- AlleKurier
- Blog
- Zasada 7w w teorii oraz w praktyce
Zasada 7w w teorii oraz w praktyce
Zarządzanie łańcuchem dostaw wymaga planowania, kontrolowania wydajności i stałego obniżania kosztów dystrybucji. A wszystko po to, aby być konkurencyjnym na rynku i móc zaproponować klientowi produkt wysokiej jakości w atrakcyjnej cenie. Obecnie logistyka jest integralną częścią każdego przedsiębiorstwa, i to nie tylko tego, które wytwarza produkty. Zasada 7w pozwala łatwiej zrozumieć, czym jest logistyka i co od niej zależy.
Zasada 7w - logistyka i wydajność
Logistyka to dość stare słowo, pierwszy raz zostało użyte w roku 1838 w książce oficera Antoine-Henri Jomini. Początkowo termin związany był głównie z wojskiem oraz z zaopatrzeniem na froncie. Dopiero ponad sto lat później logistyka zaczęła mieć coraz większe znaczenie w biznesie. Dzisiaj nie można mówić o rozwoju przedsiębiorstwa bez omówienia jego logistyki, zwłaszcza jeśli chodzi o globalne firmy.
Logistyka może obejmować wiele aspektów działania biznesu. Mowa tutaj nie tylko o wytwarzaniu produktów, ale również o ich magazynowaniu, planowaniu sprzedaży, trasy przejazdu lub o przygotowaniu produktu do sprzedaży (działania marketingowe).
Celem logistyki jest zwiększenie wydajności, skrócenie czasu oczekiwania na produkt przy równoczesnym zmniejszeniu nakładów finansowych potrzebnych do jego wytworzenia, dystrybucji, a także magazynowania. To znaczenie logistyki doskonale opisuje zasada 7w.
Zasada 7w – definicja
Logistykę często definiuje się jako zbiór 7 praw, określanych mianem zasada 7w. Definicja tych praw jest rozbudowana, a sama koncepcja została przetłumaczona z języka angielskiego – 7r, czyli right. W języku polskim mówi się 7 razy właściwy. W skład logistycznych siedmiu praw wchodzą:
- właściwy produkt,
- właściwy czas,
- właściwy koszt,
- właściwe miejsce,
- właściwy stan,
- właściwa ilość,
- właściwy klient.
Aby przybliżyć zasadę 7w, warto omówić każdy z jej filarów. Na początku jednak należy zaznaczyć, że żaden z nich nie jest ważniejszy niż inny.
Właściwy produkt – od producenta do konsumenta
Właściwy produkt to taki, który jest atrakcyjny dla klienta, odpowiada jego potrzebom i został przez niego zamówiony. W procesie wytwarzania niemniej ważny jest odpowiedni projekt produktu, jego opakowanie oraz atrakcyjna szata graficzna, a nawet podjęte działania marketingowe.
W przypadku sklepu internetowego właściwy produkt, to dokładnie ten, który został zamówiony przez klienta. Dbałość o prawidłową kompletację zamówienia, odpowiednie opakowanie produktu – zapewni zadowolenie klienta i ograniczy ilość reklamacji.
Właściwy stan, czyli jakość produktu
Oprócz właściwego produktu liczy się jego stan, czyli jakość. Wysoka jakość, brak wad oraz uszkodzeń to zadowolenie klienta. W logistyce za jakość odpowiada nie tylko proces technologiczny, ale również projekt opakowania. W e-handlu duże znaczenie ma właściwe zapakowanie zamówionego towaru. Opakowanie powinno zapewniać stabilność i ograniczać ryzyko uszkodzenia podczas magazynowania i transportu.
Właściwa ilość produktu
Nie tylko odpowiedni produkt ma znaczenie w łańcuchu dostaw, ale również jego właściwa ilość, czyli taka, która pokryje obecne zapotrzebowanie na rynku. Z kolei zbyt duża ilość danego asortymentu może wpłynąć na wzrost kosztów magazynowania. Ta część zasady 7w ma szczególne znaczenie w logistyce dystrybucji, ale również nie wolno o niej zapomnieć w handlu internetowym. Zamówienie klienta powinno zostać zrealizowane w dokładnie takiej ilości, w jakiej złożył je klient.
Właściwy czas – zaplanować i zdążyć z dostawą
Mówi się, że czas jest niezwykle istotny w logistyce. Dotyczy to zarówno dostaw do klientów indywidualnych, np. przesyłek kurierskich, jak i dostaw półproduktów dla przedsiębiorstw wytwarzających dobra. Nieterminowe dostawy generują spore straty, przestoje w produkcji, wpływają na renomę marki i powodują niezadowolenie klientów.
