- AlleKurier
- Blog
- Franczyza - co to oznacza?
Franczyza - co to oznacza?
Franczyza to kooperatywna forma biznesu. Franczyza jest zarówno formą współpracy, jak i metodą sprzedaży ukierunkowaną na partnerstwo między prawnie niezależnymi firmami w celu wspólnej ekspansji gospodarczej. Jest to sprawdzony sposób na biznes.
Każdy kto jest posiadaczem kilkudziesięciu tysięcy złotych, może stać się franczyzobiorcą. Prowadzenie własnego biznesu często wiąże się z tym, że musimy "coś do kogoś" wysłać. Wtedy z pomocą przychodzi AlleKurier - broker usług kurierskich! Z nami nadaj przesyłki szybko, tanio i bezpiecznie!
Definicja franczyzy - czym jest franchising?
Franczyza to partnerski system dystrybucji, który umożliwia nowym przedsiębiorcom korzystanie z ustalonej koncepcji biznesowej za opłatą. Termin franczyza opisuje kooperacyjny system pomiędzy istniejącą firmą - franczyzodawcą - a jednym lub kilkoma założycielami firmy - franczyzobiorcami. Franczyzodawca udziela swoim partnerom kooperacyjnym prawa do korzystania z koncepcji biznesowej, która została opracowana na podstawie umowy franczyzowej. Umowa franczyzy zostaje zawarta na określony czas. Franczyzodawca określa okres, w którym system franczyzowy jest obsługiwany między partnerami. W ramach umowy franczyzowej franczyzodawca przyznaje franczyzobiorcy odpłatnie określone prawa, które pozwalają mu korzystać ze sprawdzonej koncepcji biznesowej sprzedaży towarów i usług zgodnie z jednolitymi standardami.
Franczyzobiorca może używać nazwy, projektu i pomysłu biznesowego. Zakładając firmę, franczyzobiorca przyjmuje już funkcjonujący model biznesowy. W zamian franczyzobiorca musi uiścić franczyzodawcy opłaty - tak zwane opłaty wpisowe lub franczyzowe - w celu nabycia licencji i praw użytkowania. W wielu przypadkach franczyzobiorca przekazuje również część wypracowanych zysków pomysłodawcy na biznes. Prowadzenie działalności wiąże się z wieloma kosztami, dlatego jeśli można na czymś zaoszczędzić, to na pewno jedną z takich rzeczy jest tańsza wysyłka paczek. Ile kosztowałaby Cię przesyłki do Klientów? Zobacz cennik kurierów i wybierz najlepszą opcję!
Podstawowe szkolenia, na które franczyzobiorca i jego pracownicy muszą najpierw przejść, są ważne, aby poznać wszystkie wymagania franczyzodawcy i móc je zastosować w praktyce. Franczyzobiorca może wtedy prowadzić swoją firmę według uzgodnionego modelu. Oznacza to, że samodzielnie zarządza jednym lub kilkoma biurami sprzedaży firmy franczyzowej w nowej lokalizacji lub w nowym regionie.
Franczyzobiorca - prawnie niezależny
W przypadku franczyzy franczyzobiorca pozostaje prawnie niezależny. We wszystkich swoich decyzjach biznesowych musi jedynie przestrzegać postanowień umowy. Główną zaletą tego typu samozatrudnienia jest mniejsze ryzyko dla nowych przedsiębiorców. Od początku swojej działalności wspiera go doświadczony przedsiębiorca, który już odniósł sukces swojej marce. Franczyzodawca przekazuje swoją wiedzę bezpośrednio swoim partnerom. Franczyzobiorca zyskuje również na znanej nazwie i obecnym wizerunku firmy. Z kolei franczyzodawca korzysta z ponadprzeciętnego zaangażowania swoich prawnie niezależnych partnerów handlowych. Ponadto poziom rozpoznawalności jego marki wzrasta i zapewniona jest jednolita obecność marki. W ten sposób franczyzodawca może udostępnić swój udany pomysł na biznes kilku partnerom, a tym samym pomnożyć swoje zyski.
Systemy franczyzowe
Na rynku można znaleźć sporo przykładów franczyzy. Zainteresowani założeniem firmy mogą wybrać swój system, na przykład z branży handlowej, gastronomicznej, usługowej lub rzemieślniczej. Jednak systemy franczyzowe z sektora społecznego lub sektora start-upów również zyskują w ostatnich latach na znaczeniu. Gama interesujących systemów franczyzowych umożliwiających udane rozpoczęcie działalności jest duża i dostosowana do indywidualnych pomysłów potencjalnego franczyzobiorcy. Chociaż franczyza sięga czasów przyznawania przywilejów we Francji w XVII i XVIII wieku, za kraj, z którego wywodzi się dzisiejsza franczyza, uważa się Stany Zjednoczone. Nie jest to zaskakujące, ponieważ odnoszące sukcesy amerykańskie marki są nadal reprezentatywne dla udanego modelu franczyzy. W ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci w Polsce zaszły ogromne zmiany, które doprowadziły do powstania ekscytującej różnorodności opcji start-upów w ramach franczyzy.
Dlaczego franczyza jest udanym systemem?
Franczyza w Polsce stała się bardzo popularna. Wzrost liczby systemów franczyzowych działających w Polsce widać na przestrzeni ostatnich kilku lat. Zarówno wzrost ilościowy jaki i trend sprzedaży, są wyjątkowo pozytywne. Wzrastająca sprzedaż sprzedaż systemów świadczy o sukcesie lokalnej branży franczyzowej. Profesjonalny podział pracy, idea spółdzielczości i fakt, że nikt nie musi być wszechstronny w dziedzinie franczyzy, zapewniają sukces systemów. Podczas gdy franczyzodawca koncentruje się na rozwoju i innowacjach całej koncepcji, franczyzobiorca wdraża tę koncepcję w swojej lokalizacji.
Dzięki partnerom franczyzowym, którzy z sukcesem rozpowszechniali markę, może skoncentrować się na swojej działalności biznesowej. W ten sposób franczyza oferuje funkcjonalne połączenie obecności i bliskości marki z jednej strony oraz innowacyjnych struktur systemowych z drugiej. Obaj partnerzy odnoszą równe korzyści z tej kooperatywnej formy biznesu.
Główne korzyści dla franczyzobiorcy:
- Szybkie wejście na rynek,
- Zminimalizowane ryzyko związane z uruchomieniem działalności,
- Dobrze zaprojektowana strategia marketingowa,
- Już istniejąca świadomość marki,
- Korzystne zakupy.
Wady franczyzy
Pomimo licznych zalet franczyzy istnieją również wady, o których należy pamiętać.
W zależności od ustaleń umownych franczyzobiorca ma zwykle niewiele miejsca na własną kreatywność i osobisty projekt firmy. Na przykład wyposażenie biura, odzież robocza i podejście do klienta są często określane przez franczyzodawcę. Ponadto może być konieczne przeniesienie dużej części obrotów firmy franczyzowej na franczyzodawcę.