Outsourcing logistyczny – kiedy warto na niego postawić?


Wiele firm decyduje się na powierzenie obsługi swoich procesów logistycznych firmom zewnętrznym, czyli na outsourcing logistyczny. To rozwiązanie ma wiele korzyści, zarówno dla przedsiębiorstwa, jak i dla klienta. Duży wzrost zainteresowania zakupami w sieci sprawił, że sprzedawcy coraz częściej poszukują operatorów logistycznych, którzy udźwigną realizację zamówień oraz wysyłek do klientów. Dowiedz się co to jest outsourcing logistyczny, oraz jakie ma wady i zalety.

Co to jest outsourcing logistyczny?

Outsourcing logistyczny to nic innego jak realizacja powierzonych przez firmę zewnętrzną obowiązków. Zwykle chodzi o przyjęcia towarów, magazynowanie ich, kompletację zamówień oraz ich wysyłkę do klientów. Procesy mogą obywać się w obiektach, które są własnością klienta lub też firmy, która wykonuje usługę. W ostatnich latach rośnie popularność tego rozwiązania, a związane jest to głównie z dużą konkurencją na rynku, wysokim kosztem samodzielnego wynajęcia infrastruktury np. magazynowej oraz z kosztami pracowniczymi. Klient decydujący się na outsourcing logistyczny może skupić się na konkretnej aktywności związanej z rozwojem marki, podczas gdy wyspecjalizowany operator logistyczny zadba o całą resztę. Rozwiązanie wydaje się rozsądne, nie jest jednak wolne od wad, więc warto je rzetelnie przedstawić.

Kierunki rozwoju outsourcingu

Gwałtowny rozwój outsourcingu wpływa również dynamicznie na zmianę jego profilu. Ten rodzaj usługi zajmuje coraz poważniejsze miejsce w europejskiej gospodarce, dlatego wielu ekspertów prognozuje trendy rozwoju branży na najbliższe lata.

Duże znaczenie ma digitalizacja oraz innowacje, które nie dotyczą jedynie systemów komputerowych i aplikacji, ale również koordynacji oraz sposobów zarządzania zasobami ludzkimi. Usprawnienia mają na celu zmniejszenie kosztów obsługi procesów logistycznych, poprawienie ich jakości oraz skrócenie czasu trwania. Obecnie wielu specjalistów chce pracować na swoich zasadach, np. zdalnie, w określonych godzinach. Praca zdalna otwiera nieco rynek – np. zwiększa się zatrudnienie osób z mniejszych miast, które oddalone są od parków logistycznych.

Kolejnym aspektem, który wpływa na zmiany na rynku pracy, również w branży logistycznej, są zmiany pokoleniowe. Młodzi ludzie mają nieco inne oczekiwania wobec pracodawców niż mieli ich rodzice i dziadkowie. Być może pracodawcy będą zmuszeni dostosować się do nowych trendów, tak aby stworzyć atrakcyjne miejsce pracy.

Dalszy rozwój outsourcingu logistycznego może się wiązać z koniecznością wprowadzenia nowych regulacji prawnych związanych z tą branżą. Być może będzie to sporym uproszczeniem, ponieważ obecne przepisy wydają się utrudniać wiele działań.

Outsourcing logistyczny – pracownik obsługi klienta rozmawiający przez telefon przy włączonym komputerze

Outsourcing logistyczny – wady i zalety

Zanim skupimy się na wadach – należy napisać o najważniejszych zaletach outsourcingu logistycznego. Najważniejszą z nich jest uzyskanie fachowej obsługi wszystkich procesów w łańcuchu dostaw. Odpowiada za to wyspecjalizowana firma, która powinna znać się na rzeczy. Operator logistyczny zatrudnia personel, więc klient nie musi martwić się sprawami kadrowymi – to nie tylko oszczędność pieniędzy, ale również czasu.

