- AlleKurier
- Blog
- Powrót paczki do nadawcy
Powrót paczki do nadawcy – dlaczego tak się dzieje?
Podczas realizowania usług transportowych zdarzają się różne sytuacje. Może się zdarzyć sporadycznie, że paczki zawieruszą się, zaginą lub dotrą z opóźnieniem. I chociaż najczęściej są u odbiorcy w ciągu dwóch dni roboczych, możliwy jest jeszcze jeden wariant. Przesyłka niekiedy wraca też do nadawcy, co może mieć kilka ważnych powodów. Wszystkie je warto znać, jeśli korzystamy na co dzień z usług różnych przewoźników. Na jakie kwestie w związku z dostarczaniem paczek warto zwrócić uwagę i co, jeśli przesyłka wraca do nadawcy?
Kiedy paczka wraca do nadawcy?
Niekiedy zdarza się, że oczekujemy wizyty kuriera i dostarczenia przez niego przesyłki, po czym dowiadujemy się, że została ona zwrócona do nadawcy. Czasem też zdarza się sytuacja odwrotna. To my jesteśmy nadawcą, a paczka do nas powraca. Kiedy tak się dzieje i co, jeśli przesyłka wraca do nadawcy? Powodów takiej sytuacji może być kilka. Niekiedy są one czasem związane z błędem popełnionym przez nas, wskutek czego przesyłka kurierska wraca pod adres nadawcy.
Powrót paczki może mieć miejsce w związku z odmówieniem jej przyjęcia przez adresata. Często zdarza się tak w sytuacji, gdy adresat się rozmyśli i ostatecznie nie będzie chciał odebrać przesyłki. Wówczas taka paczka automatycznie przekazana jest do odesłania jej do nadawcy. Może się też zdarzyć, że adresat podczas próby dostarczenia przesyłki będzie nieobecny i nie będzie możliwości porozumienia się z nim np. w celu pozostawienia paczki u sąsiada.
Niekiedy paczka powraca do nadawcy z powodu błędnie wpisanego adresu w liście przewozowym. Takie sytuacje mają miejsce stosunkowo często, dlatego przed nadaniem paczki zawsze należy bardzo dokładnie sprawdzać poprawność wprowadzanych danych. Za niepoprawnie podany adres firma kurierska nie ponosi odpowiedzialności, a nadawca będzie zobowiązany do uiszczenia opłaty w związku z przewozem paczki.
Czasem też konsumenci dokonują zakupu, który zgodnie z obowiązującym prawem nie podlega zwrotowi. Jest tak np. w przypadku zakupu produktów personalizowanych. Wówczas odesłanie przedmiotu do sklepu spotyka się z odmową przyjęcia, a paczka wraca do kupującego, który musi zapłacić zarówno za dostarczenie paczki do sprzedawcy, jak i jej powrót do niego.
Jak zapobiec odesłaniu przesyłki do nadawcy?
Niestety w wielu przypadkach nadawca chce, aby paczka została doręczona, ale z kilku powodów tak się nie dzieje. Co zrobić, żeby przesyłka została dostarczona do nadawcy nawet wtedy, gdy nie ma go w domu? W pierwszej kolejności zawsze należy wybierać do zrealizowania usługi przewozowej sprawdzone i uznane firmy, które oferują usługę śledzenia paczek oraz wysyłają odbiorcom wiadomości mailowe lub SMS-y informujące o planowanej dacie dostawy. Dzięki temu adresat ma możliwość zorganizowania swoich codziennych obowiązków w taki sposób, aby odebrać paczkę lub uprzedzić kuriera, że będzie nieobecny. Można też wtedy poprosić zaufaną osobę, aby odebrała przesyłkę i przekazać taką informację osobie doręczającej.
Kurierzy zazwyczaj po pierwszej, nieudanej próbie doręczenia i braku kontaktu z odbiorcą zabierają paczkę, a następnie przekazują wiadomość dotyczącą kolejnej próby dostarczenia wraz z datą. Zazwyczaj na powtórną próbę doręczenia czeka się maksymalnie dwa dni. W sytuacji, kiedy ponownie nie uda się dostarczyć paczki, zostanie ona przewieziona do oddziału lokalnego, skąd można ją odebrać tylko i wyłącznie osobiście w terminie do trzech, czasem pięciu dni roboczych, w zależności od danego usługodawcy. Jeżeli to nie nastąpi, przesyłka odsyłana jest na adres, z którego została nadana.
Co, jeśli przesyłka wraca do nadawcy? W takiej sytuacji nadawca obciążony zostaje wszystkimi kosztami związanymi z przewozem i nieudanymi próbami dostarczenia, w tym odesłaniem pod adres nadawcy.
Co, jeśli przesyłka wraca do nadawcy, a wybrana została opcja za pobraniem?
Czasami kupujący wybierają opcję zakupu i wysyłki przedmiotu za pobraniem. Wówczas podczas doręczenia paczki kurier pobiera ustaloną opłatę za przedmiot wraz z doliczonymi kosztami transportu. Jeżeli jednak w takiej sytuacji kupujący odmówi przyjęcia, sprzedawca ma prawo oczekiwać od nabywcy stosownego odszkodowania, ponieważ w związku z wyborem płatności za paczkę za pobraniem uznaje się, że umowa sprzedaży została zawarta.
Niestety w takich przypadkach zazwyczaj nabywcy uchylają się od odpowiedzialności i nie są skorzy do płacenia jakichkolwiek należności. Warto wiedzieć jednak, że prawo w tym przypadku jest po stronie sprzedającego i decydując się na drogę sądową, niemal w każdym przypadku kupujący będzie zmuszony do zadośćuczynienia.
Chcąc nadać przesyłkę, warto skorzystać z naszej platformy usług kurierskich AlleKurier, w ramach której do wyboru są rzetelne i uznane firmy kurierskie, które oferują zarówno możliwość śledzenia przesyłek, jak i informują odbiorcę o terminie doręczenia paczki, co zmniejsza ryzyko odesłania jej do nadawcy.