Ile jest czasu na zwrot towaru?


Zakupy to nieodłączna część naszego życia. Często jednak zdarza się, że kupione przedmioty ostatecznie decydujemy się zwrócić. Są tego różne powody. W przypadku odzieży zazwyczaj okazuje się, że nie pasuje aż tak, jak nam się wydawało lub znajdujemy kolejnego dnia bardziej satysfakcjonujący nas produkt. Innym razem kupujemy czegoś za dużo i niewykorzystane rzeczy po prostu chcemy zwrócić, jak bywa w przypadku chociażby materiałów wykończeniowych czy budowlanych. Ile czasu na zwrot towaru mamy w poszczególnych przypadkach i od czego zależy ten termin? Sprawdź, jak obliczyć ilość dni na zwrot towaru, aby odzyskać swoje pieniądze bez niepotrzebnych problemów.

Które towary nie podlegają zwrotowi?

Przed odpowiedzią na pytanie, ile dni na zwrot towaru przysługuje konsumentowi, warto sprawdzić, czy dany produkt zgodnie z obowiązującym prawem w ogóle podlega możliwości zwrotu. Pomimo powszechnego przekonania o takiej możliwości, nie zawsze jest to zagwarantowane ze strony sprzedawcy. Kwestie związane zarówno z możliwością zwrotu lub jej brakiem, jak i terminem, w jakim możliwe jest zwrócenie zakupu, określa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Zwrócić nie można produktów, które zagrożone są szybkim zepsuciem. To m.in. owoce, warzywa, mięso czy też pieczywo. Te same zasady dotyczą artykułów, których zwrócenie wiązałoby się z utratą właściwości higienicznych. To produkty, które po otwarciu nie mogą być już użyte przez nikogo innego. Przykładem są np. szkła kontaktowe, środki higieny osobistej, czy też bielizna.

Ponadto zwracać nie można towarów, które sprzedawane są w swoich oryginalnych opakowaniach lub zostały fabrycznie zafoliowane i zapakowane. Zwrócić nie można także różnego rodzaju treści cyfrowych, programów komputerowych, danych zapisanych na nośnikach typu CD czy DVD oraz produktów kupionych w formie plików pobranych z Internetu. Zwrotom nie podlega też wszelkiego rodzaju prasa, gdzie wyjątek stanowi prenumerata nabywana z wydawcą na podstawie umowy.

Zwrócić nie można też produktów wykonanych na indywidualne zamówienie. Są to towary o niestandardowych wymiarach, zawierające nadruk danego logo, napis czy grafiki autorskie. Nie zwrócimy też przedmiotów grawerowanych, zdjęć i niczego, co nie występuje w sprzedaży detalicznej dokładnie w takiej formie jak nasz zakup.

 Ile jest czasu na zwrot towaru

Ile czasu na zwrot towaru przysługuje Kupującemu?

Zgodnie z obowiązującym prawem nabywca ma 14 dni na zwrot zakupionego towaru. Niestety nie dotyczy to zakupów poczynionych w sklepach stacjonarnych. I chociaż w większości popularnych sieci Polityka Ochrony Kupujących umożliwia rezygnację i zwrot środków, jest to jedynie dobra wola sprzedawcy. Warto mieć ten fakt na uwadze, dokonując zakupów zwłaszcza w mniejszych butikach i niewielkich sklepach nienależących do sieci globalnych. Dobrą praktyką jest zawsze zapytanie sprzedawcy, czy zwrot w sklepie, gdzie zamierzamy kupić produkt, będzie możliwy.

Chcąc zwrócić zakupiony produkt do sklepu internetowego, warto skorzystać z bardzo ciekawej oferty dostępnej na platformie wysyłkowej AlleKurier. To nie tylko możliwość szybkiego i przystępnego cenowo nadania swojego zwrotu na adres sklepu, ale też szansa na skorzystanie z usługi Wygodne Zwroty. Wówczas wystarczy tylko wybrać właściwy sklep z zamieszczonej na stronie listy, a odpowiednia etykieta wygenerowana zostanie automatycznie.

Dlaczego liczba dni na zwrot towaru bywa różna?

Większość z nas z pewnością spotkała się z możliwością zwrotu towaru w ciągu wspomnianych 14 dni, ale też 30, 60, lub 7 czy 3. Niekiedy zdarza się, że mamy na zwrot towaru nawet rok i dłużej. Z czego wynikają aż takie rozbieżności i jak dowiedzieć się, ile czasu na zwrot przysługuje kupującemu w przypadku danego sklepu?