Uważa się, że outsourcing logistyczny odpowiada za zmniejszenie ryzyka inwestowania, ale też za poprawę produktywności oraz generuje spore oszczędności. Klient płaci jedynie za tę powierzchnię, z której faktycznie korzysta. W niektórych obiektach obsługiwana jest większa ilość przedsiębiorców, np. właścicieli sklepów internetowych, co korzystnie wpływa na zmniejszenie kosztów obsługi.

Właściciele firmy oraz kadra zarządzająca mogą skupić się na najważniejszych aspektach rozwoju przedsiębiorstwa, czyli na marketingu, wprowadzaniu innowacji oraz na pozyskiwaniu nowych klientów.

Operatorzy wykonujący usługi outsourcingu logistycznego stale inwestują w kadry, w infrastrukturę, w nowoczesne i specjalistyczne systemy oraz w programy, a także korzystają z innowacji. Zwykle są właścicielami magazynów, parkingów, sortowni, floty samochodowej oraz niezbędnego wyposażenia magazynowego, czyli wózków widłowych, skanerów, komputerów. Nietrudno się domyślić, że mniejszy przedsiębiorca nie byłby w stanie zakupić wszystkich tych elementów.

Magazyn u operatora logistycznego. Zapełnione towarem regały wysokiego składowania obsługiwane przez pracowników z wózkiem widłowym.

Ostatnią zaletą, o której warto wspomnieć, jest jakość obsługi. Operator logistyczny to podmiot wysoce wykwalifikowany w obsłudze łańcucha dostaw, dlatego zleceniodawca może spodziewać się wzrostu produktywności oraz lepszej relacji ze swoimi klientami, co korzystnie wpłynie na zyski.

Wady outsourcingu logistycznego

Outsourcing ma wiele zalet, ale istnieje również ryzyko, które warto wziąć pod uwagę. Wiele zagrożeń związanych ze współpracą z operatorem logistycznym można łatwo wyeliminować już na wstępie, poprzez ustalenie terminów, wskaźników jakościowych i odpowiedzialności.

Za wadę można uznać obawy o pracę załogi wynikające z powierzenia obsługi logistycznej firmom zewnętrznym, dotyczy to zwykle dużych przedsiębiorstw, które mogą zredukować niektóre stanowiska pracy. Outsourcing logistyczny wiąże się również z utratą pewnej kontroli nad wszystkimi procesami, które odbywają się w magazynie operatora logistycznego. Wadą może być również wybór niekompetentnego partnera oraz trudności we współpracy z nim, warto jednak zaznaczyć, że konkurencja w outsourcingu jest bardzo duża, dlatego zmiana operatora nie powinna być problemem.

Kto powinien zdecydować się na outsourcing logistyczny?

Korzyści, jakie niesie ze sobą outsourcing logistyczny, sprawiają, że coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na to rozwiązanie. Są to zarówno światowi giganci, czyli sieci handlowe, jak i mali przedsiębiorcy, np. właściciele sklepów e-commerce. Niewielkie sklepy internetowe mogą mieć problemy ze wszystkimi procesami logistycznymi, zwłaszcza jeśli zatrudniają mało pracowników, nie posiadają magazynu oraz systemu usprawniającego obsługę klienta.

Decydując się na outsourcing logistyczny, można skupić się jedynie na działaniach marketingowych i na rozwoju swojej marki. Towar może być zamawiany, składowany i wysyłany z magazynu operatora. Dużym atutem współpracy jest integracja systemów pomiędzy operatorem a sklepem internetowym. Wszystkie zamówienia klienta od razu wpadają do systemu operatora, co znacząco wpływa na szybkość kompletacji towaru i wysyłkę do klienta.

Jeśli jesteś właścicielem niewielkiego sklepu internetowego i regularnie wysyłasz paczki swoim klientom, ale nie chcesz korzystać z outsourcingu – sprawdź naszą ofertę. Wypełnij formularz, zamów kuriera i przekonaj się, jakie to proste. Zapewniamy niskie ceny, szeroki wybór form nadania przesyłek kurierskich oraz szybkie terminy realizacji twojego zlecenia.

Zobacz także:

info

Serwis Allekurier.pl używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie.