Jak działa punkt kurierski i czy opłaca się go otworzyć?


Rosnąca popularność sklepów internetowych wiąże się z większym zapotrzebowaniem na usługi kurierskie. Nic więc dziwnego, że w wielu miejscach pojawiają się placówki, w których klienci mogą nadawać paczki. Na jakiej zasadzie działa punkt kurierski i czy to się w ogóle opłaca?

Co to jest punkt kurierski?

Punktem kurierskim nazywa się miejsce, w którym klient może szybko, wygodnie i bez czekania na kuriera nadać paczkę, wybierając ofertę jednej z firm przewozowych, z którą ów punkt współpracuje. Nadający nie musi podpisywać umowy z firmą kurierską, ponieważ wszelkie formalności leżą po stronie osoby prowadzącej dany punkt. Zazwyczaj w placówce można skorzystać z usług jednego z wielu przewoźników.

Praca w punkcie kurierskim, nadanie paczki i wygenerowanie etykiety logistycznej

Z punktu kurierskiego można również odebrać paczkę – to bardzo korzystne rozwiązanie dla zapracowanych klientów, którzy nie mogą lub nie chcą zamawiać przesyłek do domu. Z praktycznego punktu widzenia, punktem kurierskim może być stacja benzynowa, kiosk, sklep spożywczy lub zwykły punkt usługowy na wsi, na osiedlu lub w centrum miasta.

Własny punkt kurierski – na jakiej zasadzie to działa?

Punkt kurierski ma zwykle podpisane umowy z różnymi przewoźnikami. Dzięki temu oferta dla klientów indywidualnych oraz biznesowych jest bogatsza. Do punktu nadawania paczek przychodzą osoby, które chcą szybko i wygodnie wysłać przesyłkę krajową lub zagraniczną.

Pracownik placówki nadawczej musi zważyć i zmierzyć przesyłkę, aby dobrze ją wycenić. We wszystkim pomagają programy komputerowe i narzędzia, które mogą być połączone z systemami kurierskimi. Ważna jest również dobra znajomość regulaminów obowiązujących w firmach przewozowych, z którymi się współpracuje. To szczególnie ważne podczas przyjmowania reklamacji.

Osoba przyjmująca przesyłkę w punkcie kurierskim

Decydując się na założenie punktu nadawania paczek, będziesz współpracować z klientami indywidualnymi oraz z przedsiębiorstwami. Pozyskiwanie i zatrzymanie nowych klientów to spore wyzwanie, ale ma ono ogromny wpływ na opłacalność biznesu.

Na czym zarabia punkt kurierski?

Punkt kurierski zarabia na nadawaniu przesyłek. Nietrudno więc zauważyć, że im więcej przesyłek nadaje się w takim miejscu, tym jest to bardziej opłacalny biznes. Twoim zarobkiem jest różnica między ofertą firmy kurierskiej a Twoją ofertą, czyli marża. Na jednej paczce zarabia się zwykle kilka złotych. To atrakcyjny zarobek za parę minut pracy.

Na opłacalność punktu kurierskiego wpływa jego lokalizacja, konkurencyjność, Twoje zaangażowanie i podejście do klienta oraz podjęte działania marketingowe. Znaczenie ma również liczba firm kurierskich, z którymi zdecydujesz się na współpracę. Warto pamiętać, że niektórzy klienci chcą korzystać jedynie z usług wybranych kurierów.

Założenie własnego punktu kurierskiego – wyzwania i trudności

Decydując się na własny biznes, jakim jest punkt kurierski, musisz zdawać sobie sprawę, że nie jest to łatwe zadanie. Na sukces wpłynie Twoje zaangażowanie, podejście do klienta, ale znaczenie ma również lokalizacja punktu. Lepsze perspektywy będzie miał biznes mieszczący się na obszarze z niewielką konkurencją, ale z dużą liczbą klientów biznesowych.

Przedsiębiorstwa, z którymi współpracują punkty kurierskie, generują im spore zyski, a często wręcz odpowiadają za opłacalność inwestycji, ponieważ regularnie wysyłają duże ilości przesyłek. Aby pozyskać nowych klientów, możesz zaoferować im atrakcyjne ceny oraz usługi dodatkowe. Punkt kurierski powinien być otwarty w dogodnych dla klientów porach – zwykle to także godziny poranne oraz wieczorne.

Kolejną trudnością dla przedsiębiorcy mogą być reklamacje klientów – wymaga to cierpliwości oraz dobrej znajomości przepisów i regulaminów wszystkich firm, z którymi się współpracuje, a może być ich sporo.

Dwie osoby pakujące paczki do samochodu kurierskiego

Jakie paczki można nadawać w punktach kurierskich?

W punktach kurierskich nadasz praktycznie każdą przesyłkę, która nie jest gabarytem. Maksymalne wymiary oraz waga przesyłki określona jest przez danego przewoźnika. Zwykle ciężar przesyłki nie powinien przekraczać 20 kg. Większe paczki powinny być nadane jako przesyłki paletowe, które kurier odbierze dostosowanym pojazdem, spod Twoich drzwi. W punktach opłaca się nadawać drobne przesyłki – np. sprzedawane ubrania, książki lub dokumenty. To samo tyczy się paczek odbieranych z punktów kurierskich – nie wszystkie przesyłki będziesz mógł odebrać w danym miejscu.

Jakie paczki można nadawać w punktach kurierskich?

W punktach kurierskich nadasz praktycznie każdą przesyłkę, która nie jest gabarytem. Maksymalne wymiary oraz waga przesyłki określona jest przez danego przewoźnika. Zwykle ciężar przesyłki nie powinien przekraczać 20 kg. Większe paczki powinny być nadane jako przesyłki paletowe, które kurier odbierze dostosowanym pojazdem, spod Twoich drzwi. W punktach opłaca się nadawać drobne przesyłki – np. sprzedawane ubrania, książki lub dokumenty. To samo tyczy się paczek odbieranych z punktów kurierskich – nie wszystkie przesyłki będziesz mógł odebrać w danym miejscu.

AlleKurier i nadawanie paczek w punktach

Nadawanie paczek w punktach kurierskich jest preferowaną formą przez wielu klientów. Z tego względu również AlleKurier, oprócz opcji zamów kuriera, oferuje nadanie paczki w punkcie kurierskim, np. w kiosku Ruchu lub na jednej ze stacji Orlen. Wybierając ten sposób nadania paczki, możesz zaoszczędzić naprawdę sporo, ponieważ nasze stawki są dużo niższe niż stawki oferowane bezpośrednio przez kurierów.

Wystarczy wypełnić zlecenie dostępne na naszej stronie. W liście przewozowym wprowadzasz dane nadawcy oraz odbiorcy, podajesz wymiary i wagę paczki. Na tym etapie poinformuj nas, że sam zaniesiesz paczkę do wybranego punktu. Po opłaceniu przesyłki otrzymujesz etykietę wysyłkową, którą musisz zamieścić na spakowanej i zabezpieczonej przesyłce. Na koniec zanieś paczkę do punktu odbioru w dogodnym dla siebie czasie.

Sprawdź także:

info

Serwis Allekurier.pl używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie.