Powrót paczki do nadawcy – dlaczego tak się dzieje?

Podczas realizowania usług transportowych zdarzają się różne sytuacje. Może się zdarzyć sporadycznie, że paczki zawieruszą się, zaginą lub dotrą z opóźnieniem. I chociaż najczęściej są u odbiorcy w ciągu dwóch dni roboczych, możliwy jest jeszcze jeden wariant. Przesyłka niekiedy wraca też  do nadawcy, co może mieć kilka ważnych powodów. Wszystkie je warto znać, jeśli korzystamy na co dzień z usług różnych przewoźników. Na jakie kwestie w związku z dostarczaniem paczek warto zwrócić uwagę i co, jeśli przesyłka wraca do nadawcy?

Kiedy paczka wraca do nadawcy?

Niekiedy zdarza się, że oczekujemy wizyty kuriera i dostarczenia przez niego przesyłki, po czym dowiadujemy się, że została ona zwrócona do nadawcy. Czasem też zdarza się sytuacja odwrotna. To my jesteśmy nadawcą, a paczka do nas powraca. Kiedy tak się dzieje i co, jeśli przesyłka wraca do nadawcy? Powodów takiej sytuacji może być kilka. Niekiedy są one czasem związane z błędem popełnionym przez nas, wskutek czego przesyłka kurierska wraca pod adres nadawcy.

Powrót paczki może mieć miejsce w związku z odmówieniem jej przyjęcia przez adresata. Często zdarza się tak w sytuacji, gdy adresat się rozmyśli i ostatecznie nie będzie chciał odebrać przesyłki. Wówczas taka paczka automatycznie przekazana jest do odesłania jej do nadawcy. Może się też zdarzyć, że adresat podczas próby dostarczenia przesyłki będzie nieobecny i nie będzie możliwości porozumienia się z nim np. w celu pozostawienia paczki u sąsiada.

Niekiedy paczka powraca do nadawcy z powodu błędnie wpisanego adresu w liście przewozowym. Takie sytuacje mają miejsce stosunkowo często, dlatego przed nadaniem paczki zawsze należy bardzo dokładnie sprawdzać poprawność wprowadzanych danych. Za niepoprawnie podany adres firma kurierska nie ponosi odpowiedzialności, a nadawca będzie zobowiązany do uiszczenia opłaty w związku z przewozem paczki.

Czasem też konsumenci dokonują zakupu, który zgodnie z obowiązującym prawem nie podlega zwrotowi. Jest tak np. w przypadku zakupu produktów personalizowanych. Wówczas odesłanie przedmiotu do sklepu spotyka się z odmową przyjęcia, a paczka wraca do kupującego, który musi zapłacić zarówno za dostarczenie paczki do sprzedawcy, jak i jej powrót do niego.

Kiedy paczka wraca do nadawcy?

Jak zapobiec odesłaniu przesyłki do nadawcy?

Niestety w wielu przypadkach nadawca chce, aby paczka została doręczona, ale z kilku powodów tak się nie dzieje. Co zrobić, żeby przesyłka została dostarczona do nadawcy nawet wtedy, gdy nie ma go w domu? W pierwszej kolejności zawsze należy wybierać do zrealizowania usługi przewozowej sprawdzone i uznane firmy, które oferują usługę śledzenia paczek oraz wysyłają odbiorcom wiadomości mailowe lub SMS-y informujące o planowanej dacie dostawy. Dzięki temu adresat ma możliwość zorganizowania swoich codziennych obowiązków w taki sposób, aby odebrać paczkę lub uprzedzić kuriera, że będzie nieobecny. Można też wtedy poprosić zaufaną osobę, aby odebrała przesyłkę i przekazać taką informację osobie doręczającej.

Kurierzy zazwyczaj po pierwszej, nieudanej próbie doręczenia i braku kontaktu z odbiorcą zabierają paczkę, a następnie przekazują wiadomość dotyczącą kolejnej próby dostarczenia wraz z datą. Zazwyczaj na powtórną próbę doręczenia czeka się maksymalnie dwa dni. W sytuacji, kiedy ponownie nie uda się dostarczyć paczki, zostanie ona przewieziona do oddziału lokalnego, skąd można ją odebrać tylko i wyłącznie osobiście w terminie do trzech, czasem pięciu dni roboczych, w zależności od danego usługodawcy. Jeżeli to nie nastąpi, przesyłka odsyłana jest na adres, z którego została nadana.

Co, jeśli przesyłka wraca do nadawcy? W takiej sytuacji nadawca obciążony zostaje wszystkimi kosztami związanymi z przewozem i nieudanymi próbami dostarczenia, w tym odesłaniem pod adres nadawcy.

Co, jeśli przesyłka wraca do nadawcy, a wybrana została opcja za pobraniem?

Czasami kupujący wybierają opcję zakupu i wysyłki przedmiotu za pobraniem. Wówczas podczas doręczenia paczki kurier pobiera ustaloną opłatę za przedmiot wraz z doliczonymi kosztami transportu. Jeżeli jednak w takiej sytuacji kupujący odmówi przyjęcia, sprzedawca ma prawo oczekiwać od nabywcy stosownego odszkodowania, ponieważ w związku z wyborem płatności za paczkę za pobraniem uznaje się, że umowa sprzedaży została zawarta.

Niestety w takich przypadkach zazwyczaj nabywcy uchylają się od odpowiedzialności i nie są skorzy do płacenia jakichkolwiek należności. Warto wiedzieć  jednak, że prawo w tym przypadku jest po stronie sprzedającego i decydując się na drogę sądową, niemal w każdym przypadku kupujący będzie zmuszony do zadośćuczynienia.

Chcąc nadać przesyłkę, warto skorzystać z naszej platformy usług kurierskich AlleKurier, w ramach której do wyboru są rzetelne i uznane firmy kurierskie, które oferują zarówno możliwość śledzenia przesyłek, jak i informują odbiorcę o terminie doręczenia paczki, co zmniejsza ryzyko odesłania jej do nadawcy.

Zobacz także

Sprawdź, gdzie jest Twoja przesyłka

Śledzenie przesyłki

Cennik przesyłek
Przesyłki zagraniczne
Firmy Kurierskie
Usługi
Punkty nadań
start Śledzenie Przesyłka Konto