Zwrot towaru rozpakowanego lub bez opakowania – czy jest możliwy?


Wiele kupowanych przez nas przedmiotów otrzymujemy w oryginalnym opakowaniu, które musi zostać zniszczone, jeśli chcemy użyć danego produktu. Czasem poszczególne towary sprzedawane są w pudełkach, które z powodzeniem można wielokrotnie otwierać i zamykać, a nawet przechowywać w nich dany zakup. Wówczas w przypadku zwrotu, opakowanie nie musi w ogóle nosić znamion użytkowania. Jednak są też produkty, które wymagają rozcięcia lub zniszczenia opakowania, aby móc wyjąć z niego dany przedmiot. Czy w takim przypadku zwrot towaru rozpakowanego ze zniszczonym opakowaniem lub bez niego jest możliwy? Sprawdź, jakie prawa przysługują w tej kwestii konsumentom i czego sklep nie może wymagać względem osób robiących w nim zakupy.

Zwrot towaru bez opakowania – czy konsument ma do tego prawo?

Zgodnie z obowiązującym prawem konsument ma prawo zwrócić towar zakupiony przez Internet lub poza siedzibą firmy w ciągu 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania produktu. Możliwe jest to bez podawania przyczyny, a sklep ma obowiązek zwrócić koszty poniesione w związku z zakupem. Zgodnie z najnowszymi zapisami prawa, możliwość ta dotyczy nie tylko osób fizycznych, ale również jednoosobowej działalności gospodarczej pod warunkiem jednak, że zakupiony przedmiot nie ma charakteru zawodowego.

W większości przypadków zwrot towaru bez opakowania jest możliwy, jednak są od tego pewne wyjątki, które wiążą się głównie z utratą właściwości danego produktu właśnie poprzez fakt utraty opakowania. Często jednak właściwości i cechy danego towaru  sprawdzić można jedynie poprzez zniszczenie oryginalnego opakowania. Tak jest np. w sytuacji wielu zabawek mechanicznych, czy akcesoriów elektronicznych. Ponieważ w związku z zakupem na odległość nabywca nie może dokładnie zapoznać się z towarem przed zakupem, korzystając chociażby z wersji testowych często udostępnianych przez sklepy stacjonarne, zwrot towaru bez opakowania jest zgodny z prawem i możliwy do wykonania.

W jakich przypadkach zwrot towaru rozpakowanego jest niemożliwy?

W kilku przypadkach zwrot towaru rozpakowanego do sklepu internetowego nie jest możliwy ze względu na aspekty związane z ochroną zdrowia i higieną. Przykładem takich produktów mogą być np. przyprawy, czy bakalie zakupione w internetowym sklepie z żywnością, ale też suplementy lub artykuły higieniczne, takie jak szczoteczka do zębów, nić dentystyczna czy szminka. Tego typu towary w przypadku nienaruszenia opakowania w pełni podlegają zwrotowi.

Zwrot towaru rozpakowanego nie zostanie przyjęty również wtedy, gdy rozpieczętowanie produktu potencjalnie związane może być z naruszeniem prawa autorskiego i kopiowaniem treści. Do takich towarów zaliczają się płyty CD oraz z filmami, grami czy oprogramowaniem komputerowym. Brak możliwości zwrotu zapobiega oddaniu produktu po skorzystaniu z niego. Mowa tu nie tylko o obejrzeniu czy przesłuchaniu zawartości płyty, ale też możliwości skopiowania nośników. Takie produkty zazwyczaj sprzedawane są w postaci zafoliowanej. Jeżeli zapieczętowanie nie zostało zniszczone, podobnie jak w poprzednim przypadku, możliwe jest ich zwrócenie.

W powyższych przypadkach chodzi o opakowanie samego produktu, zastosowane przez producenta. Oczywiście kopertę, czy karton wysyłkowy, w którym znajduje się zakupiony produkt, można otworzyć i zniszczyć. Nieodpakowany przedmiot zwrócić można, wysyłając towar w opakowaniu zorganizowanym samodzielnie lub dostępnym u przewoźnika. Warto jednak pamiętać o właściwym zabezpieczeniu przedmiotu. Jeżeli dotrze on do sprzedającego w postaci uszkodzonej, a przyczyną zniszczenia okaże się nieodpowiednie zabezpieczenie na czas dostarczenia, zwrot nie zostanie przyjęty, a pieniądze nie będą zwrócone.

Zwrot towaru wykonać można w szybki i prosty sposób poprzez platformę usług kurierskich AlleKurier. Dzięki opcji Wygodne zwroty wystarczy wybrać z listy dany sklep, wypełnić przejrzysty formularz, opłacić wysyłkę i dostarczyć ją do wybranego punktu nadania. AlleKurier to również możliwość wyboru spośród najpopularniejszych usług przewozowych najkorzystniejszego cenowo wariantu i wysłanie paczki pomijając usługę Wygodne zwroty, jeśli dany sklep nie figuruje na liście.

