Co to są social media i jak je prowadzić?

Social media, znane także jako bardziej swojsko brzmiące media społecznościowe, już nie tylko dla młodszych pokoleń stanowią jedną z najważniejszych platform komunikacji i czerpania wiedzy o świecie. Dziś niemal każdy z nas posiada minimum jedno konto w social media, a częściej nawet jest aktywnym użytkownikiem kilku popularnych portali. W social media obecne też są firmy oraz ich marki i to tam coraz dynamiczniej walczą one o swoich klientów, zwiększają ich grono i wzmacniają lojalność tych już zdobytych. Co to są social media? Jak prowadzić social media, by komunikacja prowadzona przez media społecznościowe stała się źródłem zysków?

Co to są social media i czemu służą?

Media społecznościowe, czyli z ang. social media to serwisy wykorzystujące internet i technologie mobilne, aby umożliwić swoim użytkownikom komunikację. Social media nastawione są na interakcje, a więc zakładają dialog tj. komunikację dwustronną. Najczęściej kanały społecznościowe gromadzą osoby o podobnych zainteresowaniach bądź pozwalają na grupowanie się ludzi o zbliżonych potrzebach, celach i pasjach w ramach serwisu.

Komunikacja prowadzona w social media służy nie tylko wymianie informacji i doświadczeń oraz realizacji naturalnej ludzkiej potrzeby do ekspresji. Media społecznościowe współcześnie wykorzystywane są również do promocji marki, budowania jej pozytywnego wizerunku i prezentowania atutów oferowanych przez nią produktów lub usług.

Ważnym narzędziem, które pojawiło się wraz ze wzrostem popularności mediów społecznościowych, stał się ponadto social media marketing nastawiony na zdobywanie uwagi użytkowników internetu i generowanie ruchu na stronie marki przy wykorzystaniu social media.

social media

Najpopularniejsze social media, w których warto być aktywnym

Kanały społecznościowe warte zainteresowania z punktu widzenia firm to wszystkie te social media, które zapewniają dziś największe zasięgi. Tego typu najpopularniejsze media społecznościowe to niewątpliwie Facebook, Instagram, Twitter, You Tube oraz LinkedIn. Każdy z nich ma nieco inny charakter, ale ich cechą wspólną z pewnością jest nie tylko duże powodzenie, ale i uniwersalność – komunikować się można dzięki nim bez względu na wiek, płeć, narodowość, status społeczny, profesję itd.

Niezależnie więc, czym konkretnie się zajmujesz, piszesz bloga czy prowadzisz e-sklep, w tych mediach nie powinno Cię zabraknąć. Oczywiście każdy prowadzący jakiś biznes chce dotrzeć do jakiejś grupy docelowej ze swoim komunikatem i z tego punktu widzenia niektóre social media będą dla niego użyteczniejsze, a inne mniej. O ile Facebook wydaje się niezbędny w każdej branży, o tyle komunikacja poprzez grafikę królującą na Instagramie nie zawsze będzie konieczna, by zdobywać nowych klientów.

Przekaz kierowany do specjalistów lub poszukujących fachowej i konkretnej wiedzy zawsze lepiej zadziała umieszczony na LinkedIn niż na nastawionym na krótkie komunikaty Twitterze itd. Dobór social media jest więc zawsze zależny od tego, do kogo, co, jak i w jakim celu chcemy mówić.

social media

Jak prowadzić social media, by mieć z tego korzyść?

Komunikacja poprzez social media powinna mieć swój cel i ten należy wyznaczyć w pierwszej kolejności, by następnie przygotować konkretny plan działania. Ogromne znaczenie przy kampanii prowadzonej przy pomocy serwisów społecznościowych ma ponadto sprecyzowanie grupy docelowej, do której przede wszystkim będą adresowane posty w social media.

Dobrze jest określić jak najdokładniej wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, status rodzinny, zainteresowania itp. odbiorcy treści oraz ustalić, co docelową grupę interesuje i może zaangażować. Treści, które pojawią się w social media firmy czy marki muszą bowiem zostać zauważone i ocenione jako wartościowe przez naszą docelową grupę, ponieważ tylko wówczas można będzie liczyć na realizację wszystkich innych założonych w naszej strategii celów. Wartościowy i atrakcyjny content, a także ciekawa forma komunikatów to podstawa, dlatego warto uwzględnić je już na początku i odpowiednio zaplanować tematykę, długość, częstotliwość postów oraz miejsce ich pojawienia się, a więc konkretny kanał czy kanały społecznościowe, na których aktywna jest nasza grupa docelowa.

Publikacja postów w social media powinna być systematyczna, a same wpisy oryginalne, interesujące, estetyczne i poprawne językowo. Bardzo ważna jest również regularna analiza skuteczności podjętych działań, a audyt social media powinien zawsze służyć ich optymalizacji. Nie należy trzymać się kurczowo pomysłów, które nie przyciągają odbiorców, lepiej być elastycznym i otwartym na zmiany, a nawet eksperymenty.

Prowadzenie social media można również zlecić fachowcom, jeśli nie wystarcza nam siły, czasu lub pomysłów. Ważne jednak, by była to sprawdzona i solidna agencja marketingowa, ponieważ ewentualne straty wizerunkowe wywołane wpadką na social media są szczególnie trudne do nadrobienia.

Sprawdź także:

Sprawdź, gdzie jest Twoja przesyłka

Śledzenie przesyłki

Cennik przesyłek
Przesyłki zagraniczne
Firmy Kurierskie
Usługi
Punkty nadań
start Śledzenie Przesyłka Konto