UX czyli User Experience w sklepie internetowym | AlleKurier.pl

UX czyli User Experience w sklepie internetowym

min czytania

Może słyszałeś niedawno, że kolejny z Twoich konkurentów ochoczo inwestuje w usługi, które oferuje UX Designer i zastanawiasz się, czy pójść w jego ślady, czy może Twój sklep poradzi sobie bez troski o UX? A może czujesz, że Twój sklep internetowy działa bez zarzutu, ale niepokoi Cię, że klienci rzadko do Ciebie wracają albo opuszczają stronę, nim sfinalizują zakup? Poniższy tekst pozwoli Ci lepiej poznać fenomen UX, ocenić jego przydatność i zrozumieć, jak pozytywny User Experience przekłada się na wzrost sprzedaży.

Czym jest UX i za co odpowiada User Experience?

UX to skrót stosowany na określenie pojęcia User Experience, które wprost tłumaczy się jako doświadczenie użytkownika. Kiedy zaś mowa jest o UX w kontekście sklepu internetowego, chodzi przede wszystkim o budowanie pozytywnych doświadczeń odwiedzającego stronę sklepu. User Experience jest szczególnie ważne właśnie w przypadku e-commerce, ponieważ wiele badań pokazało już dobitnie, że to głównie z powodu negatywnych doznań doświadczonych na stronie sklepu, klient rezygnuje z zakupu.

Nieprzyjemne doświadczenia są także jedną z częstszych przyczyn niechęci do sklepu i braku ochoty powrotu na jego witrynę. Jednocześnie pozytywne UX stymuluje konwersję w sklepie internetowym, a także, w związku z ostatnimi zmianami w algorytmach Google’a, skutecznie wspomaga pozycjonowanie strony. User Experience należy przy tym rozumieć dość szeroko jako wszelkie wrażenia związane z wizytą na stronie sklepu w trakcie całego procesu zakupowego.

Chodzi więc zarówno o pierwszy kontakt kupującego ze stroną, czas spędzony na stronie poświęcony poznaniu oferty, moment realizacji zakupu, jak i wszystkie ewentualne doświadczenia pozakupowe, np. monitorowanie przesyłki czy proces reklamacji. Doświadczenia użytkownika (kupującego) dotyczą natomiast przede wszystkim takich atrybutów strony jak jej funkcjonalność, przyjazność i atrakcyjność, oceniane, co ważne, z punktu widzenia odwiedzającego witrynę, a nie jej twórcy.

ux

Jakie elementy tworzą pozytywny User Experience?

Dobry User Experience rodzi się na stronach, które pod względem technicznym działają niezawodnie – wczytują się szybko i bez błędów. Można rzec, że to podstawa, bez której trudno pozyskać zainteresowanie i sympatię klienta. Jeśli witryna nie działa prawidłowo, a zwłaszcza pojawiają się problemy na etapie składania zamówienia czy płatności, klient nie tylko nie dokończy zakupów, ale i raczej do sklepu oferującego tego rodzaju trudności, nigdy nie wróci.

Pozytywny UX nie może ponadto obejść się bez przyjaznego UI (User Interface), przejrzystego menu strony czy innych elementów służących nawigacji. Zagubienie użytkownika na stronie szybko może przerodzić się bowiem w irytację i skutkować opuszczeniem strony, a co gorsza, może stać się przeszkodą w samym zakupie, gdy np. kupujący nie znajdzie interesujących go informacji, od których uzależnia zakup.

Niezrozumiały lub nieatrakcyjny sposób prezentacji oferty i produktu to kolejne przeszkody, które przekładają się na negatywne doświadczenia kupującego. Produkt powinien wyglądać kusząco, a więc nie może na stronie zabraknąć dobrych jakościowo i starannie dobranych grafik. Opis produktów nie tylko powinien spełniać wymogi SEO, ale przede wszystkim musi być zrozumiały, jednoznaczny, wyczerpujący i skłaniający do zakupu.

Na User Experience wpływa zresztą cała masa innych czynników, które dobrze jest uwzględnić przy projektowaniu strony, jak na przykład: dobrze widoczne przyciski CTA, prawidłowe ulokowanie na stronie ważnych elementów, krótkie i intuicyjne formularze, inteligentna wyszukiwarka na stronie, przykuwający uwagę i atrakcyjny wygląd strony i wiele, wiele innych.

user experience

Czy UX Designer jest niezbędny w sprzedaży online?

UX Designer jako specjalista w kreowaniu pozytywnego User Experience, które odgrywa aktualnie coraz większą rolę w procesie pozyskiwania klientów i budowania ich lojalności, stał się już jakiś czas temu jednym z ważniejszych fachowców potrzebnych sklepom internetowym.

Zwłaszcza teraz, gdy e-commerce osiągnęło w Polsce pełną dojrzałość, sprzedaż w sieci kwitnie i konkurencja stała się wyjątkowo silna, nie należy zapominać o UX, ani jego wielkich możliwości lekceważyć. Nieważne też, czy e-sklep dopiero rozpoczyna swoją działalność w sieci i jego witryna dopiero powstaje, czy trzeba przeprowadzić audyt UX i skupić się na optymalizacji pod kątem User Experience istniejącej już strony.

UX Designer to ktoś, bez kogo niezwykle trudno zrozumieć punkt widzenia kupującego i w praktyce zadbać o to, by każdy szczegół na stronie skutecznie wspierał jej funkcjonalność, intuicyjność, atrakcyjność i kreował jedynie pozytywne wrażenia i doświadczenia.
Wylogowanie po okresie nieaktywności

Podaj swoje dane aby zalogować się ponownie.

   Zapomniałem hasło

Porozmawiaj z nami