Co zrobić z paczką uszkodzoną podczas transportu? | AlleKurier.pl

Co zrobić z paczką uszkodzoną podczas transportu?

min czytania

Czekasz na paczkę z utęsknieniem, wreszcie nadchodzi ten dzień: przesyłka dociera do celu. Tyle że okazuje się, że wcale nie jest tak cudownie, jak miało być. Przesyłka jest zniszczona i nie chodzi tylko i wyłącznie o niewielkie uszkodzenia kartonu: również zawartość nie zachowała się w oryginalnym stanie. Jak można i jak należy zareagować na taką sytuację, aby nie pozostać zawiedzionym? Dowiesz się tego z najnowszego poradnika! A dla pewności, zawsze gdy jest to możliwe korzystaj z AlleKurier.pl! My dbamy o wszystkie paczki bez wyjątków!

Co zrobić, kiedy otrzymasz uszkodzoną paczkę?

Uszkodzenia zawartości Twojej przesyłki się zdarzają. Niekiedy wynika to z niewystarczającego zabezpieczenia przedmiotu przez nadawcę podczas pakowania przesyłki, a czasami wynika po prostu z pewnej niedbałości w trakcie transportu. Bez względu na to, która sytuacja dotknęła Ciebie, jedno jest pewne: musisz postarać się, aby załatwić sprawę jak najszybciej, możliwie bez nerwowej atmosfery. W końcu pomyłki zdarzają się każdemu, a przy zachowaniu procedury, zwrot środków lub powtórne otrzymanie zamówionego towaru jest na wyciągnięcie ręki. Trzeba tylko wiedzieć, jak się za to zabrać, żeby uszkodzona przesyłka nie spędzała nam snu z powiek!

Pamiętaj, że za stan przesyłki od momentu jej nadania odpowiada przewoźnik. Nie ma znaczenia, czy paczka ma dotrzeć do punktu odbioru, czy bezpośrednio do Twojego domu - ważne jest to, że odpowiedzialność za ewentualne szkody ponosi firma przewozowa, więc to do niej powinniśmy kierować swoje roszczenia. Co istotne, uprawnienie do złożenia reklamacji ma nie tylko nadawca, ale również odbiorca paczki.

Jeśli zauważysz przy kurierze uszkodzenia na przesyłce, poproś go o spisanie protokołu strat. Jest to dokument, na podstawie którego możesz uzyskać zwrot środków za przedmioty, które znajdowały się w paczce. Mając ten dokument, z pewnością ułatwiasz sobie sprawę reklamacyjną i szansę na jej pozytywne rozpatrzenie.

uszkodzona paczka

Uszkodzona paczka - czy trzeba odebrać ją od kuriera?

Zdarza się, że już w chwili, kiedy kurier zmierza do Twoich drzwi z przesyłką, widzisz, że coś jest na rzeczy. Znacznych rozmiarów dziura w kartonie lub innego rodzaju uszkodzenie na powierzchni opakowania rzuca się w oczy i sprawia, że zaczynasz się zastanawiać, czy na pewno chcesz odebrać przesyłkę. To zrozumiałe, w końcu chcemy dostać zamówione rzeczy w stanie idealnym.

Pamiętaj, że widoczne uszkodzenia kartonu, naruszona taśma lub dodatkowe taśmy firmy kurierskiej są podstawą do tego, aby sprawdzić przy kurierze zawartość kartonu. Może bowiem okazać się, że nawet jeśli opakowanie jest w znacznym stopniu uszkodzone, zakupiony towar pozostał w stanie nienaruszonym. To ważne, by sprawdzić przesyłkę przy kurierze: pozostawienie tego "na później" może sprawić, że zgłoszenie szkody stanie się niemożliwe. Nie ma co ryzykować, zobaczmy od razu czy na pewno wszystko jest w porządku.

Dlatego też nie można dać się zbyć kurierowi, który mówi, że przyjdzie później lub że można do niego zadzwonić gdyby się okazało, że coś jest nie tak z przesyłką. Widoczne uszkodzenia opakowania i jednocześnie brak zgody kuriera na sprawdzenie paczki w jego obecności są podstawą do tego, aby po prostu odmówić przyjęcia przesyłki.

uszkodzona przesyłka w transporcie

Co zrobić z uszkodzoną paczką - postępowanie krok po kroku

Uszkodzona przesyłka może być zniszczona w takim stopniu, że jest to widoczne gołym okiem. W takiej sytuacji konieczne jest jej otwarcie przy kurierze. Zdarza się jednak, że wizualnie opakowanie wygląda na całe, a jednak uszkodzeniu uległa zawartość paczki.

W pierwszej z sytuacji - jeśli kurier odmawia poczekania, aż odpakujesz przesyłkę, nie przyjmuj jej w ogóle. Zgodnie z art. 76 prawa przewozowego, w przypadku pokwitowania odbioru paczki, której uszkodzenia można było stwierdzić gołym okiem, nie przysługuje prawo zgłoszenia protokołu szkody. W takim przypadku niezbędne jest sprawdzenie zawartości przesyłki od razu, w obecności kuriera i - w razie konieczności - spisanie protokołu lub pokwitowanie odbioru przesyłki, w sytuacji w której zniszczeniu uległo tylko i wyłącznie zewnętrzne opakowanie.

Jeśli jednak opakowanie zewnętrzne wyglądało na całe, a mimo to w środku znajdował się uszkodzony produkt (np. potłuczone kubki) - należy zgłosić się do firmy kurierskiej niezwłocznie, maksymalnie w ciągu 7 dni. Warto zaznaczyć, że w takiej sytuacji niestety trudno jest udowodnić, że uszkodzenie przesyłki powstało w trakcie transportu, a nie już po jej doręczeniu, dlatego firmy kurierskie często starają się uniknąć odpowiedzialności. Tym niemniej masz prawo zgłosić się do przewoźnika, który przyśle do Ciebie swojego przedstawiciela w celu weryfikacji roszczenia i spisania protokołu szkody. Uwaga - należy koniecznie dopilnować, by tygodniowy termin nie został przekroczony, gdyż wtedy nic już nie da się zrobić.

uszkodzona paczka w transporcie

Jak reklamować uszkodzoną przesyłkę u przewoźników?

Jak wspominaliśmy wyżej, reklamację uszkodzonej przesyłki sporządza się w formie pisemnej, w zależności od sytuacji - przy kurierze lub w ciągu maksymalnie 7 dni od jej odbioru. Jeśli zdarzy się sytuacja, w której przewoźnik nie ustosunkuje się do reklamacji w ciągu maksymalnie 3 miesięcy od dnia jej złożenia lub rozpatrzy reklamację negatywnie - możliwe jest skierowanie sprawy do sądu. Co istotne, nie można zwlekać z tym działaniem nadmiernie, gdyż roszczenia odszkodowawcze przedawniają się po upływie roku, a co za tym idzie - terminowi temu można dość łatwo uchybić.

Obliczając roczny termin przedawnienia, nie bierze się pod uwagę maksymalnie 3-miesięcznego okresu wyczekiwania na odpowiedź przewoźnika. Składając sprawę do sądu, warto rozważyć skorzystanie z profesjonalnego reprezentanta sądowego, zwłaszcza jeśli wartość przesyłki była znacząca.

A jeśli chcesz odbierać i wysyłać paczki bez obaw o to, że zostaną uszkodzone nadaj przesyłki z AlleKurier.pl. Robimy wszystko, by paczki docierały do odbiorcy nie tylko szybko, ale przede wszystkim bezpiecznie. Możemy się również pochwalić niskimi cenami! Koszt przesyłki w allekurier.pl na pewno pozytywnie Cię zaskoczy! Zwłaszcza, że oszczędności sięgają nawet 70%! Warto skorzystać!

Wylogowanie po okresie nieaktywności

Podaj swoje dane aby zalogować się ponownie.

   Zapomniałem hasło

Porozmawiaj z nami