Zwrot towaru rozpakowanego lub bez opakowania

Czy jest możliwy zwrot rozpakowanego towaru do sklepu stacjonarnego?

O ile w przypadku sklepów internetowych sprawa ze zwrotem rozpakowanego towaru jest klarowna i precyzyjnie określona w obowiązujących przepisach, o tyle ze sklepami stacjonarnymi bywa różnie. Po pierwsze, zgodnie z obowiązującymi przepisami zwrot produktów nabytych w sklepach stacjonarnych w ogóle nie jest możliwy. Jest tak dlatego, że dokonując zakupu, klient ma możliwość dokładnego obejrzenia, a często też wypróbowania produktu, więc podjęcie decyzji o zakupie jest czynnością popełnioną świadomie i z akceptacją wszystkich właściwości oraz cech, jakie posiada dana rzecz.

Jednak wiele zwłaszcza znanych marek posiadających swoje sklepy w galeriach i centrach handlowych wychodzi konsumentom naprzeciw i umożliwia dokonanie zwrotu towaru na swoich zasadach zawartych w polityce zwrotów. Często jest to nawet 30 i więcej dni. Przed zakupem zawsze warto zapoznać się z zasadami panującymi w danym sklepie. Nie zawsze zgodnie z przyjętą polityką zwrot towaru będzie skutkował odzyskaniem gotówki. Niekiedy dana marka oferuje w zamian bony podarunkowe w kwocie równej cenie zwracanego towaru.

Jak jest natomiast w sytuacji, gdy chodzi o zwrot rozpakowanego towaru do sklepu stacjonarnego? Kwestie te podobnie jak sama możliwość zwrotu również zapisane są w regulaminie danego sklepu. Niektóre marki dopuszczają możliwość zwrotu produktu bez oryginalnego opakowania, inne nie. Dobrą praktyką jest zawsze zapytanie sprzedawcy o możliwość zwrócenia zakupu zarówno w stanie nienaruszonym, jak i po rozpakowaniu.

Niedozwolona klauzula umowna, czyli o czym konsument nie wie, a powinien wiedzieć

Choć nabywca w większości przypadków ma prawo zwrotu towaru rozpakowanego, faktem jest, że sprzedawcom nie jest to na rękę. O ile towar nierozpakowany po zwrocie bezpośrednio trafić może na półkę lub magazynu, z którego wysłana zostanie przesyłka do kolejnego nabywcy danej rzeczy, o tyle towar rozpakowany wymaga większej ilości działań. To często ponowne zapakowanie lub zmiana przeznaczenia produktu.

Dlatego wiele sklepów nagminnie korzysta z nieznajomości prawa przez konsumentów i na stronie internetowej lub do wiadomości posprzedażowej dołącza tzw. niedozwoloną klauzulę umowną. Zapis ten zazwyczaj informuje konsumenta, że zwrot towaru możliwy jest jedynie w oryginalnym i nienaruszonym opakowaniu. O ile w przypadku sklepów stacjonarnych sprzedawcy mają możliwość stosować w swojej polityce zapisy dowolnej treści, w Internecie już takie zastrzeżenia nie mają żadnej mocy prawnej i są po prostu jego łamaniem. Często nabywcy, którzy nie znają szczegółowo przysługujących im uprawnień, sugerują się treścią takiej klauzuli i nie podejmują próby zwrotu rozpakowanej rzeczy. Na tym korzysta sklep.

Zwrot rozpakowanego towaru a jego wady

Kwestia zwrotu towaru bez opakowania jeszcze inaczej wygląda w sytuacji, gdy po zakupie i rozpakowaniu okazuje się, że produkt jest niezgodny z opisem, częściowo uszkodzony lub całkowicie wadliwy. Wówczas nawet niemożliwe do zwrotu produkty rozpakowane (np. nośniki multimedialne) podlegają rękojmi na mocy zapisów Kodeksu cywilnego.

Przykładem może być tu zakup oprogramowania komputerowego, które zgodnie z opisem na opakowaniu dedykowane jest danemu systemowi, a po uruchomieniu okazuje się, że zawartość płyty działa z zupełnie innym rodzajem systemu. Wówczas taką płytę z powodzeniem można reklamować i uzyskać satysfakcjonującą formę zadośćuczynienia, włącznie ze zwrotem pieniędzy lub wymianą towaru na inny.

Podobnie jest w przypadku gwarancji. Jeżeli zakupimy żelazko, a po jego odpakowaniu i uruchomieniu okaże się, że sprzęt nie działa, możliwy jest zwrot i oczekiwanie naprawy. Konsument do wyboru ma dwie opcje. Przed podjęciem działania dobrze jest zastanowić się, która z nich będzie w danym przypadku i aktualnych potrzebach korzystniejsza. Warto też pamiętać, że zgodnie z prawem, oddając przedmiot na gwarancję, konsument nie traci jednocześnie uprawnień z tytułu rękojmi.

Zobacz także:

info

Serwis Allekurier.pl używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie.