Model logistyczny dla właściciela e-sklepu

Sprzedaż w sieci rządzi się swoimi prawami, tutaj najważniejszy jest skuteczny marketing i widoczność w mediach społecznościowych. Dzięki temu można zdobyć nowych klientów, co przyczyni się do sukcesu, czyli do wzrostu sprzedaży. Nic więc dziwnego, że marketing i obsługa klientów jest najważniejszą rolą właściciela sklepu e-commerce, a procesami logistycznymi zwykle zajmuje się ktoś inny. Decydując się na założenie sklepu internetowego, trzeba poznać najpopularniejsze modele logistyczne – ich wady i zalety, a następnie zdecydować się na najkorzystniejszy dla siebie.

Czym jest model logistyczny w e-commerce?

Na początku warto poznać definicję modelu logistycznego, aby lepiej zrozumieć, jakie znaczenie ma właściwy wybór. Modelem logistycznym nazywa się metodę zarządzania sprzedażą, magazynowaniem i dystrybuowaniem towarów, jakimi handlujemy. E-handel to młody i wciąż rozwijający się kanał dystrybucji, dlatego niektóre z modeli mogą być sporym wyzwaniem dla operatorów logistycznych oraz dla firm kurierskich. Z tego względu należałoby poznać mocne i słabsze strony każdego modelu logistycznego, aby dokonać dobrego i dopasowanego do potrzeb wyboru.

Własny magazyn – wady i zalety rozwiązania

Jeszcze do niedawna własny magazyn był standardem wśród przedsiębiorców sprzedających produkty. Dzisiaj magazyn jako model logistyczny jest opłacalny raczej dla dużych graczy, którzy sprzedają swój towar na wiele sposobów – np. w sklepach stacjonarnych oraz w sieci.

Mniejsi przedsiębiorcy, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w e-handlu, często gromadzą sprzedawany asortyment w mieszkaniu lub w wynajmowanym lokalu, np. w garażu. To dobre rozwiązanie na początek, ponieważ nie wiąże się z dużym ryzykiem, a niewielką ilością zamówień można zarządzać samodzielnie. Ten model logistyczny ma dużą zaletę – to bezpośredni kontakt z klientem, co daje możliwość np. spersonalizowania wysyłek. Wadą może być problem z wysyłką zamówień – mała ilość wysyłek może przełożyć się na niezbyt atrakcyjną cenę nadania paczki.

Młoda właścicielka sklepu internetowego z odzieżą przygotowująca paczki z zamówieniami swoich klientów

Jednak wraz z rozwojem działalności oraz ze zwiększeniem sprzedaży mogą pojawić się pierwsze kłopoty – zbyt mały metraż mieszkania, brak kontroli zapasów, a także brak czasu na pakowanie i wysyłanie większej ilości zamówień do klientów. Problemem może być również potrzeba zwiększenia dostaw, konieczność zatrudnienia pracowników, zdobycie niezbędnych atestów oraz certyfikatów, a do tego potrzeba już odpowiedniej infrastruktury oraz funduszy, a także wiedzy i doświadczenia. W tym momencie warto pomyśleć o zmianie modelu logistycznego na bardziej dopasowany do potrzeb.

Najpopularniejsze modele logistyczne dla e-sprzedawców

Wśród najpopularniejszych modeli logistycznych przeznaczonych dla handlu internetowego wymienia się cross-docking, dropshipping oraz fulfillment. Poniżej krótko je omówiliśmy, skupiając się głównie na ich cechach charakterystycznych oraz na zaletach.

Dropshipping

To jedna z form outsourcingu logistycznego. Dropshipping to dość popularny model logistyczny, który omija etap magazynowania, więc sprzedawca nie musi martwić się o stany magazynowe oraz o miejsce dla swojego asortymentu. Przedsiębiorca skupia się głównie na marketingu oraz na zwiększaniu sprzedaży. Pozostałymi procesami, czyli kompletowaniem zamówień i ich wysyłką zajmuje się dystrybutor.

Cross-docking

Cross-docking, jako model logistyczny wymaga posiadania chociaż niewielkiej powierzchni magazynowej, na której przyjmuje się produkty od wielu dostawców, kompletuje się zamówienia konsumentów, pakuje się je we własne opakowania i nadaje do klientów. Wszystkie procesy powinny być bardzo dobrze skoordynowane, aby uniknąć opóźnień.

Fulfillment

W modelu logistycznym fulfilment za wszystkie procesy odpowiada firma zewnętrzna, czyli operator logistyczny. Cały asortyment sprzedawany przez sklep internetowy znajduje się w magazynie operatora. Sklep jest zintegrowany z systemem magazynowym, dlatego wszystkie zamówienia klientów automatycznie do niego przechodzą.

Jak wybrać model logistyczny dla swojej działalności?

Dopasowanie modelu logistycznego może być niełatwym wyzwaniem – liczy się tutaj rodzaj asortymentu, miejsce skąd on pochodzi, wielkość sprzedaży oraz cena, za jaką sprzedawca chce wystawić towar w sklepie. W przypadku dużych gabarytów lepszym rozwiązaniem jest dropshipping, niż własny magazyn, ale produkty wrażliwe, które wymagają specjalnego przechowywania lepiej gromadzić we własnym magazynie, gdzie właściciel ma nad nimi pełną kontrolę. Jeśli sprzedawcy zależy na szybkim terminie dostawy – tutaj sprawdzi się fulfillment. Inne modele logistyczne mogą nie zagwarantować błyskawicznej wysyłki towaru do klienta.

Wielu sprzedawców zaczyna od własnego magazynu, a wraz z rozwojem firmy decyduje się na jedno z powyższych rozwiązań. Niektórzy przedsiębiorcy korzystają z modelu łączonego, który jest swego rodzaju połączeniem co najmniej dwóch strategii logistycznych.

Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego i zaczynasz sprzedaż w sieci – zainteresuj się naszą ofertą. AlleKurier współpracuje z największymi firmami kurierskimi w Polsce, dlatego możemy zaoferować Ci atrakcyjne ceny nadawania, których sam nie uzyskasz. Co więcej, z nami możesz zintegrować swój sklep z systemem kurierskim, dzięki temu zamówienia Twoich klientów będą błyskawicznie realizowane.

Zobacz także:

Sprawdź, gdzie jest Twoja przesyłka

Śledzenie przesyłki

Cennik przesyłek
Przesyłki zagraniczne
Firmy Kurierskie
Usługi
Punkty nadań
start Śledzenie Przesyłka Konto