- AlleKurier
- Blog
- Kanał dystrybucji – definicja i znaczenie w logistyce
Kanał dystrybucji – definicja i znaczenie w logistyce
Wzrost zainteresowania zakupami internetowymi przełożył się na zmianę modelu dystrybucji towarów. Obecnie wiele osób preferuje zakupy bez wychodzenia z domu, błyskawiczna dostawa pozwala cieszyć się produktem już na drugi dzień. W większych miastach zamawiać można również artykuły spożywcze z dostawą do domu. Z tekstu dowiesz się, jak długą drogę muszą przebyć produkty, które zamawiasz przez Internet.
Kanał dystrybucji – co to?
Kanałem dystrybucji nazywa się zbiór oddziałujących na siebie działów w przedsiębiorstwie lub osób, które odpowiedzialne są za proces dostarczania produktu oraz usługi do konsumenta. Podkreślić należy ścisłą współpracę w tym procesie, ale także konkretne i uporządkowane cele, które przyświecają wszystkim zaangażowanym w to podmiotom. Prościej mówiąc – kanał dystrybucji to wszyscy ci, którzy odpowiadają za dostarczenie zamówionego towaru do klienta.
Kto jest podmiotem w kanale dystrybucji?
Kanał dystrybucji to inaczej drogą, którą produkt przebywa od producenta aż do klienta, nic więc dziwnego, że uczestniczy w nim wiele podmiotów. Zalicza się tutaj producentów, sprzedawców, przedstawicieli handlowych, agentów, ale też firmy transportowe, kurierskie i logistyczne. Firma może sprzedawać produkty na wiele sposobów, tym samym korzystając z kanałów konwencjonalnych oraz niekonwencjonalnych. Wybór kanału dystrybucji powinien zostać dobrze przemyślany, ponieważ wpływa on znacząco na logistykę oraz na marketing przedsiębiorstwa.
Jak dzieli się kanały dystrybucyjne w logistyce?
Kanały można podzielić pod względem ilości podmiotów, które w nim uczestniczą oraz pod względem ilości pośredników, czyli tzw. szczebli w kanale dystrybucyjnym. Biorąc pod uwagę te dwa aspekty, można wyróżnić bezpośredni oraz pośredni kanał dystrybucyjny. Co to jest bezpośredni kanał i czym różni się od kanału pośredniego?
Bezpośredni kanał dystrybucyjny
W tym modelu kanału dystrybucyjnego wyróżnia się dwa podmioty, czyli producenta oraz konsumenta ostatecznego. Przykładem bezpośredniego kanału może być niewielki producent obuwia, który sprzedaje wyprodukowane przez siebie buty bezpośrednio klientom.
Pośredni kanał dystrybucyjny i podmioty, które w nim uczestniczą
W tym przypadku pomiędzy producentem, a konsumentem istnieją pośrednicy. A ilość dodatkowych podmiotów pozwala podzielić pośredni kanał na kanał krótki i długi. W przypadku krótkiego kanału mówimy o jednym pośredniku, a długi kanał ma już ich kilku. Pod względem ilości pośredników na danym szczeblu określa się również kanał wąski i kanał szeroki. W kanale szerokim w dystrybucję towarów lub usług zaangażowana jest większa liczba osób, niż ma to miejsce w przypadku kanału wąskiego.
Nietrudno zauważyć, że obecny rynek obfituje w pośredni kanał dystrybucyjny, który to angażuje wiele podmiotów, aby towar mógł finalnie trafić do konsumenta. Rynek e-commerce jest tego najlepszym przykładem – aby sprzedać towar ze sklepu internetowego, należy go dobrze zareklamować, skompletować w magazynie i wysłać do klienta. W przypadku sklepów internetowych ogromną rolę w procesie zakupowym odgrywają firmy kurierskie. Można powiedzieć, że to bezpośrednie ogniwo pomiędzy sprzedawcą a klientem. Firmy kurierskie muszą cechować się rzetelnością oraz terminowością, bo to na ich barkach spoczywa dostarczenie zamówienia w terminie – zadowolenie klienta przekłada się na zyski firmy.
AlleKurier współpracuje jedynie z rzetelnymi oraz z największymi firmami kurierskimi, dlatego oferuje klientom indywidualnym i biznesowym niską cenę, szybkie terminy realizacji oraz przejrzyste zasady współpracy. Z nami wygodnie nadasz niewielką przesyłkę, a także wyślesz całą paletę. Pomożemy również z importem drobnicowym z Chin – zapewnimy transport morski oraz oclenie, a także dostawę pod drzwi.
Podział kanałów pod względem poziomu integracji podmiotów
To kryterium z pozoru wydaje się bardziej skomplikowane. Pod względem ilości uczestników w kanale dystrybucji wyróżnia się kilka modeli:
- Kanały konwencjonalne – dla przedsiębiorstwa finalnym odbiorcą jest następne ogniwo, czyli dostawca sprzedaje towar sieci handlowej i dla niego jest to odbiorca ostateczny.
- Kanały z administratorem – jeden podmiot odpowiada i nadzoruje wykonywanie zadań sprzedażowych w kanale dystrybucyjnym.
- Kanały kontraktowe – są tworzone przez przedsiębiorstwa niezależne od siebie.
- Kanały zintegrowane pionowo – uważane za przeciwieństwo konwencjonalnych kanałów dystrybucyjnych.
Kanał dystrybucyjny - przykład w praktyce
Szybkość dostawy produktu do klienta zamawiającego towar w sklepie internetowym zależy od ilości punktów, które dane zamówienie musi przebyć. Zarówno przedsiębiorcom, jak i klientom zależy, aby kanał dystrybucji był jak najkrótszy. Krótki kanał to zwykle niższe koszty dystrybucji, warto jednak zwrócić uwagę, że firmy korzystają często z wielu kanałów dystrybucyjnych, np. z bezpośredniego oraz z pośredniego.
Przykładem może być sieć handlowa będąca właścicielem sklepów stacjonarnych. Dodatkowo sieć udostępnia klientom stronę internetową za pośrednictwem, której konsumenci mogą zamówić towar z dostawą kurierską prosto do domu lub odebrać już skompletowane zamówienie w sklepie. Podobnie działa producent, który dystrybuuje swoje produkty do sklepów oraz sprzedaje je bezpośrednio w sklepie stacjonarnym przy swojej fabryce. W takich przypadkach używa się pojęcia „omnichannel”, czyli wielokanałowości. Zintegrowanie wielu kanałów daję większe możliwości – pozwala dotrzeć do nowych klientów, skraca czas dostawy i może obniżyć koszty logistyczne.
Właściciele sklepów internetowych mogą sprzedawać swoje produkty na kilka sposobów – poprzez własną witrynę internetową, na portalach aukcyjnych oraz przez media społecznościowe. Wspólnym mianownikiem tego modelu sprzedaży jest dotarcie do klientów niezależnie od ich lokalizacji.
Dość specyficznym przykładem sprzedaży w Internecie jest dropshipping. Tutaj właściciel sklepu zajmuje się głównie marketingiem, a zamówione produkty do klientów trafią wprost z magazynów. Wiele firm kurierskich jest również operatorami logistycznymi – posiadają własne magazyny, w których gromadzi się zapasy, kompletuje się zamówienia, a następnie wysyła się je do klientów.
Kanał dystrybucji a praca kuriera
Klienci, którym zależy na skróceniu czasu oczekiwania na przesyłki wiedzą, jak duże znaczenie w kanale dystrybucyjnym ma dobrze zorganizowana i zlokalizowana infrastruktura kurierska. Mowa tutaj o punktach nadawczych, sortowniach kurierskich, kluczowe jest również centrum logistyczne. U największych firm kurierskich przesyłka błyskawicznie przemieszcza się pomiędzy punktem nadania a odbiorcą. Dzięki temu paczka może trafić do adresata jeszcze w tym samym dniu, nawet jeśli furgonetka kurierska ma do przejechania setki kilometrów.
Obecnie klienci chcą nie tylko zamawiać towary z dostawą do domu, ale chcą je też zwracać lub reklamować. Wiele sklepów internetowych oferuje taką możliwość – to szczególne ważne w przypadku sprzedaży ubrań. Tutaj również kurierzy wraz ze swoją logistyką są niezbędnym ogniwem. Nad całością procesów czuwają pracownicy wspomagani przez programy komputerowe i aplikacje, które sprawdzają poprawność listów przewozowych i etykiet logistycznych.