Sprzedaż online na przestrzeni lat – co najczęściej kupują konsumenci? | AlleKurier.pl

Sprzedaż online na przestrzeni lat – co najczęściej kupują konsumenci?

min czytania

E-commerce w ciągu ostatnich lat przechodzi przez kolejne fazy rozwoju, którym towarzyszą liczne zmiany dotyczące preferencji zakupowych. W przeciągu dekady polscy konsumenci nie tylko zdecydowanie chętniej kupują online, ale też wyraźnie częściej zakupy w sieci realizują przez urządzenia mobilne, korzystają z nowocześniejszych form płatności i zdecydowanie faworyzują dostawy do paczkomatów oraz przesyłki kurierskie ponad inne metody dostawy zamówionych w e-sklepie towarów. Również lista najchętniej kupowanych przez internet produktów przechodzi w ostatnich latach zauważalne zmiany.

Tak, jak poszerza się krąg konsumentów regularnie kupujących online, tak poszerza się i urozmaica wachlarz kategorii towarów kupowanych w sieci. Jakie produkty cieszą się obecnie największą popularnością w sprzedaży online? Co zmieniło się pod tym względem w ostatnim czasie i czego można się spodziewać w przyszłości? Podpowiadamy, co warto sprzedawać w sieci i na jakie produkty popyt nie maleje.

Zmiany w e-commerce i popularnych kategoriach produktów związane z pandemią

Ostatnie dwa lata przebiegają w każdej dziedzinie naszego życia pod znakiem pandemii wirusa Covid-19 i w branży e-commerce ślad obostrzeń i zmiany nawyków konsumentów uwidacznia się niezwykle wyraźnie. Z danych zawartych w publikowanych co rok raportach Gemius „E-commerce w Polsce” wynika, że kupujemy online więcej i częściej, a grupa osób stroniących od zakupów w sieci systematycznie maleje. Ostatnie miesiące, w których dostęp do stacjonarnych placówek był z powodu pandemii ograniczony, a także ograniczana wielokrotnie była nasza mobilność, zaowocował kolejnym wzrostem liczby kupujących w sieci.

Z ostatniego raportu Gemius wynika, że już 77% użytkowników internetu przynajmniej raz dokonało w ubiegłym roku zakupów w sieci, a do tego, co trzeci konsument przyznaje, że robi zakupy online w związku z pandemią częściej i kupuje więcej. W ostatnich miesiącach widać także zmiany w koszyku najchętniej wybieranych produktów. Dane zebrane na potrzeby raportu „Komunikacja sklepów internetowych” za 2020 rok opracowanego przez Shoper i SMSAPI wskazują m.in., że zdecydowanie częściej internauci kupowali w sklepach internetowych towary z kategorii zdrowie i uroda (niemal 35%), odzież (34%), książki i multimedia (nieco ponad 31%) oraz hobby i rozrywka w czasie wolnym (ponad 28%). Zdecydowanie wzrosła też popularność zakupów produktów spożywczych online i wiele wskazuje na to, że kupowanie żywności przez internet wejdzie na stałe konsumentom w krew i nawet po ustąpieniu pandemii należy spodziewać się wzrostu popytu na artykuły spożywcze w sieci.

Analiza danych wskazanych powyżej raportów i kilku innych badań pokazuje również że na przestrzeni 2020 i 2021 nastąpił spory wzrost zainteresowania kupujących takimi kategoriami produktów, jak: farmaceutyki czy dom i ogród, co z pewnością również ma bardzo silny związek z pandemią, większą troską konsumentów o zdrowie oraz zamknięciem w domu w czasie lockdownu.

zwrot produktu

Produkty najchętniej kupowane w sieci dziś, a towary popularne kilka lat temu

Pandemia zmieniała nieco koszyk zakupowy sprawunków online oraz zachowania konsumentów w sieci i wiele z tych zmian z pewnością okaże się trwałymi. Niezależnie jednak od czynników powiązanych z COVID-19, popyt na niektóre produkty w sieci zwiększa się w ciągu ostatnich lat. To kategorie produktów, które jeszcze dziesięć lat temu nie cieszyły się dużym zainteresowaniem i najczęściej nabywane były przez konsumentów w handlu tradycyjnym lub w ogóle dopiero przebijały się do listy topowych towarów.

Szczególnie chętnie od lat kupujemy w sieci odzież, dodatki i akcesoria, a w ostatnich latach na podium najchętniej nabywanych w sieci produktów wskoczyły także: obuwie (według raportów Gemius było to 52% w 2015 roku i 61% w 2021 roku) oraz kosmetyki i perfumy (48% w 2015 do 57% w 2021).

Niezmiennie chętnie Polacy kupują ponadto przez internet książki i multimedia (56% w 2021), sprzęt RTV i AGD (50% w 2021), odzież sportową (47% w 2021), artykuły dziecięce i zabawki (41%), telefony, tablety i akcesoria GSM (41% w 2021), a także meble i akcesoria wystroju wnętrz, produkty spożywcze (wzrost z 21% w 2015 roku do 35% w 2021) oraz sprzęt komputerowy.

zwrot produktu

Na jakie produkty w e-handlu popyt będzie wzrastał?

Prognozy na kolejne lata w większości przypadków wskazują, że odzież oraz obuwie nadal będą najchętniej wybieranymi kategoriami produktów kupowanych online. Konsumenci będą też nadal chętnie kupować kosmetyki, perfumy, książki i multimedia, a także bilety na wydarzenia kulturalne, których sprzedaż przyhamowała epidemia.

Jednocześnie prognozuje się, że niektóre rodzaje towarów zaczną wspinać się w rankingu najchętniej kupowanych w sieci dóbr i swoją hossę będą przeżywać m.in. elektronika i media, usługi finansowe i ubezpieczenia, artykuły sportowe, produkty hobbystyczne. Wzrośnie także popyt na produkty niszowe, artykuły „eko”, żywność i suplementy czy usługi i produkty edukacyjne.

Warto ponadto zwrócić uwagę na fakt, że w e-commerce coraz bardziej dominować będą różne formy wygodnych płatności online i stopniowe odejście od wysyłki w formule za pobraniem, w cenie będzie szybka i darmowa dostawa, możliwość bezproblemowego zwrotu towaru do sklepu, a konsumenci będą chcieli robić zakupy coraz częściej za pośrednictwem urządzeń mobilnych i będą je robić pod wpływem mediów społecznościowych.

zwrot produktu

Jak przystosować sklep internetowy do zmieniającej się rzeczywistości?

Dochód e-handlu z roku na rok wzrasta i to się nie zmieni, jednocześnie szacuje się, że w 2020 roku pojawiło się w polskiej sieci kilka tysięcy nowych sklepów, a to oznacza ogromną konkurencję i nieuchronną walkę o coraz bardziej wymagającego klienta. Sklepy internetowe, które chcą zwiększać swoje zyski, nie mogą wobec zmian zachodzących w e-commerce pozostać obojętne. Szczególnej troski z pewnością wymagać będzie nie tylko zdobywanie nowych nabywców, ale i pozyskanie lojalności zdobytych już klientów.

Sklepy online powinny również stale rozszerzać swoją ofertę o poszukiwane produkty i wprowadzać udogodnienia, które są i będą szczególnie cenione przez konsumentów. Decydujące znaczenie będą miały obok ceny produktu: koszt przesyłki, opinie o produkcie, warunki zwrotu, funkcjonalność witryny, wygodne płatności online, dostępność dużego wachlarza wygodnych form dostawy.

Epidemia pokazuje ponadto, że sklep internetowy, który chce mnożyć swój zyski, musi być stale otwarty na nowe okoliczności (np. rozszerzenie asortymentu czy form dostawy) i elastyczny, by szybko reagować na nowe potrzeby konsumentów.
Wylogowanie po okresie nieaktywności

Podaj swoje dane aby zalogować się ponownie.

   Zapomniałem hasło

Porozmawiaj z nami