Funkcje opakowań w logistyce oraz w transporcie

Praktycznie wszystkie produkty, które opuszczają fabryki producentów umieszczane są w opakowaniach. Opakowania w logistyce mają spore znaczenie na wszystkich etapach dystrybucji. Nie tylko zabezpieczają towar przed uszkodzeniem, ale również pomagają go łatwo i szybko zidentyfikować. Z artykułu dowiesz się, jakie są najważniejsze funkcje opakowań i w jaki sposób usprawniają one łańcuch dostaw.

Krótka historia papierowych opakowań dla towarów

Chociaż papier wydaje się być obecnie najpopularniejszym rodzajem opakowania to pierwsze jego użycie jako zabezpieczenia towaru miało miejsce ponad 150 lat temu. W roku 1871 A. L Jones wykorzystał tekturę do pakowania produktów wrażliwych. Był to swego rodzaju przełom, który szybko zrewolucjonizował rynek i przyczynił się do gwałtownego rozwoju produkcji tekturowych opakowań. Jednak prawdziwym motorem dla zmian była rewolucja przemysłowa, która wymusiła na producentach i handlarzach szukania zabezpieczeń dla przewożonych pomiędzy krajami towarów. To właśnie w tym okresie powstały znane nam dzisiaj pudełka tekturowe.

Podział opakowań używanych w logistyce i w transporcie

Opakowania można podzielić pod względem różnych kryteriów. Zwykle bierze się pod uwagę ich przeznaczenie, trwałość, materiał, z którego zostały wykonane oraz sposób rozliczenia (opakowania jednorazowe lub wymienne). W logistyce oraz w transporcie największe znaczenie mają opakowania zbiorcze produktów, czyli kartony i skrzynki oraz opakowania transportowe – kontenery, palety, skrzynie.

Funkcje opakowań w logistyce oraz w transporcie

Producenci zwykle starają się stosować opakowania zbiorcze, które gwarantują stabilizację towaru, są niezbyt ciężkie, kompaktowe i pozwalają łatwo zagospodarować przestrzeń ładunkową pojazdu. Kartony i skrzynki używane w procesach logistycznych powinny umożliwiać ułożenie równych warstw na paletach.

Prawidłowo ułożony i zabezpieczony towar jest stabilny w trakcie transportu i składowania w magazynach.

Wszystkie przesyłki krajowe nadawane za pośrednictwem firm kurierskich powinny być odpowiednio zapakowane. W przypadku nadawania niewielkich produktów korzysta się z kopert zabezpieczonych folią bąbelkową, z kartonów lub z tekturowych tub. Do zabezpieczania niewielkich i wrażliwych produktów zaleca się stosowanie dodatkowych wypełniaczy, którymi mogą być np. papierowe kulki lub ekologiczne pianki. Wrażliwe produkty można dodatkowo oznaczyć specjalnymi naklejkami z napisem „szkło”. Ta naklejka sprawi, że pracownicy firmy kurierskiej będą szczególnie ostrożni podczas obsługi przesyłki.

Najważniejsze funkcje opakowań w łańcuchu dostaw

Zadaniem opakowania produktu jest jego ochrona przed czynnikami zewnętrznymi, czyli przed uszkodzeniem mechanicznym i przed zawilgoceniem. To jednak niejedyna ważna funkcja opakowania – na powierzchni materiału chroniącego artykuł zamieszcza się etykiety logistyczne, czyli swego rodzaju dokument identyfikacyjny lub inaczej mówiąc – wizytówkę towaru. Produkt w opakowaniu można łatwiej spaletyzować na nośniku, co stanowi dodatkowe zabezpieczenie w czasie transportu.

Funkcje opakowań

Omawiając funkcje opakowań, nie można nie wspomnieć o marketingu. Opakowanie produktu to jeden z elementów strategii marketingowej danej firmy. Charakterystyczny kolor lub logo producenta – to coś, co pozwala szybko zidentyfikować markę i wyróżnić ją na tle konkurencji.

Obecne czasy wymusiły na producentach stosowanie opakowań, które nie są uciążliwe dla środowiska, czyli można używać ich wielokrotnie lub je przetwarzać. Takie zachowanie firm ogranicza ilość odpadów oraz zmniejsza zużycie zasobów naturalnych. Zrównoważona polityka obrotu opakowaniami może przyczynić się do zmniejszenia kosztów logistycznych.

Funkcja logistyczna opakowań

Warto bliżej przyjrzeć się znaczeniu logistycznym opakowań produktów. Dobrze dobrane opakowanie zbiorcze dla artykułu odpowiada za najważniejsze funkcje opakowań, czyli za jego zabezpieczenie, stabilność oraz ułatwia wszystkie czynności logistyczne:

  • produkcję wyrobu, 
  • dalszy transport do magazynu, 
  • przyjęcie w magazynie, 
  • składowanie, 
  • przygotowanie do wysyłki, 
  • wysyłkę kurierską prosto do klienta.

Jak widać, żaden element łańcucha dostaw nie może sobie pozwolić na brak stabilnego i wytrzymałego opakowania.

Na opakowaniu umieszcza się etykiety logistyczne, czyli wszystkie niezbędne informacje o produkcie. Chodzi tutaj nie tylko o nazwę produktu, ale również o ilość sztuk w kartonie (sposób pakowania), datę ważności dla produktów zarządzanych terminem przydatności oraz numer partii, który odpowiada za prawidłowe postępowanie w przypadku wykrycia niezgodności produktu.

Etykieta logistyczna zwykle posiada indywidualny dla artykułu kod kreskowy, który po zeskanowaniu gwarantuje szybką identyfikację wyrobu. Naklejka z kodem kreskowym skraca proces przyjęcia dostawy, jej składowania i wydawania. Prawidłowe oznakowanie opakowań zmniejsza ilość błędów w trakcie kompletacji wyrobów w centrach logistycznych oraz w magazynach kurierskich.

Etykiety logistyczne i opakowania w pracy kuriera

Wizytówka logistyczna to element nie tylko obowiązkowy, ale też niezwykle przydatny w pracy każdej firmy kurierskiej. Wszystkie przesyłki międzynarodowe i krajowe obowiązkowo mają etykiety logistyczne – naklejka na przesyłce zawiera najpotrzebniejsze informacje, daje możliwość zakodowania adresu i śledzenia paczki na każdym etapie jej podróży.

Dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce zmienił zachowania konsumenckie i sprawił, że ilość nadawanych przesyłek kurierskich zwiększa się z roku na rok.  Za pośrednictwem AlleKuriera możesz nadać przesyłki z całej Polski, usługa obejmuje również przesyłki paletowe – w tym wypadku płacisz nie za odległość, którą przesyłka pokona, ale za jej wagę. Usługi brokera kurierskiego to tani sposób na wysłanie towaru do swojego klienta, nawet za granicę. Jedyne co musisz zrobić to wypełnić formularz i zabezpieczyć swoją przesyłkę stosując dopasowane opakowanie, np. karton lub paletę.

Zobacz także:

Sprawdź, gdzie jest Twoja przesyłka

Śledzenie przesyłki

Cennik przesyłek
Przesyłki zagraniczne
Firmy Kurierskie
Usługi
Punkty nadań
start Śledzenie Przesyłka Konto