Gdzie pływa największy na świecie kontenerowiec?

Transport morski to jeden z popularniejszych sposobów przewozu ładunków z odległych miejsc. Drogą wodną przewozi się obecnie nawet 90% produktów, które stanowią około 70% wartości całego handlu towarami. Większość dóbr przewozi się za pomocą kontenerowców, czyli olbrzymich statków, które przystosowane są do transportowania całych kontenerów z towarem.

Czym jest kontenerowiec?

Kontenerowiec jest dużym statkiem towarowym, który został dostosowany technologicznie do przewożenia towarów w pojemnikach, czyli w kontenerach. Te z kolei wyróżniają się zunifikowanymi rozmiarami oraz konstrukcją. Dzięki tej unifikacji przewożony towar jest stabilny, a statek wykorzystuje w pełni swoją pojemność.

Na uwagę zasługuje również sama budowa kontenerowca – ten statek musi być wyposażony w szereg udogodnień, które ułatwiają załadunek i rozładunek masywnych jednostek logistycznych, czyli kontenerów. Pomagają w tym prowadnice oraz suwnice.

Każdy umieszczany na statku kontener otrzymuje lokalizację. Jest to ważne nie tylko dla identyfikacji ładunku po dotarciu do celu, ale jest nader istotny dla stabilności statku. Kontenery rozmieszcza się tak, aby kontenerowiec był równo obciążony. Co więcej, statki transportowe wyposaża się w zbiorniki balastowe – ma to na celu zmniejszenie kołysania się statku podczas podróży z portu do portu.

Załadowany kontenerowiec zmierzający do portu

Kontenery na statkach towarowych przewozi się na pokładzie i pod pokładem. Te, które umieszcza się na pokładzie, muszą być lżejsze – ma to znaczenie dla zachowania równowagi statku. Kontenery stabilizuje się za pomocą systemu złączy. Mocowania unieruchamiają kontenery względem siebie oraz względem kontenerowca.

Jak dzieli się kontenerowce i kontenery?

Kontenery, w których przewozi się ładunki, dzieli się głównie pod względem ich przeznaczenia. Zazwyczaj stosuje się kontenery klasyczne – to prostopadłościan o wielkości 20 lub 40 stóp wyposażony w dwuskrzydłowe drzwi. Innym rodzajem są kontenery specjalistyczne, które służą do transportowania specyficznych ładunków – np. bardzo ciężkich i niewymiarowych. Wyróżniamy jeszcze kontenery chłodnicze do przewożenia artykułów wymagających niskich temperatur.

Z kolei statki, którymi przewozi się kontenery, można podzielić na kilka typów. Jeden z kryteriów podziałów bierze pod uwagę wielkość kontenerowca. Tutaj bazową jednostką pojemności jest TEU (twenty-feet equivalent unit). Jednostka ta jest ściśle powiązana z wielkością kontenera – 1 TEU to 20 stóp, czyli tyle, ile wynosi objętość podstawowego kontenera ISO. Warto zaznaczyć, że pierwsze kontenerowce miały pojemność 1000 TEU, a dzisiaj średnia pojemność wynosi aż 8000 TEU, chociaż prawdziwi rekordziści mogą pochwalić się pojemnością powyżej 19000 TEU. Warto tutaj zaznaczyć, że większe kontenerowce mogłyby mieć problem z dotarciem do portów, które nie są przystosowane do takich ogromnych statków.

Następnym kryterium podziału kontenerowców jest jego budowa. I tutaj wymienia się kontenerowce uniwersalne, z otwartym dachem, z otwartymi bokami, statki typu platforma oraz kontenerowce zbiornicowe.

Gdzie pływają kontenerowce?

Kontenerowce pływają po morskich szlakach na całym świecie. W Polsce praktycznie wszystkie kontenerowce obsługiwane są w dwóch największych portach, czyli w Gdańsku i w Gdyni. Oprócz tych miast – porty przystosowane do obsługi kontenerowców znajdują się jeszcze w Szczecinie oraz w Świnoujściu. Największy port obsługujący kontenerowce znajduje się w Szanghaju. Rocznie dochodzi tam do rozładunku ponad 40 mln TEU. Najwięcej kontenerowców pływa po szlakach morskich, które łączą ze sobą Azję i Europę oraz Azję i Amerykę Północną. To właśnie na tym szlaku spotkać można największe kontenerowce na świecie.

Pod jaką banderą pływa największy kontenerowiec Ever Alot?

Obecnie największym kontenerowcem na świecie jest Ever Alot. To pierwszy tak duży statek towarowy wybudowany przez Chiny, chociaż należy on do firmy Evergreen Marine i pływa pod banderą Panamy. Pierwsze wodowanie Ever Alot miało miejsce w 2022 roku. Jego pojemność to 24004 TEU. Jako ciekawostkę dodamy, że w momencie powstawania tego tekstu największy kontenerowiec jest na Morzu Śródziemnym i płynie do Rotterdamu.

Jeden z większych kontenerowców w porcie. W tle infrastruktura portowa umożliwiająca załadunek i rozładunek statku

Poprzedni największy kontenerowiec na świecie został wybudowany w 2021 roku w stoczni Imbari Shipbulding w Japonii, ten gigantyczny statek transportowy nosi nazwę Ever Ace i również należy do tajwańskiej firmy Evergreen Marine Corporation, chociaż pływa on pod banderą Panamy. Kontenerowiec ma pojemność 23992 TEU, imponujące są również jego rozmiary – długość to 400 m, a szerokość 62 m. Jest on tak duży, że nie może zawijać do wszystkich portów w Europie. Największe kontenerowce świata mogą być obsłużone tylko w nielicznych europejskich portach, np. w Hamburgu lub w Rotterdamie.

Najsłynniejsze kontenerowce

Jeszcze parę lat temu największym kontenerowcem na świecie był statek HMM Algercias. Budową tego statku zajęła się firmy Daewoo Shipbuilding oraz Marine Engineering. W roku 2020 kontenerowiec wyruszył w swój pierwszy rejs pod banderą Panamy. Tytułem największego kontenerowca mógł więc poszczycić się jedynie przez rok. Jego pojemność to 23964 TEU. Ma taką samą długość co Ever Ace (400 m), ale jest węższy (33,2 m). Kursuje pomiędzy Azją a Europą, zawija do największych europejskich portów.

Kolejnym słynnym i pokaźnym kontenerowcem jest HMM Oslo. Statek został wybudowany w roku 2020 przez Samsung Heavy Industries. Wyróżnia się pojemnością 23792 TEU, co zbliża go do pojemności kontenerowca HMM Algercias.

Jakie znaczenie ma transport kontenerowcami dla łańcucha dostaw?

W roku 2022 w Polsce obsłużono ponad 3 miliony TEU, z roku na rok wzrasta ilość ładunków przewożonych drogą morską. Kontenerowce mają istotne znaczenie dla łańcucha dostaw, ponieważ umożliwiają szybki i niedrogi transport z odległych państw. Bez kontenerowców nie byłby możliwy import z Azji, na taką skalę, na jaką ma to obecnie miejsce. Wprawdzie transport drogą morską trwa znacznie dłużej niż drogą powietrzną, ale pozwala przewozić bardzo duże ładunki. Warto również wspomnieć o koszcie przewozu – jest dużo niższy niż drogą lądową lub powietrzną.

Transport morski nie jest jednak wolny od wad. Wymienia się tutaj głównie czas oczekiwania na kontenerowiec, potrzebę jego rozładunku lub przewiezienia do miejsca docelowego oraz możliwość uszkodzenia przesyłki podczas transportu. Decydując się na transport za pomocą kontenerowców, należy wiedzieć, że nieco inaczej wygląda tutaj gestia transportowa – w przypadku przewozu morskiego korzysta się z mieszanej gestii transportowej. Oznacza to, że to nabywca odpowiada za towar w momencie, gdy trafi on do portu załadunkowego. 

Alternatywą tutaj jest droga powietrzna, więc jeśli zależy Ci na szybkiej dostawie niewielkiej ilości towaru z Chin – skorzystaj z naszej oferty. AlleKurier.pl kompleksowo zajmie się importem Twojego zamówienia. Dostarczymy go do wskazanego przez Ciebie miejsca, a w razie potrzeby pomożemy z formalnościami celnymi.

Zobacz także:

Sprawdź, gdzie jest Twoja przesyłka

Śledzenie przesyłki

Cennik przesyłek
Przesyłki zagraniczne
Firmy Kurierskie
Usługi
Punkty nadań
start Śledzenie Przesyłka Konto