Co to jest program partnerski i w czym może pomóc?

Skuteczna promocja w Internecie to dzisiaj jedno z najważniejszych działań marketingowych, dzięki któremu możliwy jest rozwój firmy i osiąganie zysków. Dlatego do wyboru jest wiele różnych form, za pomocą których można aktywnie wspomagać swoją działalność w sieci. Jednym z bardzo popularnych narzędzi marketingu internetowego, który bije ostatnio rekordy popularności, jest program partnerski nazywany często także programem afiliacyjnym. W jaki sposób funkcjonują programy partnerskie i co warto o nich wiedzieć? Rozpocznij korzystną współpracę i pomóż swojemu biznesowi skutecznie zaistnieć w sieci.

Program partnerski – co to jest?

Program partnerski określany jest czasem inaczej jako program afiliacyjny. Jest to narzędzie charakterystyczne dla dziedziny e-commerce i stanowi sposób na realne zwiększenie sprzedaży online oraz budowanie całej sieci wirtualnych handlowców. Odbywa się to w zamian za uzyskanie prowizji od sprzedaży danego produktu lub usługi. Obecnie programy partnerskie są jednymi z najbardziej efektywnych sposobów promocji w sieci. To także metody bezpieczne, ponieważ reklamodawcy ponoszą koszty dopiero w sytuacji, gdy sami zarobią. Dlatego też chętnie dzielą się zyskami z poszczególnymi platformami, realizującymi taki program.

Co ciekawe, pierwszy program partnerski zrealizowany został przez słynny sklep internetowy Amazon. Miało to miejsce ponad 25 lat temu. Współpraca polegała na promowaniu książek z platformy Amazon przy pomocy banerów oraz linków afiliacyjnych, które kierowały bezpośrednio do stron sklepów. Po sukcesie, jaki został w ten sposób osiągnięty, programy partnerskie zaczęły być powszechnie stosowane i z powodzeniem funkcjonują do dzisiaj.

Programy partnerskie, reklamodawcy i wydawcy – jak to działa?

Posiadając swój własny sklep internetowy, oczywiście możesz sprzedawać produkty tylko w tym jednym miejscu. Jednak szanse na sprzedaż i tym samym zyski znacznie zwiększą się, jeżeli dostęp do twoich produktów będą miały osoby widzące Twoją ofertę także w innych miejscach niż jedynie strona internetowa Twojego sklepu. Dlatego właśnie idealnym rozwiązaniem jest program afiliacyjny.

Ty i twój sklep internetowy jesteście w tej sytuacji reklamodawcą, który za przedstawienie swojego produktu szerszemu gronu odbiorców i tym samym potencjalnym klientom zaoferuje prowizję od dokonanej sprzedaży. Wydawca ma za zadanie tak zaprezentować Twój przedmiot, aby potencjalny klient go nabył. Jeżeli dojdzie do zakupu, otrzyma on za to prowizję, a Ty zysk ze sprzedaży.

Wydawcami mogą być różne podmioty w zależności od specyfiki oferowanych przez Ciebie produktów lub usług. Najczęściej są to wyszukiwarki i porównywarki produktów, serwisy rabatowe, tematyczne i cashbackowe, właściciele baz mailingowych czy specjaliści systemów marketingowych i SEO. Równie dobrze jednak wydawcami w ramach programów partnerskich mogą być użytkownicy mediów społecznościowych, blogerzy czy youtuberzy.

Programy partnerskie, reklamodawcy i wydawcy – jak to działa?

Program afiliacyjny – czy to się opłaca?

Program partnerski jest działaniem o charakterze długofalowym i czasochłonnym. Aby więc korzyści z takiej formy współpracy stały się naprawdę widoczne i zaczęły przynosić duże korzyści, potrzebna jest konsekwencja, cierpliwość i wytrwałość. Jednak zalety i korzyści, jakimi charakteryzują się programy partnerskie, zdecydowanie są tego warte.

Przede wszystkim udział w programie partnerskim nie wiąże się z ryzykiem finansowym i utratą zainwestowanych środków. Reklamodawca ponosi jedynie koszty prowizji dla wydawcy w przypadku sprzedanego towaru lub usługi, które i tak wliczone są zazwyczaj w marże produktu. Ponadto rozliczanie prowizyjne gwarantuje zawsze stałe koszty reklamy. W przypadku programów partnerskich nie ma też ryzyka przebicia budżetu reklamowego bez widocznego osiągnięcia efektów.

Udział w programie partnerskim zwiększa także zasięg wiedzy o danej marce oraz wpływa na rozpoznawalność produktów. Towary i usługi reklamowane są jednocześnie na różnorodnych stronach oraz serwisach. Poza tym wydawcy sami tworzą odpowiednie materiały i treści reklamowe dostosowane do własnych działań. Reklamodawca nie traci czasu i wysiłku w związku z tym, a tym bardziej nie ponosi dodatkowych kosztów.

Dodatkowo reklamodawca nie podnosi także żadnych kosztów w sytuacji, gdy nie dochodzi do sprzedaży jego produktów. W związku z powyższym w sposób darmowy odbywa się kampania wizerunkowa, która stanowi wartość dodaną do samego programu partnerskiego. Jedną z form korzystnej współpracy, dzięki której możesz swoim klientom zaoferować tańszą wysyłkę zakupionych produktów, jest program partnerski AlleKurier.

Program partnerski – jak zacząć?

Pozyskiwanie poszczególnych partnerów, czyli wydawców w programach afiliacyjnych, jest procesem dość długim, jednak istnieją sposoby, aby całą tę machinę nieco przyspieszyć. Jednym z nich jest przystąpienie do sieci afiliacyjnej. Wówczas dany reklamodawca w sposób automatyczny otrzymuje dostęp do określonych wydawców, z którymi może podjąć współpracę. W takim przypadku pierwsze efekty programu afiliacyjnego można dostrzec znacznie szybciej.

Najczęściej w danej sieci afiliacyjnej współpraca rozpoczyna się od podpisania umowy papierowej i zintegrowania sklepu internetowego reklamodawcy z wydawcą poprzez implementację kodu trackującego na stronie tego sklepu. Następnie dany account manager ustala konkretne warunki programu afiliacyjnego z reklamodawcą, po czym dołączają do niego poszczególni wydawcy. Generowane są linki afiliacyjne i rozpoczyna się polecanie w sieci poszczególnych produktów lub usług reklamodawcy.

Program partnerski – najbardziej opłacalna forma reklamy

Programy partnerskie stanowią dla reklamodawców najkorzystniejszą formę reklamy swoich towarów i usług, ponieważ płacą oni tylko i wyłącznie za działania efektywne. Najczęściej wykorzystywaną formą rozliczenia jest prowizja od sprzedaży. Ma to miejsce w przypadku, gdy wydawca poleca produkty danego reklamodawcy na swojej stronie czy w innych kanałach. Jeżeli klient kliknie w dany nośnik reklamowy, czyli link afiliacyjny i zakupi reklamowany produkt, wówczas może liczyć na określoną prowizję od sprzedaży. Jest to sytuacja, w której korzysta zarówno reklamodawca, jak i wydawca. Wysokość prowizji bywa różna w zależności od branży i reklamowanego produktu. Zazwyczaj wynosi ona od kilku do kilkunastu procent, choć niekiedy sięga nawet powyżej 20%.

Inną formą rozliczenia w ramach programu partnerskiego może być stawka za dostarczenie określonej akcji. Mowa tu o tzw. leadzie sprzedażowym. Taką akcją może być wypełnienie ankiety albo na przykład formularza dostępnego na stronie reklamodawcy. Niekiedy bywa to rejestracja w danym serwisie, czy też zapis do newslettera. Taka forma rozliczenia najczęściej ma miejsce w przypadku sprzedaży różnego rodzaju usług, takich jak kursy, wycieczki, kredyty czy ubezpieczenia.

Obecnie na rynku usług internetowych panuje ogromna konkurencja. Nowym i niewielkim sklepom internetowym trudno jest się wybić, zwłaszcza jeśli na działania marketingowe dysponują ograniczonym budżetem. Udział w programach partnerskich stanowi jedną z najlepszych opcji, która powinna stać się obowiązkowym punktem w budowaniu każdej strategii marketingowej.

Sprawdź także:

Sprawdź, gdzie jest Twoja przesyłka

Śledzenie przesyłki

Cennik przesyłek
Przesyłki zagraniczne
Firmy Kurierskie
Usługi
Punkty nadań
start Śledzenie Przesyłka Konto