- AlleKurier
- Poradniki
- Zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym
Zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym krok po kroku
Często zdarza się, że zakupiony w sklepie towar należy zwrócić. Po powrocie do domu zmieniamy decyzję, czasem okazuje się, że dany produkt jednak charakteryzuje się innymi parametrami, niż te, których potrzebowaliśmy lub zwyczajnie zakupiony został pod wpływem impulsu. Wówczas pojawia się pytanie: czy możliwy jest zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym i jak tego dokonać? Okazuje się, że pomimo powszechnego przekonania o takim prawie, w praktyce oddanie zakupionego przedmiotu i odzyskanie środków nie zawsze jest takie proste. Sprawdź, jakie prawa Ci przysługują i kiedy możliwe jest zrezygnowanie z zawartej transakcji.
Zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym – czy nabywca ma do niego prawo?
Wszyscy przyzwyczailiśmy się do tego, że zakupiony towar można zwrócić najczęściej bez podania przyczyny. Nawet w przypadku, gdy w stosownym formularzu czy z ust osoby przyjmującej zwrot pada pytanie o powód takiej decyzji, konsument nie ma obowiązku na nie odpowiadać. Możliwość dokonania zwrotu w sklepach internetowych jest dla nas oczywistością. Wiele punktów stacjonarnych również przyzwyczaiło nas do takiej opcji.
Najczęściej zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym możliwy jest w ciągu 14, 21, 30, 60 dni od daty zakupu, a nawet dłużej. Okres szczególnie długi, w którym możliwe jest zwrócenie zakupów, wyróżnia zwłaszcza markety budowlane, gdzie termin to nawet rok. Niekiedy jednak zdarza się, że w mniej znanych butikach lub sklepach nienależących do popularnych sieci spotykamy się z odmową przyjęcia zakupionego towaru, co niejednokrotnie budzi nasze oburzenie.
Niestety, zgodnie z polskim prawem zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym klientowi nie przysługuje, dlatego też sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zakupionego wcześniej produktu. Z czego wynika ta niedogodność? Interpretując aktualne zapisy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), nabywca towaru dokonując zakupu danego przedmiotu w sklepie stacjonarnym, ma możliwość dokładnego zapoznania się z przedmiotem, niekiedy też wypróbowania go czy przymierzenia. Dostrzega więc jego poszczególne cechy i świadomie podejmuje decyzję o zakupie lub nieskorzystaniu z tej możliwości. Sprzedawca nie ma więc obowiązku przyjęcia zwrotu z powodu rozmyślenia się, ponieważ klient dokładnie wiedział, jaki towar nabywa.
Zakupy w sklepie stacjonarnym a inne formy nabycia produktów
W sytuacji, gdy nabywca mógł zapoznać się z zakupionym przedmiotem jedynie na zdjęciach czy na podstawie opisu, jak ma to miejsce np. w sklepach internetowych, zgodnie z prawem ma możliwość zwrotu nabytych towarów w terminie 14 dni od daty zakupu. Wówczas wystarczy spakować produkt i wykonać zwrot przesyłki, co szczególnie łatwe i szybkie jest dzięki usłudze Wygodne Zwroty oferowanej przez platformę do wysyłania przesyłek kurierskich AlleKurier. Nietrafiony zakup można odesłać do sklepu, wybierając z listy daną markę, a następnie preferowanego kuriera. Ostatni krok to prostu zaniesienie paczki do punktu nadania. Często sklepy umożliwiają też darmowe odesłanie zakupionego towaru lub odstąpienie od umowy w dłuższym terminie niż miesiąc.
Możliwość zwrotu dotyczy nie tylko przedmiotów zakupionych w sklepach internetowych. Prawo to przysługuje też konsumentom, którzy nabyli towar poza lokalem danego przedsiębiorstwa. Zwrócić można więc również produkty zakupione podczas pokazów promocyjnych organizowanych w takich miejscach jak hotele, sale konferencyjne czy obiekty wynajęte w celu dystrybucji produktów poza sklepem oraz siedzibą firmy. W takim przypadku konsument na odstąpienie od umowy ma także 14 dni.
Kiedy można dokonać zwrotu towarów zakupionych w sklepie stacjonarnym?
Od każdej reguły są wyjątki. Jest tak poniekąd również wtedy, gdy chcemy wykonać zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym. Konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w sytuacji, gdy zakupiony produkt okazał się wadliwy. Wówczas sprzedawca zobowiązany jest do przyjęcia towaru z tytułu reklamacji. Może się to odbyć na dwa sposoby: z tytułu rękojmi lub gwarancji.
Zasady zwrotu towaru do sklepu poprzez rękojmię i gwarancję określa Ustawa z dn. 23 kwietnia 1964 r. i Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740). Pierwsza możliwość ma zastosowanie w przypadku, gdy wadliwość towaru odkryta została po zakupie przedmiotu. Wadą tą może być niezgodność danego towaru z opisem lub brak funkcji czy cech określonych w ofercie sprzedaży. Reklamacja w oparciu o rękojmię obarcza winą za niedogodność sprzedawcę danego przedmiotu. Dlatego też dokument reklamacyjny kierowany jest bezpośrednio do niego.
Tego typu rozwiązanie dotyczy wszystkich towarów konsumenckich dostępnych na rynku, a sprzedawca nie może odmówić przyjęcia tej formy zwrotu.
Drugą formą reklamacji zakupionego towaru jest gwarancja. To forma oświadczenia producenta o określonej jakości produktu. W przypadku, gdy nabyty towar nie posiada cech w niej określonych, konsument może wystąpić o zwrot całej kwoty poniesionej podczas zakupu lub wymianę danego przedmiotu na taki sam, wyróżniający się odpowiednimi właściwościami. Na podstawie reklamacji z powołaniem się na gwarancję można wnieść też o naprawę uszkodzonego produktu lub zaoferowanie dodatkowych usług w ramach zadośćuczynienia.
Warto wiedzieć, że skorzystanie z reklamacji na podstawie gwarancji nie oznacza, że nie można jednocześnie skorzystać z prawa do rękojmi wynikającego z wadliwości towaru.
Dlaczego w większości sklepów stacjonarnych zwrot zakupionych towarów jest możliwy?
W przypadku większości sklepów należących do znanych marek odzieżowych, ale też budowlanych czy nawet elektronicznych, kupujący ma prawo do zwrotu produktu zakupionego w sklepie stacjonarnym, choć może to mieć miejsce na różnych zasadach wynikających ze stosowanej Polityki Ochrony Kupujących. Dlaczego więc sklepy umożliwiają zwrot zakupionego towaru, skoro wcale nie muszą tego robić?
Po pierwsze zazwyczaj są to marki, które dziennie mają ogromne obroty, więc zwrot środków za zwracany towar w kilku przypadkach nie zrobi im żadnej różnicy, ani nie wpłynie na kondycję firmy. Po drugie jest to doskonały sposób na reklamę i zadbanie o pozytywny wizerunek marki. Jest to też forma zachęty do zakupu, na której sklepy korzystają w sposób niewyobrażalny.
Dzięki możliwości zwrotu w ciągu 14, 30, a nawet 60 dni, co stało się szczególnie popularne w czasie pandemii Covid jako udogodnienie dla konsumentów, wiele osób decyduje się kupić więcej, a po spokojnym zastanowieniu oddać niepotrzebne produkty. Często jednak z wielu powodów tak się nie dzieje, w wyniku czego dana marka osiąga większy zysk, a jednocześnie postrzegana jest w sposób pozytywny.
Najczęściej zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym skutkuje zwróceniem kwoty zakupu. Czasem też zdarza się, że w ramach oddania zakupionego przedmiotu konsument otrzymuje bon na kolejne zakupy o wartości oddanego towaru lub szereg innych przywilejów. Aby w sytuacji, gdy chcemy zwrócić nabyty przedmiot i nie ulec zaskoczeniu czy zdenerwowaniu, zawsze przed zakupem warto zapoznać się z polityką danej marki i mieć świadomość przysługujących konsumentowi praw.
Reklamacja lub zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym – jak to zrobić?
Przygotowanie do procedury reklamacyjnej, jak i zwrotu jest proste. Udając się do sklepu stacjonarnego, należy zabrać ze sobą dany towar. W przypadku, gdy sprzedany został w specjalnym opakowaniu, dobrze jest mieć je ze sobą, choć w większości sytuacji nie jest to konieczne. Może to jednak pomóc w transporcie i ochronić towar przed dodatkowymi uszkodzeniami.
Potrzebny jest również dowód zakupu w postaci paragonu fiskalnego, faktury VAT czy potwierdzenia wykonania transakcji z banku (jeśli zakup dokonano za pomocą karty płatniczej). W sytuacji, gdy wraz z towarem wydana została karta lub książeczka gwarancyjna, również należy wziąć ją ze sobą.
Kolejny krok to udanie się do kasy lub specjalnego punktu przyjmującego zwroty i reklamacje. Jeśli dana marka posiada kilka sklepów, najczęściej zwrotu dokonać można w jednym z nich na terenie całego kraju. Niekoniecznie musi to być dokładnie ten, w którym dokonano zakupu. W przypadku zwrotu, o ile dany sklep taką opcję umożliwia, wystarczy okazanie paragonu i oświadczenie słowne chęci oddania produktu.
Jeżeli konsument nabył towar za gotówkę, należność zwrócona zostaje natychmiastowo. W przypadku płatności kartą należy mieć ją przy sobie, ponieważ to właśnie na nią przelane zostaną środki, które zaksięgowane bywają zazwyczaj w ciągu kilku dni od daty oddania do sklepu.
Zwrot zakupionego produktu z tytułu rękojmi potrwa nieco dłużej, ponieważ konieczne będzie opisanie zaistniałych wad i niedogodności, a często też własnoręczne opisanie ich na specjalnym formularzu otrzymanym od osoby przyjmującej towar. Rozpatrzenie reklamacji w zależności od sklepu może potrwać od kilku nawet do kilkudziesięciu dni. O wydaniu decyzji konsument poinformowany zostaje zazwyczaj za pomocą wiadomości mailowej, SMS-a lub połączenia telefonicznego, w zależności od preferowanej formy kontaktu podanej podczas reklamacji.