Logistyka – co to jest za branża?

Planowanie i analizowanie to dwa pojęcia, które bezsprzecznie kojarzą się z logistyką. Logistyka to dziedzina, która polega na planowaniu, przewidywaniu i kontrolowaniu procesów mających na celu zapewnienie sprawnego przepływu materiałów, surowców, gotowych produktów, a także informacji. Wszystko po to, aby zaspokoić bieżące potrzeby konsumenta, które rosną z roku na rok. Tym właśnie jest w skrócie logistyka.

Logistyka - co to jest?

Logistyka polega na planowaniu i zarządzaniu przepływem produktów i informacji. Wszystko to dotyczy łańcucha dostaw, czyli niezbędnego filara każdej firmy, która zajmuje się produkcją lub dystrybucją produktów. Warto jednak podkreślić, że sama logistyka dotyczy raczej przepływu materiałów i produktów, a łańcuch dostaw jest bardziej złożonym tworem.

Bez sprawnej logistyki, przedsiębiorstwa nie byłyby w stanie wysyłać towarów do klientów krajowych lub zagranicznych. Reguła 7w to uproszczona i łatwa do zapamiętania definicja logistyki, która obrazuje kluczowe elementy w łańcuchu dostaw, czyli produkt, jego ilość, jakość i cenę, miejsce i czas dostawy do klienta.

Logistyka to proces złożony, który angażuje wiele osób, działów, często przedsiębiorstw. Współczesny model polega na dużej współpracy firm, które świadczą dla siebie usługi. Najprostszym przykładem jest przepływ towarów od producenta surowców, aż do klienta produktu końcowego. Nietrudno sobie wyobrazić przez ile miejsc i procesów musi przejść surowiec, aby klient mógł cieszyć się z gotowego wyrobu.

Podział logistyki na działy

Odpowiedzieliśmy na pytanie – co to jest logistyka. Warto jednak wiedzieć, że w tej branży rozróżnia się dziedziny, które skupiają się na poszczególnych obszarach działania. Mowa o:

  • Logistyce zaopatrzenia,
  • Logistyce produkcji,
  • Logistyce dystrybucji,
  • Logistyce magazynowania,
  • Logistyce transportu,
  • Logistyce marketingowej.

Logistyka zaopatrzenia skupia się na zapasach. Pracownicy zajmujący się zaopatrzeniem odpowiadają za stan surowców potrzebnych do produkcji, dbają o zajętość regałów magazynowych lub półek w sklepach, również w tych wirtualnych. Wszystko po to, aby klient mógł w każdym momencie kupić potrzebny mu towar.

Pracownik magazynu kontrolujący zapasy w regałach

Logistyka produkcji zajmuje się procesami związanymi z wytwarzaniem. To nie tylko tworzenie nowych produktów, ale to również kompletacja zamówień zgodnie z wytycznymi od klientów.

Kolejną dziedziną jest magazynowa logistyka. Co to jest? To nic innego jak dbanie o zapasy, które znajdują się w magazynach. Wszystkie czynności związane z tym zagadnieniem mają na celu zminimalizowanie strat w towarze. Nie może on zaginąć, przeterminować się lub zniszczyć.

Logistyka dystrybucji może być często mylona z logistyką transportu. O ile ta pierwsza dotyczy głównie kontrolowania i analizowania procesów związanych z wysyłką produktów, to logistyka transportu związana jest z planowaniem i z optymalizowaniem przewozów.

Logistyka marketingowa obejmuje działania mające na celu wypromowanie produktu lub usługi. Zwykle to połączenie niektórych obszarów logistycznych z marketingowymi.

W ostatnich latach zaczyna się wyróżniać również inne poddziedziny logistyki, np. ekologistykę oraz e-logistykę. Ekologistyka zajmuje się poszukiwaniem optymalnych rozwiązań, które pozwalają firmie wprowadzać działania będące jak najmniej uciążliwymi dla środowiska naturalnego. Może to dotyczyć planowania tras, likwidacji odpadów lub wykluczenia jednorazowych opakowań z obiegu. Co to jest e-logistyka? To dziedzina, która wyodrębniła się wraz z rozwojem e-handlu. Jest ściśle związana z wykorzystywaniem sieci do sprzedaży.

Logistyka a zasięg działania

Definiując, co to jest logistyka, należy również wziąć pod uwagę jej podział pod względem zasięgu występowania. Najmniejszy zasięg ma logistyka wewnętrzna – to środki transportu wykorzystywane w danym miejscu (np. wózki widłowe lub taśmy transportowe). Z kolei mikrologistyka to procesy przebiegające w obrębie firmy, a makrologistyka dotyczy już całej gospodarki danego kraju. Eurologistyka – to logistyka obejmująca cały kontynent europejski, a logistyka globalna nie ma żadnych granic.

Współczesna logistyka – automatyzacja i współpraca

Współczesna logistyka kładzie bardzo duży nacisk na szybkość i wydajność procesów. Dzięki temu klient nie musi czekać na towar, może go dostać w wielu miejscach oraz zamówić go bez wychodzenia z domu. Za dynamiczny rozwój logistyki odpowiadają narzędzia informatyczne, automatyzacja procesów, ale również współpraca pomiędzy poszczególnymi firmami, np. pomiędzy właścicielem sklepu internetowego a firmą kurierską lub operatorem logistycznym.

Uścisk dłoni pomiędzy robotem a człowiekiem

Nowoczesna logistyka nie wyglądałaby tak samo, gdyby nie automatyzacja. Sztuczna inteligencja obecnie pełni bardzo ważną funkcję w rozwoju logistyki. Co to jest sztuczna inteligencja? To właśnie roboty, programy gromadzące i analizujące dane. W magazynach zaczynają pojawiać się autonomiczne wózki widłowe, standardem staje się to, że przesyłki kurierskie są segregowane przez sortery. Żadna firma nie wyobraża sobie funkcjonowania bez systemów komputerowych, oprogramowania do planowania zasobów (ERP) oraz bez aplikacji, które pomagają nadzorować procesy produkcyjne. Wszystkie rodzaje magazynów są w mniejszym lub w większym stopniu zautomatyzowane, najwięcej jednak robotów spotkać można w magazynach wysokiego składowania oraz w nowoczesnych sortowniach np. kurierskich.

Logistyka transportu i satysfakcja klienta

Sprawny przepływ towarów to coś, co w dużej mierze interesuje klienta końcowego, czyli np. osobę, która za pośrednictwem sklepów internetowych dokonuje zakupów. Krótkie terminy dostaw, brak uszkodzeń przesyłek oraz zminimalizowanie ryzyka pomyłki podczas doręczeń zamówień – to czynniki, które wpływają na satysfakcję konsumenta. Aby firma kurierska mogła sprostać zadaniom – musi wykorzystywać logistykę transportu. To przede wszystkim planowanie tras, wybór środków transportu, bezproblemowy załadunek oraz przeładunek przesyłek.

Jako AlleKurier współpracujemy z największymi firmami kurierskimi, które w swojej pracy wykorzystują nowoczesne systemy wspomagające logistykę, dzięki temu przesyłki szybko i bezproblemowo docierają do miejsc docelowych, nawet jeśli wysyłasz je za granice. Zamów kuriera bez wychodzenia z domu. Za pomocą kilku kliknięć nadasz paczkę lub przesyłkę paletową. Oferujemy atrakcyjne ceny – dużo niższe niż te, które znajdziesz bezpośrednio na stronach kuriera.

Zobacz także:

Sprawdź, gdzie jest Twoja przesyłka

Śledzenie przesyłki

Cennik przesyłek
Przesyłki zagraniczne
Firmy Kurierskie
Usługi
Punkty nadań
start Śledzenie Przesyłka Konto