Jeśli do czynienia mamy z inną formą zakupu niż sklep stacjonarny, czas na zwrot musi stanowić minimum 14 dni. Jednak wiele marek decyduje się ten termin wydłużyć. Najczęściej jest to 21 lub 30 dni. Najlepszym przykładem mogą tu być znane sklepy odzieżowe czy obuwnicze. Ale już markety budowlane, które oferują materiały tak samo przydatne i aktualne bez względu na sezon czy bieżącą kolekcję, mogą sobie pozwolić na znacznie odleglejsze terminy.

W wielu sklepach stacjonarnych możliwość zwrotu towaru również jest możliwa, co wynika z indywidualnej polityki marki. Taka opcja jest bardzo korzystna dla klienta i w rzeczywistości stanowi doskonały chwyt marketingowy. Dzięki świadomości, że towar może zostać zwrócony, nabywcy decydują się na zakup większej liczby przedmiotów, lub w przypadku gdy się wahają, ostatecznie częściej dochodzi do transakcji.

W każdym przypadku warto zapoznać się przed zakupem z polityką zwrotów określoną przez dany sklep. Nie zawsze w ramach możliwości zwrotu towaru otrzymamy w zamian pieniądze, które wydaliśmy podczas zakupu towaru. Niekiedy jest to np. bon na kolejne zakupy w kwocie dokonywanego zwrotu.

Jak liczyć dni przysługujące nabywcy na zwrot?

Czasem zdarza się, że na zwrócenie zakupionego przedmiotu decydujemy się dosłownie w ostatniej chwili, na granicy upłynięcia wyznaczonego przez sklep terminu. Wiele osób zastanawia się, mając przykładowo tydzień na zwrot, jak liczyć 7 dni na zwrot towaru. Czy dzień zakupu, dni wolne od pracy lub święta wchodzą do tego terminu? Jak to policzyć, by podczas zwrotu nie spotkać się z rozczarowaniem?

W przypadku zakupów internetowych początkiem terminu przysługującego kupującemu na odstąpienie od umowy i tym samym zwrot jest dzień otrzymania zamówienia. Nie ma znaczenia, kiedy zakupiony został dany produkt. Zatem jak liczyć 7 dni na zwrot towaru, który przykładowo kupiony został przez Internet 1 grudnia, a odebraliśmy go 3 grudnia? Termin 7 dni liczony jest od dnia kolejnego, czyli 4 grudnia, a ostatnim dniem na dokonanie zwrotu jest 10 grudnia. Mowa tu o terminie nadania przesyłki. Nie interesuje nas, kiedy paczka dojdzie do sklepu.

Czasami zdarza się, że zamawiamy ze sklepu internetowego kilka przedmiotów i z racji magazynowania ich w różnych miejscach zamówienie realizowane jest w dwóch osobnych przesyłkach. Zazwyczaj docierają one do nas w różnych terminach. W takiej sytuacji początkiem liczenia czasu na zwrot jest kolejny dzień po dacie odebrania przesyłki z ostatnią częścią zamówienia.

Czy święta i dni, kiedy sklep jest zamknięty, wliczają się do czasu na zwrot?

Pierwszym dniem terminu, w którym można zwrócić produkt, jest kolejny po tym, w którym dokonano zakupu. Są to więc zasady analogiczne do obowiązujących w przypadku zakupów internetowych. O ile jednak zakupy w sklepie internetowym zrobić możemy bez względu na dzień tygodnia i porę, o tyle w przypadku sklepów stacjonarnych ma to kluczowe znaczenie.

Niezależnie od tego, ile dni wolnych ustawowo od pracy wchodzi w czas, który mamy na zwrot, wliczają się one do wyznaczonego przez sklep terminu, w którym możliwe jest zwrócenie zakupionego produktu. Zatem w przypadku, gdy przykładowo na zwrot rzeczy kupionej 1 grudnia mamy 14 dni, ostatnim dniem, w którym możemy zwrócić towar, jest 15 grudnia. Wliczają się w to zarówno soboty, niedziele niehandlowe, jak i święta, gdy sklepy ustawowo są zamknięte.

Co zrobić, gdy ostatniego dnia na zwrot sklep jest zamknięty?

Jeżeli ostatni dzień na zwrot towaru przypada na niedzielę niehandlową, święto, lub inną okoliczność, z powodu której sklep jest zamknięty, termin zwrócenia przedmiotu automatycznie przesunięty zostaje na najbliższy dzień roboczy. Przykładowo, jeśli na zwrot produktu, który zakupiony został 18 grudnia, przysługuje nabywcy 7 dni, ostatnia szansa oddania przedmiotu wypada 25 grudnia, kiedy sklepy są zamknięte. W kolejnym dniu, czyli 26 grudnia przypada drugi dzień świąt, gdy sklepy nadal nie są czynne. Produkt będzie można więc oddać 27 grudnia.

Zobacz także:

info

Serwis Allekurier.pl używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie.