SXO - co oznacza?


Skuteczne zmotywowanie klienta do konwersji na stronie, tj. np. dokonania zakupu w sklepie online czy pobrania oferowanego przez markę contentu wymaga kompleksowej taktyki. Jeszcze całkiem niedawno większość firm obecnych w sieci starała się pozyskiwać klientów poprzez skuteczne pozycjonowanie strony w wyszukiwarce (SEO) wsparte niekiedy dodatkowymi chwytami wypracowanymi przez marketing online. Jak pokazała praktyka, samo zwabienie klienta na stronę osiągane przez umiejętne wykorzystanie narzędzi SEO (z ang. Search Engine Optimization) nie jest wystarczające, ponieważ nie każda wizyta klienta na witrynie od razu oznacza, że konsument podejmie na niej oczekiwane działanie, czyli zapełni koszyk, złoży zamówienie i je opłaci. Aby wzrósł poziom konwersji, a co za tym idzie, sprzedaż poszybowała w górę, SEO potrzebuje uzupełnienia. Tak zrodziła się idea SXO, która zakłada wykorzystanie znacznie szerszego zestawu narzędzi, niż proponuje czyste SEO. Czym w istocie jest SXO i dlaczego bez kompleksowej strategii SXO nie da się dziś odnieść sukcesu w e-commerce?

Co to jest SXO?

SXO (Search Experience Optimization) to kompleksowa strategia marketingu online, która łączy w sobie założenia i techniki przynależne SEO oraz UX (User Experience). UX rozumiane jako dążenie do poprawienia doświadczeń użytkownika w kontakcie z witryną okazało się idealnym uzupełnieniem technik optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek, ponieważ pozwala przekuć ruch na stronie pozyskany z organicznych wyników wyszukiwania w wartościową konwersję, tj. finalizację transakcji przez klienta.

W dużym uproszczeniu można by rzec, że SXO, czyli optymalizacja doświadczeń użytkownika, koncentruje się na tym, by poprawić poprzez działania z zakresu UX doświadczenia klienta w kontakcie ze stroną, na którą trafili z organicznych wyników wyszukiwania, dzięki skutecznym działaniom SEO. Potencjalny kupujący ma zatem odnaleźć wysoko w wynikach wyszukiwania optymalizowaną stronę i bez trudu skorzystać z jej dobrodziejstw – poznać ofertę sklepu, wybrać produkt, umieścić go w koszyku i sfinalizować transakcję. Umiejętne UX dodatkowo ma go również zachęcić do powrotu na stronę, ponowienia zakupów i zarekomendowania witryny innym.

Jak widać, SXO patrzy na proces sprzedaży online ze zdecydowanie szerszej perspektywy i dzięki temu pozwala w pełni spożytkować zapewnioną przez SEO dobrą widoczność witryny w wyszukiwarkach.

SXO

Na czym koncentruje się SXO?

Ponieważ strategia SXO w swej istocie kompiluje działania SEO z UX, nie może w niej zabraknąć narzędzi „klasycznego” pozycjonowania strony, a więc adekwatnego doboru słów i fraz kluczowych, optymalizacji meta danych, prezentowania unikalnego i wartościowego contentu, dostosowania witryny do urządzeń stacjonarnych i mobilnych czy link building. Te jednak otrzymują w nowatorskiej koncepcji SXO solidne wsparcie w postaci technik wypracowanych przez UX. W SXO równie istotne jest więc to, jakie wrażenia, emocje i doświadczenia staną się udziałem klienta po wejściu na skutecznie wypozycjonowaną witrynę.

Strona powinna zachęcać do zakupu, ułatwiać go i czynić przyjemnym, a to zapewnić mają m.in. troska o szybkie i bezproblemowe ładowanie się strony na różnych typach urządzeń, atrakcyjny i przejrzysty layout witryny, intuicyjne i czytelne menu, wyczerpujące opisy, prosta ścieżka zakupowa, dobre CTA czy zastosowanie na stronie użytecznych z punktu widzenia klienta funkcjonalności, np. filtrów, wewnętrznych wyszukiwarek czy porównywarek itp.

Search Experience Optimization

Dlaczego warto korzystać z SXO?

SEO działa świetnie, ale od wysokiej pozycji na liście bezpłatnych wyników w wyszukiwarce do finalizacji zakupu droga jest wyboista i daleka, a konkurencja w handlu online olbrzymia. Duży ruch na stronie jest oczywiście konieczny, by sklep internetowy mógł maksymalnie dużej grupie potencjalnych kupujących zaprezentować swoją ofertę, ale nie gwarantuje wzrostu sprzedaży.

Jeśli strona działa źle, wolno lub klient gubi się na niej, istnieje ogromne ryzyko, że podirytowany opuści witrynę i zrobi zakupy gdzie indziej. Połączenie SEO i UX daje natomiast szansę nie tylko na pozyskanie dużej ilości klientów, ale i zatrzymanie ich na stronie oraz nakłonienie do zakupu.

Z tego powodu model SXO jest dziś uważany za efektywniejszy niż stosowane w pojedynkę SEO czy UX. Jeśli prowadzisz e-sklep w Twojej strategii marketingowej SXO po prostu nie może zabraknąć.

info

Serwis Allekurier.pl używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie.