- AlleKurier
- Blog
- Porzucone koszyki zakupowe - jak ratować?
Porzucone koszyki zakupowe - jak ratować?
Porzucony koszyk internetowy to bolączka, z która zmaga się każdy e-shop. Sprawa jest o tyle poważna, że, jak wskazują liczne raporty porzucone koszyki w sklepie internetowym zdarzają się w e-handlu coraz częściej i w przyszłości mogą być jednym z największych wyzwań stojących przed właścicielami e-sklepów. Istnieje jednak kilka skutecznych sposobów na ograniczenie ilości niesfinalizowanych zakupów w sieci. Dlaczego warto zatroszczyć się o porzucony koszyk internetowy? Co zrobić, by odzyskać porzucone e-koszyki w sklepie internetowym?
Czym jest porzucony koszyk internetowy?
Porzucony koszyk internetowy oznacza każdą niedokończoną przez klienta e-sklepu transakcję. Oznacza on też, że kupujący skutecznie został zwabiony na stronę sklepu, zainteresował się jego ofertą i poznał ją na tyle, że zdecydował się rozpocząć zakupy, ale ich ostatecznie nie sfinalizował. Wiele starań i środków przeznaczonych na marketing poszło na marne, a sukces był już naprawdę bardzo blisko. Zapełnione koszyki zakupowe w sklepie internetowym bywają zostawiane przez kupujących z różnych powodów i ta właśnie kwestia powinna mieć kluczowe znaczenie dla każdego prowadzącego e-shop. Jeśli zastanawiasz się, czemu porzucony koszyk internetowy jest tak istotny, niżej znajdziesz podpowiedź.
Dlaczego należy wziąć pod lupę porzucone koszyki w sklepie internetowym?
Porzucone koszyki internetowe wymagają ograniczenia, bo zwyczajnie nie przynoszą Ci zysku, a brakowało zwykle niewiele, by klient zrealizował zakup i pieniądze trafiły na konto sklepu. Z tego powodu warto z porzuconymi e-koszykami walczyć, a aby to zrobić skutecznie, trzeba odnaleźć powody, dla których klienci przerywają zakupy w Twoim sklepie i uważnie się im przyjrzeć.
Warto bowiem wiedzieć, że porzucone koszyki w sklepie internetowym często są sygnałem, że w e-sklepie nie wszystko działa jak należy. Oczywiście kupujący niekiedy rezygnuje z przyczyn, na które prowadzący e-sklep nie ma wpływu, jak dzieje się to np. w sytuacji, gdy klient musi pilnie zająć się czymś innym niż zakupy online, ale praktyka dowodzi, że najczęściej za porzucony koszyk internetowy odpowiada błąd popełniony przez sprzedawcę.
Jeśli uda Ci się trafnie zdiagnozować, co stanowi przeszkodę dla klienta, możesz zacząć kontrofensywę i „uratować” porzucony koszyk zakupowy, czyli odzyskać niedoszłego klienta.
Porzucony koszyk – sklep internetowy musi zareagować, nim będzie za późno!
Porzucone koszyki w sklepie internetowym mogą świadczyć o naprawdę poważnych problemach w organizacji e-sklepu czy mankamentach oferty. Brak właściwej reakcji lub zbyt późno uruchomione procesy naprawcze w świecie zażartej konkurencji i wyjątkowo skutecznego e-marketingu to prosta droga do tego, by Twoich potencjalnych klientów zdobył ktoś inny, a potem zadbał skutecznie o ich lojalność. Dodatkowo w ostatnim czasie porzucone koszyki w sklepie internetowym są zjawiskiem coraz powszechniejszym, które według ekspertów będzie się nasilać w przyszłości. Jeśli chcesz z sukcesem zawalczyć o koszyk internetowy i swoje zyski, powinieneś szybko reagować.
Jak odzyskać porzucony koszyk internetowy i skutecznie zawalczyć o klienta?
W pierwszej kolejności ustal, z jakich powodów klienci porzucają Twój koszyk internetowy. Może odpowiedzialne za stratę klienta są problemy techniczne, które czynią stronę niefunkcjonalną – strona wczytuje się wolno, źle działa na urządzeniach mobilnych, formularze są zbyt skomplikowane? To naprawi dla Ciebie specjalista od User Experience, człowiek w zasadzie niezastąpiony aktualnie w e-commerce.
Może być też tak, że porzucone koszyki internetowe wynikają z tego, że klient nie odnalazł na Twojej stronie optymalnej dla siebie formy dostawy lub preferowanego sposobu płatności. Ograniczony wachlarz metod dostawy jak pokazują badania jest jednym z najczęściej sygnalizowanych przez klientów powodów rezygnacji z zakupu w e-sklepie. Z tym kłopotem najłatwiej uporasz się, jeśli zadbasz o dostępność wielu form dostawy towaru, a pomoże Ci w tym np. broker usług kurierskich, z którym możesz zintegrować swój sklep.
Skutecznym narzędziem odzyskiwania klientów pozostawiających porzucone koszyki internetowe jest również e-mail marketing oparty na wiadomościach zawierających przypomnienie o koszyku i zachętę do ukończenia zakupów. Dużą efektywność ma ponadto remarketing stosujący reklamy z zaproszeniem do powrotu na Twoją witrynę, skierowane do klientów, którzy porzucili u Ciebie swój koszyk zakupowy.