Przesyłki niestandardowe - mały poradnik dla e-commerce

4.7 / 5
min czytania

Rodzaj przesyłek nie jest nowym tematem. Nawet Poczta Polska, która przez wiele lat świadczyła wręcz monopolistyczne usługi na w branży posiada bogatą ofertę w zakresie wysyłania listów oraz paczek. A to, do jakiej grupy nasza przesyłka zostanie zakwalifikowana, zależy przede wszystkim od jej wagi i rozmiaru. W ostatnich latach branża przesyłek znacznie się rozwinęła, a na rynku usługi świadczy wiele firm kurierskich, które stanowią dużą konkurencję dla tradycyjnej poczty.

Rozwój branży kurierskiej

Niewątpliwą zaletą firm kurierskich jest fakt, że przesyłki odbierane są przez kuriera bezpośrednio z miejsca, wskazanego jako punkt odbioru. Jeśli jesteś przedsiębiorcą, którego główną domeną działania jest sprzedaż, w tym sprzedaż internetowa, wówczas fakt, że nie trzeba z przygotowanymi paczkami nigdzie jeździć, żeby je nadać jest genialnym rozwiązaniem, pozwalającym zaoszczędzić mnóstwo czasu i energii. Często jest to także rozwiązanie bardzo korzystne ekonomicznie, gdyż dla firm często przygotowywane są specjalne cenniki, uwzględniające korzystne warunki usług przy wysyłce dużej ilości paczek. Firmy kurierskie są też bardziej wyrozumiałe, jeśli chodzi o gabaryty i wagę przesyłek, a także pozwalają na wysyłkę paczek niestandardowych.

Usługi dodatkowe

Wiele firm, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich kontrahentów, wprowadza do oferty szereg usług dodatkowych. Usługi te są bardzo różnorodne. Zaczynając od możliwości zapłaty za towar pobraniem, czyli bezpośrednio kurierowi, doręczenie do rąk własnych, ubezpieczenie przesyłki, tzw. przekierowanie przesyłki, które pozwoli zmienić docelowy adres dostawy, monitorowanie paczki czy zwrot do nadawcy. Część z nich, jak np. możliwość śledzenia paczki po indywidualnym numerze, to już w zasadzie standard dostępny automatycznie po wygenerowaniu listu przewozowego. Natomiast inne, często są dostępne, ale ich wybór jest uzależniony od preferencji danego klienta, a skorzystanie z nich oznacza konieczność uregulowania dodatkowej płatności.

Przesyłka niestandardowa - co to takiego?

Wiele osób zastanawia się, co takiego kryje się pod pojęciem przesyłki niestandardowej. Pojęcie jest dość szerokie.

Najprościej mówiąc, przesyłką niestandardową jest każda paczka, która - bez względu na przyczynę - wymaga szczególnej obsługi w procesie transportu.

Niestandardowość może być związana z wieloma czynnikami, wśród których najczęściej wymienia się wymiary paczki, które mogą odbiegać od przyjętych w danej firmie standardów, albo nieregularne kształty. Paczka niestandardowa to często także przesyłka, której waga wykracza poza obowiązujące w danej firmie limity standardowe. Zdarza się, że kwalifikacja przesyłki jako niestandardowa, wiąże się z rodzajem opakowania.

Niektóre opakowania mogą bowiem utrudniać bądź uniemożliwiać sortowanie paczek w automatycznym sorterze, co może zwiększyć koszt wysyłki.

Jeśli na naszej przesyłce, nawet jeśli zapakowana została w karton o kształtach regularnych, a jego wymiary bądź waga nie przekraczają określonych przez firmę gabarytów przesyłki standardowej, ale umieścimy na opakowaniu oznaczenia “ostrożnie” albo “góra”, wówczas paczka taka jest traktowana jako przesyłka niestandardowa, gdyż obsługa takiej paczki wymaga szczególnego postępowania. Również paczki zapakowane np. w folię typu strecz, wiążą się z koniecznością sortowania ręcznego, ponieważ folia nie będzie się swobodnie przesuwać po taśmie, wykorzystywanej do sortowania paczek.

Przesyłki niestandardowe w działalności e-commerce

Jeżeli prowadzisz biznes, w którym towar wysyłasz do odbiorców i często jego gabaryty, waga, czy sposób opakowania nie spełniają klasycznych reguł, wówczas z przesyłek niestandardowych korzystać będziesz dość często. Co więcej, nawet jeśli na co dzień Twoje paczki nie odbiegają od wymagań firmy kurierskiej, warto zwrócić uwagę na warunki wysyłki paczki niestandardowej. Nigdy nie wiadomo kiedy będziesz musiał skorzystać z takiej właśnie opcji wysyłki, dlatego warto uwzględnić to podczas wybierania firmy kurierskiej, z którą rozpoczniesz współpracę.

Działając w branży e-commerce i wysyłając przesyłki niestandardowe należy pamiętać, że podstawą jest ich prawidłowe zabezpieczenie. Jest to absolutna podstawa, która pozwoli zabezpieczyć wysyłany towar przed uszkodzeniem.

Z roku na rok obserwuje się trend, w którym przesyłki niestandardowe zyskują coraz większe znaczenie w branży e-commerce. Przez internet można zamówić już dosłownie wszystko, a kurierów nie dziwi, że paczką którą mają dostarczyć to np. rower, a zdziwienia nie budzi już nawet betoniarka. Dla sprzedawcy ważne jest, aby towar był odpowiednio zapakowany. Firmy kurierskie najczęściej wskazują poprawny sposób zabezpieczenia i pakowania przesyłki niestandardowej. Chociaż procedury mogą się różnić w zależności od przewoźnika, najczęściej wymagane jest, aby towar zabezpieczyć np. folią bąbelkową, kartonem, ale także streczem, który wzmocni wytrzymałość paczki. W przypadku dużych i ciężkich przesyłek warto rozważyć wykorzystanie palety, na której będzie można umieścić paczkę, bądź kilka osobnych przesyłek, które mają zostać nadane jako jedno zamówienie, do jednego odbiorcy. Taka tendencja zakupowa konsumentów sprawia, że przesyłki niestandardowe są coraz częstszym zjawiskiem, z którym zmierzyć muszą się firmy kurierskie.

Komentarze
Wylogowanie po okresie nieaktywności

Podaj swoje dane aby zalogować się ponownie.

   Zapomniałem hasło

Porozmawiaj z nami