Właściwy czas ma kolosalne znaczenie w przewidywaniu popytu na dany produkt, a to jest szczególnie istotne w handlu. Odpowiednie planowanie i robienie zapasów, powinno zaspokoić popyt na rynku. Brak przewidywania trendów oraz brak nadzoru nad stanami magazynowymi może wygenerować spore straty.
Czas jest kluczowym elementem pracy w firmach transportowych. Doskonała logistyka i dobrze rozwinięte centra dystrybucyjne to domena pracy kurierów. Dzięki temu większość zamówionych przesyłek trafia do klientów już na drugi dzień od ich nadania.
Właściwy koszt, czyli jak zarobić i nie stracić klienta?
Zasada 7w mówi również o cenie produktu lub usługi, która będzie atrakcyjna dla klienta oraz dla sprzedającego. Cena powinna być dostosowana do konkurencji, do popytu oraz do podaży na rynku. Dobre przewidywanie cen oraz ich aktualizacja dają gwarancję sukcesu.
W sklepach internetowych stosuje się różne narzędzia do monitoringu cen konkurencji. Są to programy, które śledzą ceny w największych sklepach internetowych. Takie działanie pozwala przedsiębiorcy zaoferować atrakcyjną cenę dla klienta, co korzystnie wpływa na sprzedaż.
Również w AlleKurier bardzo dbamy o ceny naszych ofert. Dzięki temu możemy zaoferować nadanie przesyłki krajowej, zagranicznej lub paletowej w atrakcyjnej cenie, która jest dużo niższa niż u firm kurierskich. Wystarczy wybrać opcję <a href="https://allekurier.pl/nadaj ">nadaj paczkę</a>, uzupełnić dane o przesyłce i wybrać sposób jej nadania. Paczkę możesz zanieść do paczkomatu, punktu nadania lub zamówić kuriera, który odbierze ją w miejscu pracy lub zamieszkania.
Właściwe miejsce – dotrzeć do celu
Zgodnie z zasadą 7w właściwy produkt powinien dotrzeć we właściwym czasie do odpowiedniego miejsca. To szczególnie istotne w dostawach do klientów indywidualnych, ponieważ wszelkie pomyłki mogą generować spore straty oraz niezadowolenie klientów. Firmy kurierskie doskonale zarządzają przesyłkami, dzięki rozbudowanym systemom i narzędziom do planowania tras i ich kodowania. Pomagają w tym punkty nadawcze, centra logistyczne, sortownie kurierskie, bazy adresowe oraz listy przewozowe, czyli etykiety logistyczne naklejane na przesyłkach.
Właściwy odbiorca towaru i usługi, czyli klient
Klient to ostatnie ogniwo w łańcuchu dostaw. Właściwy klient to osoba, która potrzebuje danych usług oraz towarów. Celem przedsiębiorstwa jest pozyskanie nowych klientów oraz zatrzymanie ich na dłużej. Zasada 7w jest w tym niezwykłe przydatna. Przestrzegając wszystkich zasad, zyskuje się zadowolonego klienta, który być może ponownie skorzysta z usług, zakupi produkt lub poleci sklep bliskim.
Zasada „właściwego klienta” jest bardzo istotna w pracy firm kurierskich. Przesyłki powinny trafiać zawsze pod dobry adres.
Mocne strony zasady 7w
Reguła 7w obejmuje podstawowe zasady stosowane w logistyce, w handlu, a nawet w usługach. Zaimplementowanie jej w firmie pozytywnie odbije się na relacjach z klientami, pozwoli zbudować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa i wzbudzi zaufanie klienta – to właśnie daje zasada 7w. Logistyka jest branżą, w której najłatwiej przedstawić mocne strony reguły, jednak z powodzeniem można ją wprowadzić praktycznie do każdej działalności, która oferuje produkty i usługi.
Zastosowanie zasady 7w usprawni kierowanie wszystkimi procesami logistycznymi, w tym magazynowaniem wyrobów. Usprawni łańcuch dostaw oraz działania marketingowe, które pozwolą dotrzeć do nowych klientów. Kontrola procesów i właściwe zarządzanie nimi minimalizuje ryzyko strat finansowych, pozwala lepiej kierować kosztami i w rezultacie obniżać je.
Innym narzędziem, które również może wpłynąć na sukces przedsiębiorstwa, jest metoda XYZ. Opisuje ona głównie zasady zarządzania zapasami w sklepach internetowych oraz w magazynach.