraz dalsza dystrybucja towarów. W jednym centrum operator logistyczny może obsługiwać równocześnie wielu klientów. Dzięki temu cena obsługi może być bardzo atrakcyjna dla klienta.

Czy outsourcing ma wady?

Przeważająca ilość zalet outsourcingu nie powinna przykrywać wad. Jedną z nich jest konieczność bycia gotowym na partnerstwo z operatorem logistycznym. Klient musi liczyć się z tym, że powinien dostarczać przejrzyste i wiarygodne dane oraz będzie mieć ograniczoną kontrolę nad niektórymi procesami. Niektórzy klienci wskazują również trudności z doborem partnera, a początki współpracy mogą być skomplikowane dla obydwóch stron. W niektórych przypadkach dochodzi do pogorszenia jakości usług – zwłaszcza na początkowym etapie współpracy.

Usługi kurierskie jako usługi logistyczne

Usługi kurierskie są nieodłącznym elementem usług logistycznych. O wydzieleniu tej grupy zadecydowały głównie globalne przesłanki ekonomiczne. Firmy kurierskie obsługują dość specyficzną grupę przesyłek – to zwykle paczki drobnicowe, które dostarcza się do klientów indywidualnych. Liczy się tutaj czas oraz pieniądze. Klient chce otrzymać swoją paczkę możliwie jak najszybciej i pragnie zapłacić za nią jak najmniej.

Usługa logistyczna – kurier odbierający przesyłkę z mieszkania kobiety

Ta specyfika wpłynęła na rozwój infrastruktury firm kurierskich – czyli licznych punktów przeładunkowych, nadawczych, sortowni. Niemniej ważny jest tutaj przepływ informacji, który ułatwiają systemy komputerowe oraz aplikacje kurierskie. Przesyłki drobnicowe obsługiwane są zazwyczaj niewielką flotą samochodową. Trzeba również wspomnieć, że niektóre firmy kurierskie są również wyspecjalizowanymi operatorami logistycznymi.

AlleKurier pomoże wybrać najkorzystniejszą ofertę nadania przesyłki. Jest to możliwe dzięki współpracy z największymi firmami kurierskimi w Polsce. Więc jeśli interesuje Cię tani kurier, zapoznaj się z naszą ofertą i nadaj wygodnie paczkę bez wychodzenia z domu. Przesyłkę możesz nadać także do paczkomatu lub zanieść ją do jednego z wielu punktów nadawczych.

Zobacz także:

info

Serwis Allekurier.pl używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie.