5 rzeczy, na które konsument zwraca uwagę podczas zakupów online


Konsumenci niezwykle ochoczo oglądają, porównują i kupują online. Jak pokazują różne statystyki dotyczące aktywności konsumentów w Internecie, duża część z nich robi zakupy w sieci regularnie, planuje w przyszłości kupować częściej, wydawać w e-sklepach na te sprawunki więcej i sięgać podczas tych zakupów po nowe kategorie produktów. Sklepy internetowe stały się niezwykle kuszącą alternatywą dla tradycyjnego handlu – pozwalają łatwo odnaleźć poszukiwany towar, porównać jego ceny w różnych e-sklepach i poznać opinie innych kupujących na temat wybieranych produktów.

Zakupy online ponadto kojarzą się konsumentom z ogromnym komfortem i oszczędnością czasu, a w dobie pandemii także z bezpieczeństwem. Wygodna pozycja na kanapie, kilka kliknięć na ekranie telefonu, szybka płatność internetowa, a po chwili dostawa zamówienia wprost pod drzwi, do wybranego punktu czy paczkomatu. E-handel kwitnie i będzie kwitł dalej. Niestety rośnie też w sieci konkurencja, a rywalizacja w branży e-commerce jest niezwykle trudna. Konsumentowi wystarczy wszak kolejnych kilka kliknięć, by zmienić sklep i sprzedawcę.

Najważniejsze elementy wpływające na wybór sklepu przez konsumenta

Co powinien zrobić sklep internetowy, by do tego nie dopuścić? Co ma decydujący wpływ na decyzje zakupowe w sieci i na co konsument zwraca baczną uwagę podczas zakupów w Internecie? Oto lista 5 elementów, o które koniecznie trzeba zadbać, prowadząc sklep online:

1)    Atrakcyjna cena produktu
Cena produktu to bez wątpienia najważniejszy czynnik, który konsument bierze pod rozwagę przy każdych zakupach, a w sieci, gdzie porównanie cen jest niezwykle łatwe i nie wymaga zbyt dużego nakładu czasu, atrakcyjna cena może być elementem decydującym dla powodzenia transakcji. Co więcej, konsument robiący zakupy w Internecie często kalkuluje cenę produktu łącznie z kosztami dostawy i dobrze jest o tym fakcie pamiętać, kształtując politykę cenową w e-sklepie. Liczba świadomych klientów w przestrzeni online nieustannie wzrasta i spotykane niekiedy praktyki takie, jak zaniżanie ceny produktu rekompensowane przez e-sklep wyższą opłatą za dostawę czy oferowanie rabatu od sztucznie zawyżonej ceny są dziś dość ryzykowne. Cena towaru w e-sklepie powinna być więc dobrze przemyślana, dostosowana do aktualnej sytuacji rynkowej i na tyle niska, by pozostawała atutem sklepu w starciu z bezpośrednią konkurencją.

2)    Stosunek ceny produktu do jego jakości
Strategia cenowa w sklepie internetowym musi być zawsze oparta o wnikliwą analizę właściwości produktu, oczekiwań jego potencjalnych nabywców i baczny monitoring działań podejmowanych przez konkurencję, a ceny powinny być elastyczne i przede wszystkim adekwatne do jakości produktu. Warto w tym kontekście pamiętać o kilku pułapkach. Prowadzący sklep internetowy powinien mieć świadomość, że niska cena luksusowego produktu może oczywiście zachęcić konsumentów do zakupów, ale i wzbudzić podejrzenia kupujących, zwłaszcza jeśli sklep nastawiony jest na sprzedaż dóbr wysokiej jakości zamożnym klientom.

Paradoksalnie niska cena może być wówczas postrzegana przez konsumenta jako mankament oferty. Bardzo wysoka cena w przypadku np. luksusowych produktów zawęża grupę potencjalnych kupujących, ale jest w pełni uzasadniona i pożądana, jeśli jest adekwatna do właściwości tego produktu.

Warto również pamiętać, że nieuczciwe skalkulowana cena w relacji do jakości produktu, np. wsparta umiejętną promocją sprzedaż towaru o marnej jakości za wysoką opłatą, jest bardzo krótkowzroczną taktyką, na pewno nie zachęci klienta do powrotu do sklepu, a do tego jest wysoce prawdopodobne, że skończy się zwrotem produktu lub reklamacją.

konsument zakupy

3)    Czas dostawy i jej dogodne warunki
Nie tylko cena potrafi skutecznie skusić konsumenta do zakupów w konkretnym sklepie internetowym, ale również szybka dostawa zamówionego w nim towaru. Kupujący online oczekują zwykle, że produkt kupiony w sieci dotrze do nich błyskawicznie i na zasadach, które gwarantują im pełen komfort. Szybka dostawa może być ponadto wyróżnić e-sklep na tle konkurencji, dlatego sklep powinien dołożyć wszelkich starań by był to element obecny w jego ofercie. Dobrze sprawdzi się przy organizacji wysyłki zamówień w sklepie online współpraca z dobrym przewoźnikiem, a najlepiej prężnie działającym pośrednikiem usług kurierskich, np. AlleKurier.pl, która pozwoli doręczać przesyłki kurierskie sprawnie, bezpiecznie i tanio, a także oferować klientom szeroki wybór metod wysyłki.

4)    Koszt dostawy towaru
Dostawa zgodnie z oczekiwaniami większości klientów sklepów internetowych nie tylko szybka, ale i tania. Ponadto wiele sklepów online oferuje dziś bezpłatną dostawę z automatu bądź po spełnieniu przez klienta określonych, ale dość przystępnych kryteriów, jak np. przekroczenie określonego progu wartości koszyka. W tych okolicznościach wysoka opłata za doręczenie towaru zakupionego w sieci może się okazać dla e-sklepu niezwykle zgubna, skutecznie zniechęcając konsumenta do finalizacji zakupu.

5)    Wygodne zwroty i reklamacje produktu
Przyjazna konsumentowi polityka zwrotów to kolejny aspekt, który wpływa na decyzje zakupowe w sieci. Kupowanie towaru na odległość zawsze jest dla klienta obarczone pewną dozą ryzyka i jedyną drogą, która pozwala to ryzyko zneutralizować w oczach klienta, jest gwarancja bezproblemowego zwrotu towarów do sklepu online. Ważne w przypadku rezygnacji z zakupów i reklamacji jest także to, by sklep zapewniał swoim klientom sprawne i wygodne zwroty towaru, a procedura im towarzysząca była klarowna i możliwie jak najmniej kłopotliwa dla klienta. Z pewnością warto konsumentów dokładnie informować o ich prawach i ułatwiać im realizację zwrotu, np. dołączyć do zamówienia formularz rezygnacji z umowy czy zaoferować pokrycie kosztów zwrotu, ponieważ klient zadowolony ze sposobu rozpatrzenia jego reklamacji zdecydowanie częściej będzie skory do kolejnych zakupów, wymiany towaru na inny czy zarekomendowania sklepu swoim bliskim, znajomym i pozostałym użytkownikom sieci np. w social media.

zakupy konsumentów

Klient, który poczuje się zawiedziony lub oszukany jest z kolei klientem bezpowrotnie straconym dla e-sklepu, a jego negatywne opinie mogą podważyć dobrą reputację nawet świetnie działającego sklepu.

Sprawdź także:

info

Serwis Allekurier.pl używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie.