- AlleKurier
- Blog
- Jak sprzedawać na rynku amerykańskim?
Jak sprzedawać na rynku amerykańskim?
USA to gigant e-commerce. Na żadnym innym rynku na świecie nie kupuje się tak dużo, jak w Stanach Zjednoczonych. Nigdzie nie kupuje tak wiele i tak wielu. Sprzedaż w USA kwitnie, a ta w sieci od lat wyznacza trendy na całym globie. Amerykanie dysponują ponadto ogromnym kapitałem, a że coraz chętniej kupują online, wszelkie szacunki ekspertów wskazują na to, że USA i prężnie działające na terenie Stanów Zjednoczonych sklepy internetowe będą biły w przyszłości kolejne rekordy. Chociaż rynek e-commerce może wydawać się trudny dla polskiego przedsiębiorcy, głównie z powodu odległości, ogromnie skomplikowanego i zróżnicowanego w zależności od stanu prawa podatkowego, bariery językowej, różnic kulturowych i sporej konkurencji, jego rozmiar i potencjał jest tak duży, że nawet skromny w nim udział może oznaczać dla polskiego sprzedawcy atrakcyjny kąsek. Jeśli zastanawiasz się jak zorganizować sprzedaż towarów do USA i czy w ogóle warto to robić, mamy dla Ciebie kilka przydatnych wskazówek? Podpowiadamy, gdzie prowadzić sprzedaż w USA i co warto sprzedawać Amerykanom w sieci oraz jak rozwiązać kwestie logistyczne, by wysyłka do USA przebiegła sprawnie i bez problemu.
Jak wygląda sprzedaż w USA?
Udział sprzedaży internetowej w Stanach Zjednoczonych to już ponad 10% ogółu transakcji handlowych. Amerykanie cenią wygodne rozwiązania, a korzystanie z nowinek technologicznych jest w USA normą w każdej grupie wiekowej. Ponadto obostrzenia związane z pandemią dodatkowo zachęciły Amerykańskich kupujących do zakupów w sieci, które i tak od dawna postrzegane są za atrakcyjne ze względu na oszczędność czasu, komfort, możliwość porównania cen i zasięgnięcia opinii o kupowanym produkcie, co Amerykanie bardzo chętnie czynią. Dużą uwagę w Stanach przykłada się do reputacji marki i kupuje produkty sprawdzone.
W Internecie kupuje regularnie ponad 80% mieszkańców USA, a blisko 30% z nich dokonuje zakupu online przynajmniej raz w tygodniu. Do tego Amerykanie są jako kupujący otwarci na zakupy poza granicami swojego kraju. Dominują w tym zakresie brytyjskie, chińskie i kanadyjskie e-markety. Z kolei na lokalnym rynku największym graczem jest bez wątpienia Amazon, który od lat jest pierwszym wyborem Amerykańskiego konsumenta, a po wielkim sukcesie programu lojalnościowego Amazon Prime zyskał kolejne rzesze wiernych klientów. Sprzedaż w USA ma się dobrze zresztą również, mimo ogromnej przewagi Amazon, na kilku innych platformach.
Największe sklepy e-commerce w Stanach obok Amazon to: Walmart, The Home Depot, Target, Best Buy, Macy’s. Amerykanie chętnie kupują ponadto na eBay i Etsy, platformach zdominowanych przez rosnącą w siłę sprzedaż C2C (consumer to consumer). Na tych popularnych platformach zakupowych mieszkańcy USA wydają pieniądze przede wszystkim na odzież, kosmetyki, zabawki, elektronikę, biżuterię, sprzęt sportowy oraz meble i dodatki dla domu. Ze względu na dużą konkurencję oraz silną pozycję chińskich sprzedawców w USA, warto planując sprzedaż towarów do USA, dobrze przemyśleć dobór produktu oferowanego Amerykanom, bo to on będzie kluczowy dla powodzenia przedsięwzięcia.
W Stanach dużą szansę mają e-sklepy oferujące produkty unikalne, przygotowywane na zamówienie, rękodzieło, najlepiej te z wysoką marżą. Rozpoczynając sprzedaż w USA, warto wykorzystać obecność na rynku niezwykle licznej Polonii i dobrej reputacji polskich fachowców, jaką jej zawdzięczamy. Wielu Amerykanów zna i ceni polskie produkty, a polska odzież, żywność, zabawki, meble i biżuteria uchodzą za atrakcyjne pod względem jakości i wzornictwa oraz cieszą się w USA sporym zainteresowaniem kupujących w sieci.
Gdzie sprzedawać na rynku amerykańskim?
Sprzedaż towarów do USA można prowadzić, otwierając własny e-sklep lub wykorzystując do handlu dobrze rozpoznawalne i cieszące się zaufaniem platformy sprzedażowe. Z wielu powodów, zwłaszcza dla rozpoczynających sprzedaż w USA, platformy takie, jak Amazon czy eBay będą lepszym wyborem. Amerykanie nie są skorzy do zakupów w niesprawdzonych e-sklepach, dużą wagę przywiązują do renomy, polityki zwrotów towaru, bezpieczeństwa płatności, a także wyglądu, funkcjonalności i bezproblemowego działania strony.
Platformy sprzedażowe pozwalają na sprawne ominięcie wielu pułapek czyhających na rozpoczynających sprzedaż online w USA, poprzez wzmocnienie wiarygodności czy zapewnienie gotowej infrastruktury umożliwiającej sprzedaż. Łatwiejsze też w wielu przypadkach przy korzystaniu z Amazon mogą okazać się kwestie rozliczania sprzedaży internetowej w USA i promowanie sprzedaży. Duże platformy sprzedażowe takie jak Amazon czy eBay nie dość, że same przyciągają kupujących, to oferują wiele dodatkowych opcji zwiększania efektywności sprzedaży, monitorowania trendów sprzedażowych i poczynań konkurencji, czego przykładem może być Terapeak.
Wysyłkowa sprzedaż towarów do USA – o czym warto pamiętać?
Amerykanie oczekują towaru dobrej jakości, ale zwykle zdecydują się na jego zakup tylko wówczas, gdy sprawnie dotrze on do ich domu, a w razie potrzeby sprzedawca umożliwi jego bezproblemowy zwrot. Wysyłka towaru do USA wymaga oczywiście czasu, ale i tak sprzedający z Polski do Stanów ma w tej dziedzinie sporą przewagę nad konkurentami z Azji, ponieważ przesyłka międzynarodowa do USA z Polski dotrze do klienta szybciej, a ryzyko komplikacji związanych z odprawą celną jest mniejsze.
Ponadto zorganizowanie nawet na własną rękę sprawnego i bezpiecznego transportu paczki do USA nie jest już dziś dużym problemem. Polskiemu przedsiębiorcy wysyłkę towarów do Stanów Zjednoczonych może pomóc zorganizować wraz z formalnościami celnymi np. doświadczony w tej dziedzinie serwis AlleKurier. To broker usług kurierskich największych przewoźników z Polski, który oferuje wysyłanie paczek krajowych i zagranicznych w bardzo atrakcyjnych cenach, nawet 70% taniej niż bezpośrednio u przewoźników.
Sprzedaż w USA wymaga też kompetentnej i szybkiej obsługi klienta oraz dobrze zakrojonej strategii marketingowej. Nie obędzie się bez dobrze przetłumaczonych i zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek opisów produktów, grafik, materiałów video itp.