- AlleKurier
- Blog
- Zakupy online - 5 wskazówek jak bezpiecznie robić zakupy w internecie
Zakupy online - 5 wskazówek jak bezpiecznie robić zakupy w internecie
W całej Unii Europejskiej zakupów przez Internet dokonuje już ponad 150 mln ludzi. Konsumenci cenią taki rodzaj handlu głównie za możliwość porównania cen, szeroką ofertę produktów i większy wybór sprzedawców. Zakupy online posiadają jednak swoje bariery i w wielu przypadkach niosą ze sobą ryzyko możliwości oszustwa lub pomyłki. By chronić się przed takimi zjawiskami i wykorzystać w pełni potencjał e-zakupów, warto trzymać się kilku wskazówek.
Zastrzeżenia konsumentów, co do zakupów online
Mimo wielu zalet, jakie posiadają e-zakupy, konsumenci bardzo często wskazują zastrzeżenia, co do funkcjonowania poszczególnych sklepów internetowych, jak i całego systemu. Jednym z nich jest ograniczona dostępność do informacji na temat produktów, zwłaszcza ich dokładnej specyfikacji, wymiarów czy rzeczywistego wyglądu. Zastrzeżenia pojawiają się również w stosunku do ofensywnych reklam niektórych towarów oraz niskiego poziomu zaufania poszczególnych stron. Konsumenci powinni jednak pamiętać, iż zawsze przysługuje im zwrot wadliwego towaru. Ten zaś można odesłać za pośrednictwem firm kurierskich. Do ich znalezienia można wykorzystać platformy, takie jak np. AlleKurier, gdzie w szybki i bezpieczny sposób znajdziemy interesującego nas przewoźnika, u którego chcemy nadać przesyłkę.
Wskazówki jak bezpiecznie robić zakupy w Internecie
Przed przystąpieniem do zakupów online warto sprawdzić wiarygodność strony, na której się właśnie znajdujemy. Można to zrobić szukając informacji na temat firmy prowadzącej sklep online (NIP, REGON, KRS), zróżnicowanych opinii potwierdzających lub nie renomę marki oraz komentarzy odnoszących się do poszczególnych produktów oraz ich stanu. Naszą czujność powinny wzbudzać sklepy prowadzone w sposób anonimowy, które posiadają same pozytywne oceny.
Ewentualne wątpliwości możemy rozwiać wpisując dane interesującego nas sklepu w Krajowym Rejestrze Sądowym lub Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej.
1. Potwierdź wiarygodność sprzedającego
Przed przystąpienie do zakupów online warto sprawdzić wiarygodność strony, na której się właśnie znajdujemy. Można to zrobić szukając informacji na temat firmy prowadzącej sklep online (NIP, REGON, KRS), zróżnicowanych opinii potwierdzających lub nie renomę marki oraz komentarzy odnoszących się do poszczególnych produktów oraz ich stanu. Naszą czujność powinny wzbudzać sklepy prowadzone w sposób anonimowy, które posiadają same pozytywne oceny. Ewentualne wątpliwości możemy rozwiać wpisując dane interesującego nas sklepu w Krajowym Rejestrze Sądowym lub Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej.
2. Sprawdź poziom bezpieczeństwa danych osobowych
Wszelkie informacje na temat zgód marketingowych oraz administratorów, przechowujących nasze dane osobowe odnajdziemy w zakładce z regulaminem sklepu internetowego. Każdy kupujący powinien pamiętać, iż zgodnie z RODO przysługuje mu prawo do żądania usunięcia danych o jego osobie z bazy danej firmy. Ma to szczególne znaczenie w przypadku, gdy nie chcemy otrzymywać newslettera, cyklicznych wiadomości o promocjach lub po prostu figurować w zasobach informatycznych jakiegoś sklepu internetowego.
3. Zapoznaj się z regulaminem sklepu online
Zwłaszcza przed zakupami online z dostawą do domu powinniśmy w szczegółowy sposób zapoznać się z regulaminem danego sklepu internetowego. Ma to ogromne znaczenie w przypadku zwrotu towarów, sposobów dostarczania naszej przesyłki bądź ewentualnych reklamacji. W regulaminie znajdziemy wykaz praw, jakie posiadamy jako konsument, dlatego warto przestudiować go w kilku najważniejszych punktach. Są to m.in. zwroty towaru do sklepu, reklamacje, sposoby dostarczania przesyłki i czas oczekiwania na nią oraz sposoby zawierania umowy sprzedaży i kupna produktu.
4. Uzyskaj informacje na temat kupowanych produktów
Podstawą zadowolenia z zakupów online jest dokładne zapoznanie się z kupowanym produktem. Należy ustalić jego wymiary, gabaryty oraz materiały, z jakich został wykonany. Ma to szczególne znaczenie, gdy zależy nam na wysokiej jakości i trwałości. Warto sprawdzać ten sam produkt u różnych sprzedawców. Pomocne będą również opinie i komentarze osób, które nabyły już dany towar.
5. Zweryfikuj operatora płatności internetowych
W dobie coraz powszechniejszych oszustw w ramach systemów bankowości internetowej, warto zweryfikować operatora, przy pomocy którego dany sklep załatwia płatności w sieci. Profesjonalnych sprzedawców obsługują znani i bezpieczni przedstawiciele. Czujność powinny wzbudzić prośby o wpłatę na dane konto lub linki wysyłane za pośrednictwem poczty e-mail.
Choć zakupy w sieci to znaczne udogodnienie i coraz chętniej korzystamy z tej formy, musimy pamiętać, że w Internecie roi się od oszustów. Dlatego warto stawiać na sprawdzone strony i sprzedawców, a gdy nie mamy pewności co do danej strony, sprawdzać opinie innych użytkowników.
A co jeśli zakupy okażą się nietrafione?
Na pewno nie raz zdarzy się tak, że zakupione rzeczy nie do końca nam będą pasować. To normalne. Zazwyczaj dzieje się tak w przypadku odzieży i obuwia, gdyż nie mamy możliwości wcześniej przymierzyć tego, co wpadło nam w oko. Jak już nieco napomknęliśmy wcześniej, konsumentowi może pomóc prawo do zwrotu towaru. W każdym sklepie może być inny czas na dokonanie zwrotu towaru, dlatego warto sprawdzić wszystkie informacje na stronie sklepu, zanim będziemy chcieli wysłać paczkę zwrotną z zakupami.
Jak wyglądają zwroty w poszczególnych sklepach internetowych? W naszych poradnikach zebraliśmy najważniejsze informacje. Sprawdź je koniecznie! A jeśli potrzebny Ci kurier, zamów go w AlleKurier! Ceny przesyłek pozytywnie Cię zaskoczą!