- AlleKurier
- Poradniki
- Zwrot używanego towaru
Czy zwrot używanego towaru jest możliwy?
Wiele osób zastanawia się, czy możliwe jest oddanie do sklepu przedmiotu rozpakowanego i użytego. Co prawda w wielu przypadkach nie ma innej możliwości sprawdzenia, czy dany sprzęt działa. Jednocześnie w sytuacji, gdy produkt został użyty, sprzedawca nie zawsze chce zwrócić konsumentowi pieniądze i przyjąć przedmiot. Gdzie jest granica możliwości skorzystania z zakupionej rzeczy i kiedy możliwy jest zwrot użytego towaru? Czy kupujący posiada też prawo do zwrotu w przypadku, gdy zakupił produkt używany?
Czy możliwy jest zwrot używanego towaru do sklepu?
Zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, osoba, która zakupiła dany produkt, ma 14 dni na zwrot towaru i tym samym odstąpienie od umowy. Po dokonaniu zakupu może jednak okazać się, że dany przedmiot nie działa zgodnie z opisem lub jego funkcjonalność znacznie odbiega od opisu przedstawionego przez sprzedawcę. Wówczas konsument ma prawo zwrócenia towaru i otrzymania od sprzedawcy pieniędzy zapłaconych w związku z zakupem. Jednak w sytuacji, gdy produkt został rozpakowany z oryginalnego opakowania i użyty, sprzedawcy klasyfikują taką sytuację jako zwrot używanego towaru.
Niekiedy może się zdarzyć, że podczas uruchomienia i użycia sprzętu w celu sprawdzenia czy działa, dojdzie do zużycia lub naruszenia jakiejś części lub materiału. Czy wówczas nabywcy przysługuje zwrot kosztów związanych z zakupem? Odpowiedź na to pytanie zależy od stanu faktycznego danego produktu. Czasem zdarza się, że zwracany sprzęt ewidentnie nosi znamiona wielokrotnego użytkowania i nie można w żaden sposób określić go jako produkt nowy, który został jedynie sprawdzony w celu poznania funkcjonalności. Wówczas sprzedawca nie ma obowiązku zwrócenia nabywcy całej poniesionej przy zakupie kwoty.
Zwrot używanego towaru do sklepu – gdzie leży granica pomiędzy sprawdzeniem przedmiotu a jego używaniem?
Ustawa o prawach konsumenta określa wyraźnie, co zalicza się do sprawdzenia funkcjonalności produktu, a kiedy jest to już używanie towaru. Nabywca danego przedmiotu ma prawo do skorzystania z przedmiotu wyłącznie w zakresie niezbędnym do stwierdzenia jego cech, właściwości i funkcjonowania. Jeżeli po takiej próbie nie jest zadowolony z zakupu, ma prawo odstąpić od umowy, uzyskując całkowity zwrot pieniędzy.
Niestety w wielu przypadkach zwrot używanego towaru do sklepu budzi wiele wątpliwości i kontrowersji. Wynika to m.in. z nie dość jasnego określenia w ustawie zakresu możliwego korzystania z towaru po zakupie. Zasady potwierdzania cech przedmiotu ujęte są w sposób bardzo uniwersalny i ogólny. W praktyce oznacza to, różnica pomiędzy sprawdzeniem a użytkowaniem produktu jest bardzo niewyraźna i trudna do określenia, zważywszy na specyfikę ogromnej ilości towarów dostępnych na rynku.
W ustawie o prawach konsumentów nie ma podanych wytycznych ani konkretnych działań, które powinien przeprowadzić nabywca po zakupie, sprawdzając funkcjonalność i właściwości towaru. Dlatego każdy tego typu przypadek rozpatrywany jest indywidualnie. Bywa to bardzo kłopotliwe i niekorzystne w skutkach dla sprzedającego. Zwrot używanego towaru do sklepu może wymagać czyszczenia i konserwacji, a niekiedy też poniesienia znacznych kosztów związanych z naprawą lub wymianą niektórych części.
Ciężko też jest stwierdzić, czy dany produkt został użyty jedynie w celu sprawdzenia jego sprawności, czy też wielokrotnie, zgodnie z zamierzeniem nabywcy. Zdarza się, że wiele produktów konsumenci kupują w konkretnym celu i już w chwili zakupu mają zamiar użyć ich wielokrotnie, a gdy nie będą przydatne, po prostu je zwrócić. To praktyka szczególnie widoczna m.in. w przypadku odzieży, aparatów fotograficznych w okresie letnim czy urządzeń wykorzystywanych sezonowo.
Zwrot używanego towaru do sklepu a Komisja Europejska
Nieprecyzyjną kwestię, jaką bez wątpienia jest zwrot używanego towaru, nieco dokładniej dookreśla Komisja Europejska. W publikacjach na ten temat znacznie dokładniej opisuje, na czym polega sprawdzenie zakupionego produktu w celu potwierdzenia jego cech i funkcjonalności. Nabyty przedmiot sprawdzić i użyć można jedynie w takim zakresie, jaki byłby możliwy w sklepie stacjonarnym. Czy rozwiązuje to problem? W wielu przypadkach tak.
Przykładem może być zakup np. piły elektrycznej. W sklepie stacjonarnym można ją włączyć, sprawdzić, czy działa i w jaki sposób pracują ostrza. Nie można jednak ciąć drewna i powodować eksploatacji tych ostrzy czy całego mechanizmu. Sprawdzenie piły zakupionej w sklepie internetowym powinno przebiegać tak samo. Jeżeli natomiast w przypadku zwrotu wyraźnie dostrzegalne są zarysowania obudowy czy stępione ostrza, widać, że urządzenie było wielokrotnie użytkowane. Prawdopodobnie więc nabywca wykonał zamierzone prace i postanowił zwrócić sprzęt, gdyż przestał być on potrzebny.
W takiej sytuacji zwrot używanego towaru do sklepu prawdopodobnie nie skończy się otrzymaniem całości kwoty poniesionej podczas zakupu. Sprzedawca najpewniej odmówi przyjęcia zwrotu lub zgodzi się na jego zwrócenie, ale wypłaci nabywcy kwotę niższą, odpowiadającą zmniejszeniu wartości towaru lub pomniejszoną o koszt wymiany, lub konserwacji eksploatowanych części.
Zwrot używanego towaru do sklepu nie powoduje pozbawienia konsumenta prawa do odstąpienia od umowy. Jednak musi on liczyć się z tym, że nie odzyska całej kwoty poniesionej podczas zakupu. Będzie ona pomniejszona o koszty związane z czyszczeniem, naprawą śladów użytkowania i podobnymi działaniami.
Zakup towaru używanego a zwrot
W wielu przypadkach zdarza się, że dokonujemy zakupu rzeczy używanej. Ma to miejsce w różnego rodzaju komisach, sklepach z towarami używanymi czy na ogólnodostępnych portalach aukcyjnych. W sytuacji, gdy konkretny używany przedmiot zakupiony został od osoby fizycznej przez osobę fizyczną, prawo do zwrotu w ustawowym czasie 14 dni nie obowiązuje.
Nie oznacza to jednak, że w przypadku sprzedaży przez daną osobę wadliwego towaru, kupującemu nie przysługuje reklamacja z tytułu rękojmi. Warto pamiętać, że towaru nie można oddać, ani domagać się zwrotu pieniędzy czy naprawy uszkodzenia wówczas, gdy kupujący wiedział o istniejącej wadzie.
Zwrot towaru używanego zakupionego w sklepie – czy jest możliwy?
Na rynku spotkać można również oferty sklepów zajmujących się sprzedażą rzeczy z drugiej ręki. W tym przypadku konsument ma takie samo prawo, jak przy zakupach dokonywanych w tradycyjnym sklepie z nowym towarem. Kupującemu przysługuje więc 14 dni na zwrot produktu, ale też prawo do rękojmi i usunięcia szkody oraz zwrotu pieniędzy przy niezgodności produktu z opisem sprzedawcy.
Zwrot towaru używanego zakupionego w sklepie wygląda tak samo, jak w przypadku nowego przedmiotu. Aby sprawnie, łatwo i szybko wykonać cały proces, warto przeprowadzić zwrot przesyłki, korzystając z usług platformy kurierskiej AlleKurier. Opcja Wygodne Zwroty pozwoli na zwrócenie nowego towaru po sprawdzeniu jego działania poprzez wybranie właściwej marki z listy sklepów, wypełnienie formularza, opłacenie usługi i wygodne nadanie paczki w jednym z dostępnych punktów. Zwracając rzecz używaną, można też wybrać korzystną cenowo przesyłkę preferowanego kuriera i równie łatwo nadać zwrot.