Czy kurier może zostawić awizo?


Często zdarza się, że oczekujemy paczki, którą kurier ma dostarczyć w danym dniu do domu. Jednak w momencie, kiedy jest już pod drzwiami z paczką – nas nie ma. Sytuacja ta ma miejsce bardzo często, ponieważ godziny pracy kurierów zazwyczaj pokrywają się z tymi obowiązującymi w innych zawodach. Wówczas w zależności od wybranego usługodawcy możemy oczekiwać ponownego dostarczenia, pozostawienia przesyłki w umówionym miejscu lub możliwości odbioru jej w danym punkcie. Dokumentem, który potwierdza niezastanie odbiorcy podczas doręczenia przesyłki, jest awizo.

Co to jest awizo?

Chociaż pojęcie „awizo” kojarzy nam się głównie z Pocztą Polską w kontekście braku obecności adresata podczas wizyty listonosza, dokument ten wykorzystywany jest przez również przez inne firmy przewozowe. To pisemne zawiadomienie o niezastaniu adresata podczas próby doręczenia paczki wraz z podaniem informacji dotyczących możliwości otrzymania przesyłki w zaistniałej sytuacji.

Co prawda w wielu przypadkach spotkać się można z wcześniejszym skontaktowaniem kuriera z odbiorcą za pomocą telefonu, jednak warto pamiętać, że nie jest to obowiązek, a jedynie dobra wola kuriera. Niestety nawet w takim przypadku, często odbiorca i tak nie jest w stanie dotrzeć do domu, by odebrać paczkę. Żeby usprawnić proces sfinalizowania usługi, w wielu firmach przewozowych zasadą jest pozostawianie w przypadku nieobecności odbiorcy awizo. Dzięki temu odbiorca zostaje poinformowany o próbie dostarczenia, czasie, kiedy próba ta miała miejsce oraz dalszym toku postępowania z przesyłką.

Może zainteresuje Cię też inny artykuł na naszym blogu: List przewozowy - co to jest? - sprawdź już teraz, czym awizo różni się od listu przewozowego.

Czy kurier może zostawić awizo?

Jakie informacje zawiera awizo pozostawione przez kuriera?

W zależności od firmy przewozowej awizo może mieć nieco inny układ graficzny oraz zakres informacji znajdujący się na dokumencie. Może to być adnotacja o umieszczeniu przesyłki w jednym z punktów odbioru, dokąd adresat musi udać się sam lub powiadomienie o kolejnej próbie dostarczenia przesyłki. Niektórzy usługodawcy oferują taką usługę trzykrotnie w ramach jednej paczki.

Wśród informacji znajdujących się na awizo znaleźć można również dokładną godzinę wizyty kuriera w danym dniu, a także numer przesyłki lub dane dotyczące samego kuriera, łącznie z numerem telefonu, pod którym można umówić się na dalsze postępowanie względem przesyłki.

W jakiej formie adresat może otrzymać awizo?

W przypadku niezastania odbiorcy przesyłki, odbiorca może otrzymać tradycyjne, papierowe awizo w swojej skrzynce pocztowej. Jednak bardzo popularną i wygodną formą awizowania jest również powiadomienie za pomocą telefonu komórkowego lub poczty mailowej. Wówczas odbiorca otrzymuje wiadomość o odbytej, nieudanej próbie dostarczenia przesyłki z podaniem numeru paczki oraz możliwymi sposobami sfinalizowania usługi. Najczęściej jest to prośba o skontaktowanie się z kurierem pod podanym numerem telefonu, oczekiwanie na przesyłkę następnego dnia lub informacja o umieszczeniu paczki w jednym z punktów odbioru wraz z podaniem jego adresu.

Jakie informacje zawiera awizo pozostawione przez kuriera?

Punkty, w których można odebrać awizowane paczki, znajdują się zazwyczaj w centrum miast, w ogólnodostępnych lokalizacjach i często uczęszczanych przez większość mieszkańców. Awizo informuje odbiorcę także o terminie, w jakim należy zgłosić się po przesyłkę. Po jego upływie paczka odsyłana jest z powrotem na adres nadawcy.

Co zrobić, gdy wiemy, że podczas przyjazdu kuriera nie będzie nas w domu?

W sytuacji, gdy jesteśmy w stanie przewidzieć, że nie będzie nas w domu w chwili dostarczenia przesyłki, można zdecydować się od razu na opcję nadania paczki do wybranego paczkomatu lub punktu odbioru. Do wyboru jest bardzo dużo lokalizacji i przewoźników, którzy oferują tego typu usługę. Wówczas dostarczoną paczkę odebrać można w dogodnym dla siebie terminie. W przypadku punktów odbioru zazwyczaj są to godziny otwarcia danego sklepu czy usługodawcy. Wybierając natomiast Paczkomat InPost, otrzymujemy możliwość odebrania paczki przez 24 godziny i siedem dni w tygodniu.

Zarówno opcja dostarczenia przesyłki do wybranego punktu odbioru, jak i paczkomatu możliwa jest za pośrednictwem platformy wysyłkowej AlleKurier. Dodatkowo tego typu forma nadania przesyłki jest bardzo atrakcyjna finansowo.

Zobacz także:

info

Serwis Allekurier.pl używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie.