- AlleKurier
- Blog
- Jaki jest największy port w Europie?
Jaki jest największy port w Europie? Top 5
Transport wodny jest bardzo ważny dla handlu, w tym importu oraz eksportu. W dobie dokonywania zakupów i współpracy firm z różnych zakątków świata dostarczanie półproduktów lub gotowych towarów oraz zamówień jest podstawą funkcjonowania i zarabiania. Droga morska daje możliwość przetransportowania dużego ładunku w stosunkowo korzystnej cenie w porównaniu np. z transportem lotniczym. Dlatego to doskonałe rozwiązanie w sytuacji, gdy czas dostarczenia nie jest aż tak kluczowy. Gdzie znajduje się największe porty w Europie i które z nich są kluczowe na naszym kontynencie?
Porty handlowe w Europie
Chociaż Europa to stosunkowo niewielki kontynent porty handlowe są bardzo dobrze rozwinięte i świetnie prosperują. To kluczowe obiekty nie tylko dla rynków europejskich, ale też bardzo ważne dla odbiorców i nadawców na całym świecie. Porty są również ważnymi węzłami komunikacyjnymi, istotnymi w transporcie ropy naftowej, gazu, różnych chemikaliów czy aut. Dostęp do morza i obecność dużych rzek oraz posiadanie portu jest więc bardzo ważne dla każdego kraju.
Własny obiekt znacznie obniża koszty transportu wodnego i wpływa na rozwój gospodarki poszczególnych krajów. Choć w Polsce prężnie działają porty w Gdańsku i Gdyni, do największych portów w Europie należą obiekty znajdujące się w miastach Rotterdam, Antwerpia, Hamburg, Bremerhaven i Algeciras.
Rotterdam – największy port w Europie
Największy port w Europie znajduje się w delcie Renu i Mozy nad Morzem Północnym, w holenderskim Rotterdamie. Jest to jeden z najgłębszych obiektów transportowych. Dzięki 24 metrom głębokości wody możliwe jest obsługiwanie największych kontenerowców na świecie. Port handlowy w Rotterdamie ma charakter uniwersalny i przyjmuje różne ładunki. Wśród nich dominują jednak produkty należące do branży rafineryjnej, chemicznej oraz energetycznej. Obiekt ten określany jest najruchliwszym portem na świecie i obsługuje aż 40% towarów wysyłanych do Europy.
Powstanie portu w Rotterdamie zbiegło się w czasie z rozpoczęciem podróżowania do Indii. Po odkryciu drogi morskiej do tego kraju w XVII wieku rozpoczął się transport morski i wymiana handlowa. W 1872 roku wykopany został nowy tor wodny, co umożliwiło połączenie obiektu z otwartym morzem. Dzięki temu przełomowi rozpoczął się dynamiczny rozwój portu, który trwa do dziś.
Antwerpia – belgijskie okno na świat
Drugi co do wielkości port w Europie znajduje się niedaleko Rotterdamu, w belgijskiej Antwerpii. Obiekt zlokalizowany jest na 13 ha powierzchni i jest najprężniej rozwijającym się portem w Europie. W 2022 roku w wyniku podpisania umowy przez zjednoczoną spółkę portową Zeebrugee i Antwerpii oba porty zostały połączone na mocy fuzji i obecnie funkcjonują pod jedną wspólną nazwą Antwerpia-Brugia.
Port Antwerpia-Brugia obsługuje rocznie 60 tys. statków śródlądowych oraz 150 tys. handlowych. W ramach przeładowywanych towarów znajdują się zarówno ładunki drobnicowe, ruch RoRo, jak i chemikalia. Zgodnie z prognozami port Antwerpia-Brugia obsługiwać będzie już niedługo ponad 15% przeładunku całego gazu w Europie. Zgodnie z polityką obiekt ma rozpocząć również wychwytywanie, magazynowanie oraz ponowne wykorzystanie CO2. Jest to ogromny krok w kierunku dbania o środowisko naturalne.
Hamburg – port morski nad Łabą
Port morski w Hamburgu to trzeci pod względem wielkości port morski w Europie, który jednocześnie zlokalizowany jest najbliżej Polski. To właśnie za jego pośrednictwem obsługiwane są przesyłki drobnicowe i kontenerowe nadawane oraz odbierane przez polski firmy. Dzięki dobremu połączeniu drogą lądową z portem oraz bliskim położeniem względem Polski czas dostawy przesyłek tą drogą bywa bardzo korzystny. Port w Hamburgu nieustannie się rozwija. W 2021 roku przeprowadzone zostało jego pogłębienie do 15,4 metra, co umożliwiło obsługą szerszego zakresu statków transportowych.
Port w Hamburgu jest jednym z najstarszych tego typu obiektów w Europie. Powstał w 1189 roku i do dziś charakteryzuje się ciągłym rozwojem. W ubiegłym roku liczba przeładunków morskich sięgnęła prawie 130 mln ton. Dzięki wprowadzonym unowocześnieniom i rozbudowie do portu wpływać mogą coraz większe statki, w tym kontenerowce typu Megamax.
Obecnie coraz więcej osób decyduje się na prowadzenie działalności z wykorzystaniem materiałów sprowadzanych z zagranicy, m.in. poprzez import z Chin. Przesyłkę zagraniczną nadać można w wygodny i prosty sposób za pomocą naszej platformy AlleKurier, która w jasny i szybki sposób przeprowadzi nadawcę przez szereg procedur niezbędnych do wysłania paczki za granicę lub zorganizowania podobnego transportu.
Bremerhaven – niemiecki port nad rzeką Weser
Kolejny pod względem wielkości port w Europie również znajduje się w Niemczech i jest nim Bremerhaven zlokalizowany nad Weser. Jednak w porównaniu z portem hamburskim, obiekt ten jest bardzo młody, ponieważ założony został w 1968 roku. To kluczowy port dla eksportowego i importowego przeładunku intermodalnego. Jedną z najistotniejszych części portu jest terminal samochodowy. To również chętnie odwiedzany obiekt pod kątem turystycznym.
Niemiecki port Bremerhaven to najdłuższy nadrzeczny port na świecie pod względem spójnego nadbrzeża. Bogata jest również jego historia, dlatego słynie z dużej ilości organizowanych po nim rejsów wycieczkowych.
Port Algeciras – brama Morza Śródziemnego
Piątym pod względem wielkości portem europejskim jest hiszpański Algeciras znajdujący się w Cieśninie Gibraltarskiej. To 68 ha powierzchni oraz głębokość dna plasująca się w przedziale 14-16 metrów. Jest to największy port w basenie Morza Śródziemnego pod względem wielkości rocznego przeładunku.
Port Algeciras słynie z wdrażania nowoczesnych systemów i technologii służących ochronie środowiska i poprawie jego aktualnego stanu. To również aktywne działania zmierzające do zapobiegania wyczerpywaniu się różnych naturalnych zasobów. Dzięki takiemu podejściu hiszpański port jest jednym z najnowocześniejszych pod względem ekologicznych rozwiązań obiektów tego typu na świecie.