- AlleKurier
- Blog
- Inbound marketing - na czym polega?
Inbound marketing - na czym polega?
Strategie marketingowe zasadniczo mogą mieć dwojaki charakter. Działania promujące, które nastawione są na przykuwanie uwagi klienta i „wychodzenie” do niego z określonym przekazem określa się jako outbound marketing, czyli marketing wychodzący. Outbound marketing dysponuje paletą technik i narzędzi dobrze znanych użytkownikom sieci. Są to płatne reklamy w social mediach, wyszukiwarkach, na bilbordach, mailingi i przesławne banery – wyskakujące okienka, które zwykle opisuje się jako przykład najbardziej agresywnej i coraz mniej skutecznej reklamy. Na drugim biegunie marketingu sytuuje się inbound marketing uważany za najskuteczniejszą strategię nowoczesnego marketingu skierowanego do coraz bardziej świadomego klienta. Czym charakteryzuje się inbound marketing (marketing przychodzący). Czy opłaca się sięgać po narzędzia, którymi on dysponuje?
Inbound marketing – co to jest i czym się wyróżnia?
Inbound marketing w odróżnieniu od promocji w tradycyjnej wersji outbound nie zaczepia potencjalnego klienta reklamą w każdym możliwym miejscu, ale stwarza warunki, do tego by to klient sam „przyszedł” do marki, co zresztą sugeruje już jego nazwa. Marketing przychodzący opiera się na zaangażowaniu klienta i budowaniu długofalowych relacji, a wykorzystuje do tego strategię zainteresowania klienta i przykuwania jego uwagi treściami, które są dla niego użyteczne, odpowiadają na jego potrzeby, dostarczają poszukiwanych rozwiązań itp.
Podstawą całej strategii wykorzystującej zdobycze inbound marketing jest angażujący i wartościowy content oferowany klientom w różnorodnej formie i z wykorzystaniem wielu kanałów. Najpopularniejszym narzędziem inbound marketing jest bez wątpienia blog firmowy dostarczający eksperckiej wiedzy, objaśniający zasady działania produktu, podsuwający konkretne rozwiązania, rozwiewający wątpliwości klienta. Blog tego rodzaju ma dostarczać wiedzę, ale i przede wszystkim ma stanowić okazję do rozmowy o promowanym produkcie, inicjować obustronną komunikację między marką a klientem, a finalnie budować silną więź, zaufanie i przywiązanie do marki.
Oprócz blogów inbound marketing chętnie wykorzystuje też poradniki, e-booki, webinary i chaty z fachowcami, filmy instruktażowe, podcasty, sekcje FAQ, mailingi z materiałami eksperckimi i wiele innych technik skoncentrowanych na realizacji potrzeb klienta. Typową cechą inbound marketing jest też jego nienachalny charakter. Przygotowany dla klienta content promuje się przede wszystkim poprzez optymalizację treści pod kątem wyszukiwarek, czyli umiejętnego SEO.
Jaką rolę odgrywa inbound marketing w sprzedaży?
Warto uświadomić sobie, że dziś sprzedaje się nieco inaczej niż dawniej. Dla klienta bardziej niż kiedykolwiek liczy się zaufanie do marki, szczerość jej intencji, niezawodność produktu, a że ma ogromny wybór i ułatwiony dostęp do dóbr każdego rodzaju znacznie łatwiej klienta stracić niż pozyskać, zwłaszcza jeśli markę kojarzy on tylko z irytującymi okienkami czy uporczywym telemarketingiem.
Inbound marketing ma też większą moc kreowania potrzeb i przybliża klienta do ich realizacji za jego pozwoleniem, a bez przymusu. Inbound marketing z tych głównie powodów lepiej sprawdza się w dziś w sprzedaży niż tradycyjna reklama.
Nie znaczy to oczywiście, że kampanie outbound są niepotrzebne czy szkodliwe. Dobra i nowoczesna strategia marketingowa marki powinna umiejętnie łączyć obie koncepcje – inbound i outbound, by pozyskać kliencką uwagę, sympatię i lojalność, które najskuteczniej prowadzą do wzrostu konwersji ze sprzedaży.
Czy warto postawić na „marketing przychodzący” i jego narzędzia?
Nie tylko warto, ale wręcz trzeba. Inbound marketing ma jeden ogromny walor, który czyni go wyjątkowo skutecznym. Otóż marketing przychodzący bierze pod uwagę fakt, że klient (użytkownik internetu) bardzo zmienił się w ciągu ostatnich lat – dopadła go tzw. ślepota banerowa (banner blindness), jest wyczulony na fałsz i manipulację, a nachalne reklamy bardziej go irytują i zniechęcają, niż budzą sympatię do marki.
Nastawione na dialog podejście do komunikacji typowe dla inbound marketing zdecydowanie lepiej jest też oceniane przez odbiorcę reklamy – klient chce być dostrzeżony i doceniony, a spersonalizowane komunikaty w social mediach czy w newsletterze odbiera jako dowartościowujące.
Między innymi te innowacje odpowiedzialne są za potwierdzony doświadczeniem i setkami badań sukces inbound marketingu, który ocenia się jako kilkukrotnie skuteczniejszą strategię niż rozwiązania oparte jedynie na kampaniach w wersji outbound.