- AlleKurier
- Blog
- Na czym polega storytelling czyli marketing narracyjny?
Na czym polega storytelling czyli marketing narracyjny?
Storytelling określany także jako marketing narracyjny to jedna z nowszych i najefektywniejszych technik wykorzystywanych w komunikacji marki z klientem, która umiejętnie stosowana potrafi przełożyć się na bardzo konkretne korzyści w sprzedaży. Jeśli więc prowadzisz biznes i szukasz sposobu na wypromowanie swojej oferty, koniecznie powinieneś poznać storytelling i wykorzystać jego ogromne możliwości. Ale po kolei…
Storytelling – co to jest i czemu służy?
Storytelling często krótko definiuje się jako sztukę opowiadania historii. Nie chodzi jednak o dowolnie skonstruowane opowieści, ale takie narracje, które silnie angażują, odwołują się do emocji odbiorcy i inspirują go do działania. Ponieważ zdobycie uwagi odbiorcy, jego zainteresowania, sympatii i wywołanie określonej reakcji tego odbiorcy to podstawowe cele nowego marketingu, storytelling szybko właśnie w sprzedaży okazał się niezwykle przydatny i skuteczny.
Jak spektakularne efekty może przynieść przemyślany marketing narracyjny, dowodzą historie opowiedziane przez takie marki, jak: Orange, Ikea, Allegro czy Adidas w chwytliwej i inspirującej kampanii „Impossible is nothing”. To opowieści, które uruchamiają najsilniejsze emocje, oddziałują na wyobraźnię, inspirują, kreują potrzeby i od razu pokazują jak te potrzeby zaspokoić, niekiedy bawią, innym razem wzruszają, ale nigdy nie pozostawiają odbiorcy obojętnym i biernym.
Storytelling ma bowiem przez swoją opowieść aktywizować, skłaniać do działania, polubienia, podania posta dalej, zainstalowania aplikacji, kupienia… i co ważne: marketing narracyjny robi to w sposób subtelny, nienachalny i niczego nie wymusza, a to szczególnie ceni sobie dzisiaj coraz bardziej świadomy odbiorca reklamy.
Jak wykorzystać storytelling w marketingu?
Najprościej rzecz ujmując, marketing opowieści ma przedstawić markę lub jej produkt w jak najlepszym świetle i budzić w klientach pozytywne skojarzenia. Storytelling nie tyle więc powinien ciekawie i porywająco opowiadać o zaletach oferty, ile unaoczniać, jakie konkretne korzyści daje klientowi użycie lub posiadanie promowanego produktu, kreować tak pociągające narracje, by klient chciał być ich bohaterem. A to ostatecznie osiągnąć może poprzez kupienie reklamowanego produktu.
Najprostszym przykładem takiej narracji jest dobrze znana wszystkim opowieść zbudowana na schemacie: przed i po (zastosowaniu produktu). Warto również pamiętać, że storytelling to doskonałe narzędzie nie tylko do wzmacniania więzi z klientem, który zna markę i nakłaniania do zakupu, ale zdobywania nowych ich rzeszy. Naprawdę dobrą opowieścią jej odbiorcy chętnie się podzielą i przekażą dalej.
To wyjątkowo skuteczna, a w dodatku bezpłatna forma reklamy. Jak stosować storytelling? Można okazjonalnie, np. z okazji Walentynek, Halloween bądź Black Friday, a można i związać markę na stałe z jakąś historią czy bohaterami. Można opowieści tworzyć w reklamie video i audio, w postach na Facebooku, w opisie produktu, w konstrukcji i nazewnictwie strony firmowej, w newsletterze czy nawet zwykłym tekście na blogu firmowym.
Storytelling nie ma w tym zakresie zbyt wielu ograniczeń, a nawet bardzo dobrze funkcjonuje poparty oryginalnym pomysłem i kreatywnością.
Czy warto stosować marketing narracyjny w biznesie?
Storytelling tak naprawdę jest wszechobecny, ponieważ wszyscy kochamy poznawać historie i wszyscy nieustannie je tworzymy. Po prostu lubimy być bohaterami i utożsamiać się z postaciami dobrze skrojonych opowiastek. Ta naturalna ludzka sympatia do narracji jest w istocie ogromnym atutem reklamy wykorzystującej storytelling, ponieważ do wysłuchania opowieści często nie trzeba mocno kogoś nakłaniać, a powielanie schematów zachowania lubianych bohaterów wszyscy mamy wyćwiczone od najmłodszych lat.
To czyni storytelling nieprzeciętnie skutecznym, dość łatwym w użyciu i stosunkowo niedrogim narzędziem promocji, jeśli tylko odpowiednio będziemy snuć naszą opowieść lub oddamy zadania marketingu narracyjnego w ręce specjalisty, np. dobrej agencji reklamowej czy fachowców digital marketingu.