Zwrot towaru kupionego na firmę – czy to możliwe?


Niekiedy zdarza się, że przedmiot zakupiony do firmy okazuje się ostatecznie niepotrzebny lub jego parametry nie są wystarczające. Jeszcze do niedawna zwrot towaru kupionego na firmę nie był możliwy. Przepisy uległy zmianie i obecnie prawo jest bardziej przychylne dla przedsiębiorców. Nie oznacza to jednak, że zwrot towaru na fakturę możliwy jest w każdym przypadku. Co zmieniło się w przepisach i w jakich sytuacjach oddanie przedmiotu do sklepu oraz odzyskanie pieniędzy będzie możliwe?

Zwrot towaru kupionego na firmę – od kiedy jest możliwy?

Przez długi czas zwrot towaru na fakturę nie był możliwy. Można było dokonać podobnej czynności jedynie w przypadku, gdy okazało się, że dany produkt jest wadliwy lub uszkodzony. Pewna zmiana nastąpiła jednak na początku 2021 roku. Wówczas w ustawie o prawach konsumenta pojawił się artykuł 38a, którego celem stała się regulacja przepisów odnośnie możliwości zwrotu towaru zakupionego na firmę.

Wcześniej takie prawo co prawda istniało, ale dotyczyło jedynie konsumentów, do których działalność gospodarcza w żaden sposób nie była zaliczana. Zakupy nie mogły być więc w żaden sposób związane z działalnością gospodarczą ani być wykorzystywane w sposób, który jakkolwiek wiązałby się z funkcjonowaniem firmy.

Z dniem 1 stycznia 2021 roku w życie wszedł tzw. pakiet „Przyjazne Państwo” mający na celu ograniczenie pewnych obciążeń regulacyjnych i ułatwienie funkcjonowania firmom. Jednym z udogodnień jest właśnie zmiana w ustawie o prawach konsumenta, która dotyczy możliwości zwrotu towaru zakupionego na fakturę. Jednak jest to możliwe w ściśle określonych przypadkach.

Zwrot towaru zakupionego przez Internet na firmę – kiedy jest możliwy?

Zgodnie z nowelizacją ustawy konsumenckiej i nowym zapisem wspomnianego artykułu 38a zwrot towaru kupionego na firmę jest możliwy w ciągu 14 dni. Należy jednak pamiętać, że kwestia ta nie dotyczy zakupów dokonywanych w sklepie stacjonarnym. W tym przypadku zgodnie z obowiązującym prawem zwrot nie przysługuje także konsumentom, którzy są osobami fizycznymi i nie prowadzą działalności. Możliwość zwrotu zakupów dokonanych w sklepie stacjonarnym jest w każdej sytuacji dobrą wolą sprzedawcy i przywilejem określonym w jego polityce zwrotów.

W przypadku przedsiębiorstw możliwy jest więc wyłącznie zwrot towaru zakupionego przez Internet na firmę lub dokonany poza siedzibą sklepu, np. podczas pokazu. Podczas dokonywania takiego zwrotu nie trzeba też podawać przyczyny chęci odstąpienia od umowy zawartej na odległość.

Zwrot towaru kupionego na firmę

Którym przedsiębiorstwom przysługuje zwrot towaru na fakturę?

Zwrot towaru kupionego na firmę nie jest jednak prawem przysługującym wszystkim przedsiębiorcom. Wprowadzone udogodnienie dotyczy wyłącznie jednoosobowych działalności gospodarczych, które wpisane zostały do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Prawo do zwrotu towarów zakupionych na firmę nie dotyczy więc spółek i innych form organizacji przedsiębiorstw.

Czym skutkuje to dla sprzedających? W wielu przypadkach jednoosobowa działalność gospodarcza będzie traktowana w przypadku sprzedaży jak zwykły konsument – będący osobą fizyczną. To też potencjalnie szersze grono osób uprawnionych do rękojmi oraz ochrony przed stosowanymi często klauzulami niedozwolonymi.

Czy zwrot towaru zakupionego na fakturę w sklepie internetowym w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej zawsze jest możliwy?

Okazuje się jednak, że pomimo wprowadzenia udogodnienia dla jednoosobowych działalności gospodarczych w postaci możliwości zwrotu towaru, kwestia ta nie jest taka prosta i nie wszystkich zakupów dotyczy. Zmiana w prawie obejmuje towary zakupione jako osoba prawna lub jako osoba fizyczna na potrzeby jednoosobowej działalności gospodarczej, jednak przedmioty te nie mogą mieć charakteru zawodowego. Oznacza to, że możliwość ewentualnego zwrotu dotyczy wyłącznie rzeczy, które będą lub są związane z firmą, ale nie mają bezpośredniego związku z rodzajem działalności.

Jak przekłada się to na praktykę i rzeczywiste prawo do zwrotu produktów zakupionych na fakturę? Przykładowo, jeśli jednoosobowa działalność gospodarcza polega na świadczeniu usług fryzjerskich, nie będzie można zwrócić zakupionego kompletu narzędzi do strzyżenia czy suszarki do włosów.

Jednak w sytuacji, gdy na fakturę zakupiony zostanie ekspres do kawy czy zegar na ścianę, możliwość zwrotu będzie już przysługiwać. W takiej sytuacji są to towary, które co prawda będą funkcjonować w ramach prowadzenia działalności gospodarczej jako wystrój czy udogodnienie dla klientów, jednak nie są one ściśle związane z charakterem zawodowym przedsiębiorstwa.

Zwrot towaru zakupionego na firmę – jak to zrobić?

Zwrot towaru zakupionego na fakturę w kwestii odesłania nie różni się wiele od zwrotu dokonywanego jako osoba fizyczna. Zwracany przedmiot można w łatwy i szybki sposób odesłać, korzystając z platformy usług kurierskich AlleKurier i opcji Wygodne Zwroty. Wystarczy wybrać dany sklep z listy, wypełnić przejrzysty formularz, opłacić usługę i zanieść paczkę do wybranego punktu nadania.

Sprzedawca natomiast w związku ze zwrotem towaru zakupionego na firmę musi wystawić tzw. fakturę zwrot towaru, która jest właściwym dokumentem korygującym dla prowadzonej ewidencji.

Zobacz także:

info

Serwis Allekurier.pl używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie.