Łańcuch logistyczny i jego kluczowe elementy

Współczesne przedsiębiorstwo nie może istnieć bez dobrze skoordynowanego łańcucha dostaw. To właśnie logistyka odpowiada za przepływ towarów oraz informacji aż do klienta. Przyjrzyjmy się bliżej, czym jest łańcuch logistyczny i jakie są jego najważniejsze elementy.

Czym jest łańcuch logistyczny?

Sam łańcuch jest bardzo skomplikowanym tworem, który trudno jednoznacznie zdefiniować. Nie ma więc sensu skupiać się na definicjach podręcznikowych, ponieważ jest ich niemal tyle, ile owych podręczników.

W łańcuchu logistycznym przemieszczają się materiały, usługi, towary, ale też informacje. To sieć wzajemnych powiązań pomiędzy działami w jednej firmie, pomiędzy partnerami biznesowymi oraz pomiędzy sprzedawcą a klientem. Łańcuch dostaw może składać się z różnych ogniw, wszystkie elementy mają znaczenie i wpływają na to, co w efekcie otrzymuje klient.

Z jakich elementów składa się łańcuch logistyczny?

Każdy łańcuch logistyczny składa się z przedsiębiorców oraz z klientów. Mówiąc o przedsiębiorcach, należy myśleć nie tylko o producentach, ale również o importerach, sklepach i firmach kurierskich. Na samym początku łańcucha znajdują się zwykle producenci i dostawcy, a na jego końcu – konsumenci.

W łańcuchu logistycznym można wyróżnić najważniejsze procesy, czyli: produkcję, zaopatrzenie, magazynowanie, dostawy i sprzedaż. Ilość ogniw zależy od specyfiki danej branży oraz od złożoności samego produktu lub usługi.

Łańcuch logistyczny i jego kluczowe elementy

Usługi kurierskie w łańcuchu logistycznym

Pierwsze firmy kurierskie pojawiły się w Stanach Zjednoczonych w latach 70. Duży popyt na usługi przewozowe sprawił, że rynek kurierski bardzo szybko rozwinął się również w krajach europejskich. Dzisiaj firmy kurierskie zajmują się nie tylko dostarczaniem paczek, ale również odpowiadają za przepływ informacji pomiędzy pozostałymi elementami łańcucha dostaw.

Firmy kurierskie to ogniwo łańcucha logistycznego, które odpowiada za dystrybucję towaru. Są więc często przedostatnim elementem w tymże łańcuchu. Przewozy kurierskie obecnie obsługują praktycznie całą część rynku e-commerce, oferują usługi dopasowane do potrzeb klientów – konsument otrzymuje zamówione towary szybko, wygodnie i tanio.

Jednak dzięki rozbudowanej infrastrukturze i sieci powiązań, firmy kurierskie mogą również uczestniczyć w innych procesach – często są operatorami logistycznymi, czyli odpowiadają za zarządzanie i gromadzenie zapasów oraz za konfekcjonowanie zamówień.

Współczesny rynek przewozów kurierskich

Przeniesienie handlu do Internetu sprawiło, że rynek kurierski nieco się zmienił w ciągu ostatnich lat. Obecny system stawia na błyskawiczne dostawy i uproszczenie procedur. Konsument stawiany jest na piedestale – liczy się jego czas oraz zadowolenie. Współcześnie kuriera można zamówić w każdym momencie, z każdego urządzenia, które ma dostęp do Internetu.

Największą grupę towarów przewożonych przez kurierów stanowią wysokowartościowe produkty o niewielkich gabarytach, zamawiane w sklepach internetowych przez klientów indywidualnych. Jednak coraz częściej firmy kurierskie zajmują się dostarczaniem np. zakupów spożywczych, ale też przesyłek paletowych i produktów gabarytowych, często o dość niestandardowych rozmiarach.

Usługi kurierskie w łańcuchu logistycznym

Palety transportowe w łańcuchu logistycznym

Przesyłki paletowe to istotny element w łańcuchu dostaw – towar zabezpieczony na palecie jest stabilny, a sama paletyzacja pozwala na lepsze wykorzystanie dostępnej przestrzeni ładunkowej w samochodzie ciężarowym. Jednym kursem można dostarczyć większą ilość towaru do miejsca docelowego, co znacznie poprawia łańcuch logistyczny. Załadunek i rozładunek palety przebiegają sprawnie, a prawidłowo przygotowany nośnik można magazynować w centrach logistycznych. Najważniejsze zalety palet transportowych to:

  • wpływ na bezpieczeństwo pracowników,
  • możliwość szybkiej dystrybucji dużych ilości wyrobów,
  • lepsze zabezpieczanie transportowanych produktów,
  • zmniejszenie kosztów logistycznych,
  • możliwość wielokrotnego wykorzystania palety,
  • uniwersalność i łatwy dostęp.

Paleta jako nośnik umożliwia sprawny załadunek dużej ilości towaru – ta oszczędność czasu i przestrzeni sprawiła, że przesyłka paletowa stała się wartościowym elementem w logistyce. Obecnie na rynku dominują drewniane palety o standardowym rozmiarze. Palety zbudowane są w taki sposób, aby można było je łatwo podnosić wózkami widłowymi – wystarczy wsunąć widły wózka w wolną przestrzeń pod paletą.

Z palet korzysta większość producentów i dostawców, którzy w ten sposób dystrybuują swoje wyroby, ale coraz częściej również klienci indywidualni używają palet podczas nadawania przesyłek. Drewniana podstawa stanowi znakomitą bazę dla przesyłek gabarytowych. Izoluje towar od podłoża, co stanowi dodatkową ochronę przed ubrudzeniem lub zawilgoceniem transportowanych produktów.

Przesyłkę paletową możesz nadać za pośrednictwem AlleKuriera – to tani i szybki sposób dostarczenia dużej partii towaru do swojego klienta. Wystarczy, że podasz wymiary swojej przesyłki i wypełnisz formularz – kurier zjawi się po przygotowane palety w ciągu najbliższych dni.

Zobacz także:

Sprawdź, gdzie jest Twoja przesyłka

Śledzenie przesyłki

Cennik przesyłek
Przesyłki zagraniczne
Firmy Kurierskie
Usługi
Punkty nadań
start Śledzenie Przesyłka Konto