Czym różni się transport multimodalny od intermodalnego?

Intensywny rozwój gospodarczy sprawił, że łańcuchy dostaw są dość długie i skomplikowane, przez co przewóz dóbr wymaga korzystania z różnych gałęzi transportu. Dotyczy to zwłaszcza importu oraz eksportu towarów. Logistycy doskonale znają definicje transportu multimodalnego i intermodalnego, czym więc różnią się od siebie te dwa pojęcia?

Transport multimodalny – definicja

O transporcie multimodalnym mówimy, gdy przewóz ładunków odbywa się przy użyciu co najmniej dwóch gałęzi transportu, np. transportu morskiego i kolejowego. Jednak podczas transportu możliwa jest zmiana jednostki transportowej, zanim załadunek dotrze do celu. 

Właśnie ta zmiana jednostki transportowej to cecha, którą wyróżnia się transport multimodalny. Definicja zawiera również informacje o tym, że cały transport opiera się na jednej umowie zawartej pomiędzy kupującym a sprzedającym. Warto również zaznaczyć, że za cały przewóz odpowiada jeden operator, który wystawia jeden dokument przewozu niezależnie od tego, z ilu gałęzi i środków transportu korzystał.

Transport multimodalny przedstawiony graficznie – różne gałęzie transportu

Krótka historia transportu multimodalnego

Rozwój handlu na całym świecie wymógł zmiany w formach przewozów towarów. Od XX wieku firmy zajmujące się wymianą towarową oraz przewozami poczuły silną konkurencję, która związana była z powstawaniem nowych przedsiębiorstw organizujących transport. Problemem stały się również coraz bardziej zatłoczone drogi, a wyzwaniem było zwiększenie popytu na światowych rynkach.

Sprzedawcy oraz operatorzy zaczęli wykorzystywać wszystkie środki transportu do przewożenia dóbr. W latach 60. widać wzrost zainteresowania transportem kontenerów na dużą skalę. To właśnie był początek powstawania transportu multimodalnego. Dzięki dostawom w kontenerach na rynek trafiała coraz większa ilość różnorodnych towarów, a to z kolei wymusiło opracowanie metody, która zapewni szybki załadunek i rozładunek w celu usprawnienia łańcucha dostaw i odblokowania portów. Takim systemem stało się właśnie tworzenie dużych jednostek transportowych.

Transport multimodalny a intermodalny – najważniejsze różnice

Żeby zrozumieć czym różni się transport multimodalny od intermodalnego, trzeba przybliżyć definicję tego drugiego. O transporcie intermodalnym mówimy, gdy przewóz towaru realizowany jest poprzez minimum dwie gałęzie transportu, ale podczas przewozu nie dochodzi do zmiany jednostki ładunkowej. Co to oznacza w praktyce?

O co chodzi ze zmianą jednostki transportowej?

W obydwóch rodzajach transportu wykorzystuje się przynajmniej dwa środki transportu należące do różnych jego gałęzi. Przykładem może być kontener wysłany z Chin drogą morską, a następnie przewożony z portu do miejsca docelowego przy wykorzystaniu transportu ciężarowego. W tym przypadku chodzi o transport intermodalny, ponieważ nie doszło do zmiany jednostki transportowej, którą jest kontener. Jeśli podczas transportu doszłoby do przepakowania towaru z kontenera np. na palety – mielibyśmy do czynienia z transportem multimodalnym. Jak widać, transport multimodalny a intermodalny niewiele się od siebie różnią.

Transport multimodalny i odpowiedzialność za przewóz

Za proces transportu multimodalnego odpowiada głównie przewoźnik, czyli operator. Funkcję operatora może pełnić zarówno spedytor, jak i przewoźnik. Transport odbywa się wybranymi drogami – lądową, powietrzną lub morską. W momencie podpisania umowy pomiędzy stronami operator bierze odpowiedzialność za transportowany ładunek oraz za terminowość dostaw i za przestrzeganie praw przewozowych.

Najważniejszym dokumentem towarzyszącym przewozom multimodalnym jest „FIATA Multimodal Transport” – opracowany w latach 90. i respektowany przez przewoźników praktycznie na całym świecie. Zgodnie z zasadami przewozów multimodalnych to spedytor, czyli operator, odpowiada za towar, również za szkody powstałe podczas transportu.

Mocne strony transportu multimodalnego

Transport multimodalny niesie ze sobą wiele korzyści dla firmy transportowej. Jedną z nich jest oszczędność czasu oraz zasobów. Należy podkreślić, że ten model transportowy cechuje się również elastycznością, która związana jest z możliwością wykorzystania różnych środków transportu, przez co można wybrać przewoźnika oferującego atrakcyjną cenę i dogodne terminy dostawy. To bez wątpienia korzyść dla klienta, który szybciej otrzymuje zamówiony towar. Uważa się, że zarówno przewozy multimodalne, jak i intermodalne ograniczają emisję zanieczyszczeń w porównaniu z przewozami jednotransportowymi.

Grafika przedstawiająca samochody ciężarowe w porcie. W tle kontenerowce oraz infrastruktura portowa

Słabe strony transportu multimodalnego

Multimodalny transport ma także słabe strony – to np. opóźnienia.  Im więcej środków transportu używa się w danym zleceniu, tym większe ryzyko powstania opóźnień. Przetrzymanie towaru w jednym miejscu może skutkować kolejnymi problemami w transporcie, za które bierze odpowiedzialność jedna ze stron, zgodnie z umową zawartą pomiędzy sprzedającym i kupującym.

Podczas zmiany jednostki transportowej, czyli w trakcie przeładunku, nierzadko dochodzi do uszkodzeń towaru. Trudności mogą wystąpić, zwłaszcza kiedy przewożone są towary ponadgabarytowe. Wybierając transport multimodalny, należy liczyć się z tym, że towar może wymagać przepakowania w dodatkowe opakowania, co również będzie wpływać na całościowy koszt przewozu.

Wybór sprawdzonego i doświadczonego przewoźnika może znacznie ograniczyć ryzyko powstania opóźnień oraz uszkodzeń towaru. Z AlleKurierem również możesz bezpiecznie zorganizować import niewielkiej partii towaru z Chin lub bezproblemowo nadać przesyłkę za granicę. Współpracujemy z największymi i z doświadczonymi firmami kurierskimi, oferujemy atrakcyjne ceny i szybkie terminy realizacji, a formalności ograniczamy do minimum.

Zobacz także:

Sprawdź, gdzie jest Twoja przesyłka

Śledzenie przesyłki

Cennik przesyłek
Przesyłki zagraniczne
Firmy Kurierskie
Usługi
Punkty nadań
start Śledzenie Przesyłka Konto