Hub lotniczy – co to jest i jaką spełnia funkcję?

Lotniska przesiadkowe to strategiczne obiekty, ponieważ pozwalają obsłużyć większą ilość lotów przy użyciu mniejszej ilości samolotów. Nie każde lotnisko jest węzłowym portem lotniczym – jest to zdeterminowane infrastrukturą lotniska, sąsiednią zabudową oraz pobliskimi trasami. Jak to jest możliwe i czym różni się hub lotniczy od zwykłego lotniska?

Czym właściwie jest hub lotniczy?

Hub lotniczy, inaczej zwany węzłowym portem lotniczym lub portem przesiadkowym, to lotnisko, do którego przylatują samoloty z pobliskich regionów. Dopiero w tym miejscu pasażerowie uzyskują połączenie do wybranego lotniska międzynarodowego. 

Węzłowy port lotniczy cechuje się odpowiednią infrastrukturą, a za jej budowę odpowiadają głównie linie lotnicze, a nie władze portu lotniczego. Innymi słowami, hubami nazywa się lotniska, na których linia lotnicza (lub linie lotnicze) mają swoją bazę, dochodzi tam do transferu pasażerów. Tym sposobem przewoźnicy mogą sprzedawać jeden bilet na kilka odcinków trasy. Warto również zaznaczyć, że pasażer transferowy zyskuje prawa, których nie ma pasażer latający tanimi liniami lotniczymi.

Huby lotnicze działają na zasadzie systemu piasty i szprych. Termin ten pochodzi od budowy koła rowerowego, w którym szprychy rozchodzą się promieniście od centralnego miejsca w kole, czyli od piasta aż do zewnętrznej krawędzi koła. W przypadku ruchu powietrznego piastą jest właśnie hub, a szprychami są inne lotniska, które realizują połączenia lotnicze z regionów prosto do portu przesiadkowego.

Hub lotniczy z podróżującymi ludźmi

Rodzaje lotnisk przesiadkowych

Węzłowe porty lotnicze można podzielić pod względem specyfiki ruchu lotniczego. Chodzi tutaj głównie o dystans połączeń, o ich ilość oraz o sposób organizacji lotów.

  • Hub lotniczy dla lotów długodystansowych – to huby przesiadkowe obsługujące w głównej mierze połączenia długodystansowe. Takie loty wymagają nieco innej organizacji lotniska, ponieważ czas przesiadki jest nieco dłuższy. W długodystansowych, węzłowych portach lotniczych duży udział ma przewoźnik macierzysty. Ruch lotniczy ma swoje fale i szczyty, samoloty przylatują o określonych porach, dlatego na takich lotniskach zwykle mieści się więcej pasów startowych, rękawów, czy nawet stanowisk do odprawy. Przykładem takiego lotniska jest DXB w Dubaju.
  • Hub lotniczy ze stałym obciążeniem lotów – natężenie ruchu lotniczego jest rozłożone na cały dzień, nie ma tutaj szczytów charakterystycznych dla węzłowych portów lotniczych dla lotów dalekich. Port lotniczy realizuje w równej mierze loty bliskie i dalekodystansowe. Przykładem jest lotnisko w Paryżu (CDG).

Wyzwania dla hubu lotniczego

Hub lotniczy powinien spełniać pewne warunki, aby być ekonomicznym i efektywnym obiektem. Zwykle dotyczą one infrastruktury, lokalizacji oraz organizacji pracy i przestrzeni. Niektóre, duże lotniska nie mogą stać się węzłami przesiadkowymi, ponieważ nie mają odpowiedniej do tego lokalizacji – są słabo skomunikowane, a nierzadko brakuje miejsca na dodatkową infrastrukturę konieczną do obsługi większej ilości pasażerów transferowych oraz maszyn.

Hub z reguły ma lepiej zorganizowaną oraz bardziej rozbudowaną część transferową, to właśnie to miejsce odpowiada za sprawne przesiadki pasażerów. Nie można zapomnieć o sortowniach bagażu z pożądaną ilością pasów, które krzyżują się ze sobą, tym samym umożliwiając dostarczanie bagażów z samolotów i ze strefy odprawy.

W największych hubach lotniczych mieszczą się hotele transferowe, sale relaksu czy zabaw dla dzieci, a także połączenia kolejowe, których zadaniem jest ułatwienie i przyspieszenie przesiadek. Wyzwaniem dla lotniska mogą być również ograniczenia w godzinach lotów, wynika to np. z uciążliwości lotniska dla pobliskich mieszkańców.

Hub lotniczy w Polsce

Obecnie w Polsce wyróżnia się jeden hub lotniczy krajowego przewoźnika LOT, zlokalizowany jest on w Warszawie. Lotnisko Chopina to zarazem największy i jedyny węzłowy port lotniczy w kraju. Port lotniczy obsługuje rocznie miliony podróżnych oraz prawie 100 tysięcy ton przesyłek cargo.

Jednak w kraju planowana jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, powstanie tego obiektu może zwiększyć udział kraju w europejskim transporcie lotniczym. Port stanie się też ważnym miejscem przesiadkowym dla podróżnych przybywających ze wschodu, port będzie miał również znaczenie w transporcie cargo. Polski hub lotniczy zwiększy przepustowość na pobliskich lotniskach, również tych mieszczących się poza granicami kraju. Projekt obejmuje powstanie, praktycznie od zera, lotniska wraz z niezbędną infrastrukturą, jest to spora inwestycja, a samo jej zaprojektowanie zajmie kilka lat.

Terminal lotniczy z oczekującymi na wylot samolotów

Węzły lotnicze a przewóz ładunków

Węzłowy port lotniczy to często również ważny hub logistyczny w przewozie towarów. Z tego względu zwykle w niedalekim sąsiedztwie hubów przesiadkowych powstają centra i miasteczka logistyczne. Duże znaczenie ma także dobrze zorganizowana infrastruktura kolejowa oraz drogowa, czyli bliskie sąsiedztwo autostrad i dworców kolejowych. Planowany hub lotniczy w Polsce ma być właśnie takim miejscem, czyli maksymalnie zoptymalizowanym z perspektywy podróżnika oraz przedsiębiorców zaangażowanych w transport cargo.

Transport lotniczy to błyskawiczny i niezawodny sposób na dostarczenie przesyłek do dowolnego zakątka na świecie. Szacuje się, że nowy hub lotniczy będzie mógł obsłużyć nawet 1 milion ton załadunków w ciągu roku.

Jeśli planujesz wysłać przesyłkę lotniczą – skorzystaj z naszej oferty. Z AlleKurierem wyślesz paczkę od drzwi do drzwi lub z lotniska na lotnisko. Możesz nadać przesyłkę do lub z jednego z kilkudziesięciu krajów na całym świecie, a jej dostawa zajmie kilka dni, właśnie dzięki węzłom przesiadkowym.

Zobacz także:

Sprawdź, gdzie jest Twoja przesyłka

Śledzenie przesyłki

Cennik przesyłek
Przesyłki zagraniczne
Firmy Kurierskie
Usługi
Punkty nadań
start Śledzenie Przesyłka Konto