- AlleKurier
- Blog
- Minimum logistyczne i MOQ
Minimum logistyczne i MOQ – różnice oraz znaczenie dla klientów i sprzedawców
Przedsiębiorcy i klienci podczas transakcji zakupowych często spotykają się z terminami: minimum logistyczne oraz MOQ, niektórzy używają tych dwóch pojęć zamiennie, co jest błędem i może skutkować nieporozumieniem podczas składania zamówień. Aby dobrze zrozumieć różnice między tymi dwoma terminami, należy poznać ich definicje i znaczenie, jakie mają w handlu.
Co to jest minimum logistyczne?
Pod pojęciem minimum logistyczne kryje się minimalna wartość usługi lub towaru, poniżej której przedsiębiorcy nie opłaca się zrealizować zamówienia klienta. Określanie tego progu związane jest często z kosztami produkcji lub wysyłki. Termin ten ma ogromne znaczenie w relacji dostawca – sieć handlowa. W przypadku zbyt niskich wartości zamówień dostawca może nie zrealizować dostawy, ponieważ będzie to po prostu nieopłacane, np. ze względu na zbyt wysokie koszty transportu.
Z tym pojęciem spotykają się również klienci sklepów internetowych, którzy podczas składania zamówienia na towary mogą liczyć na darmową dostawę, jeśli ich zakupy osiągną określoną przez sklep wartość. Jak widać, mowa tutaj o wartościach towaru, a nie o jego ilości. Ilość towaru związana jest z drugim pojęciem, jakim jest MOQ.
Co to jest MOQ?
Minimalna wielkość zamówienia, czyli w skrócie MOQ (z ang. Minimum Order Quantity), to najmniejsza ilość produktów, którą trzeba zamówić, aby dostawca podjął się realizacji zamówienia. Z terminem MOQ często spotykają się osoby, które zamawiają towary w hurtowniach lub bezpośrednio u dostawców. Pojęcie znane jest na całym świecie, co znacznie ułatwia komunikację między sprzedawcą a klientem. Określenie minimalnej ilości zamówienia zwiększa opłacalność transakcji dla sprzedawcy.
MOQ jest często określane jako próg rentowności – poniżej minimalnej wielkości zamówienia, produkcja i wysyłka towaru jest dla sprzedawcy nieopłacalna. Większe zamówienia zmniejszają koszt jednostkowy, dlatego klient może otrzymać atrakcyjny rabat.
Określenie MOQ w relacji dostawca – sprzedawca
Zarówno minimum logistyczne, jak i MOQ określa się na podstawie prognozowania popytu, progów rentowności oraz oczekiwanych zysków, warto brać pod uwagę również koszty posiadania, czyli np. przechowywania towaru. Sprzedawca, który decyduje się na zakup danego towaru, powinien określić na niego popyt.
Określenie popytu wpływa na opłacalność zakupów, bo nie ma sensu zamawiać produktów w ilościach, które będą musiały być magazynowane przez wiele miesięcy. Dotyczy to zwłaszcza sklepów internetowych, które nie mają magazynów. Z drugiej strony również producent ma określoną minimalną wielkość zamówienia, poniżej której nie wyśle klientowi towaru ze względu na brak zysku z operacji. Jak widać, klient (w tym wypadku sprzedawca) powinien poszukiwać dostawców, którzy oferują MOQ nieodbiegające od swoich potrzeb. Warto również zwracać uwagę na sprzedawców, którzy w zamian za większe zamówienie, oferują dodatkowe rabaty lub usługi.
Kiedy stosować MOQ, a kiedy minimum logistyczne?
Minimum logistyczne stosowane jest chętniej przez sprzedawców, którzy oferują różnorodne towary, często o dużej rozbieżności cenowej. U takiego sprzedawcy klient może często zakupić rozmaite towary o różnej wartości, ale całość zamówienia musi być wyższa niż określone minimum. Ten model widać również w relacjach sieć handlowa – sklep, sieć handlowa – dostawca.
Z kolei MOQ często spotyka się w sprzedaży hurtowej, głównie importowej. Import z Chin to opłacalny sposób na sprowadzanie większej ilości produktów w atrakcyjnej cenie. Zwykle jednak kupujący musi liczyć się z tym, że hurtownicy na każdy produkt mają określony MOQ. Tutaj oszacowanie minimalnej ilości zamówienia jest związane głównie z wysokim kosztem transportu.
Import z Chin, czyli jak korzystnie zamawiać towary?
Zamawianie towarów z Chin może być bardzo korzystne, dlatego coraz więcej osób decyduje się na takie zakupy. Producenci w Chinach praktycznie zawsze określają MOQ na swój asortyment, zdarza się jednak, że minimalna ilość zamówienia jest zbyt wysoka, aby transakcja była opłacalna dla klienta, zwłaszcza dla początkującego importera.
Początkujący klienci zwykle zaczynają od sprowadzania niewielkich ilości towarów, ma to na celu ograniczenie ryzyka transakcji lub związane jest z małym kapitałem początkowym.
Kupujący mogą poszukiwać sprzedawców i producentów, którzy oferują na dany produkt niższe MOQ. Nietrudno jednak się domyślić, że chińscy producenci preferują duże zamówienia – związane jest to z mniejszymi kosztami produkcji. Należy również zaznaczyć, że większe zamówienie może obniżyć jednostkową cenę produktu.
Kolejnym aspektem, który wpływa na opłacalność importu z Chin, jest wybór środka transportu. Importerzy zazwyczaj korzystają z drogi morskiej – to idealne rozwiązanie, jeśli zamawia się duże partie towaru, np. całe kontenery. Spedycja morska zajmuje jednak więcej czasu. Osoby zamawiające niewielkie partie towaru, np. próbki z chińskich fabryk, częściej korzystają z drogi powietrznej.
W tym przypadku idealnym rozwiązaniem jest skorzystanie z oferty AlleKurier. Początkujący importer może skorzystać z opcji kompleksowego importu z Chin – paczka zostanie odebrana od sprzedawcy w Chinach, odprawiona i przetransportowana prosto pod wskazany adres. Doświadczeni importerzy częściej wybierają ofertę „Transport Only” – AlleKurier zajmuje się dostarczeniem zamówienia, a odprawa celna leży w gestii importera. Maksymalny ciężar pojedynczej przesyłki w obydwu przypadkach to 70 kg.