- AlleKurier
- Blog
- Cross border e-commerce - jak sprzedawać za granicą?
Cross border e-commerce - jak sprzedawać za granicą?
Handel transgraniczny to doskonała opcja, jeśli chcesz pozyskać nowych klientów dla swoich produktów i w ten sposób pomnożyć zyski ze sprzedaży online. Sprzedaż za granicę jest dziś zdecydowanie łatwiejsza niż dawniej, a konsumenci na całym świecie znacznie bardziej otwarci na zakupy poza granicami swojego kraju. Handel w modelu cross border łatwo też zorganizować, ponieważ do dyspozycji masz wiele sprawnie działających platform sprzedażowych, a i wysyłka towaru za granicę nie jest szczególnie skomplikowanym zadaniem. Wiele jednak zależy od dobrej taktyki już na starcie. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, organizując sprzedaż towarów za granicę i od czego zacząć budować sukces w cross border e-commerce.
Zdecyduj, co i komu warto sprzedawać w formule cross border
Internetowy handel zagraniczny wymaga na wstępie podobnego przygotowania, co krajowa sprzedaż online. Nieodzowna jest analiza rynku zbytu, preferencji zakupowych konsumentów w różnych krajach oraz możliwości wypracowanych przez e-commerce w poszczególnych krajach. Innymi słowy, warto zebrać i przeanalizować dane, na temat tego, na jakie produkty w dawnym kraju jest popyt, co skłania funkcjonujących w danym miejscu klientów do zakupu w sieci, jakie strony i serwisy handlowe są tam popularne i zapewniają duży zasięg. Jak działa w tym regionie konkurencja, jakie proponuje ceny, jak wygląda u niej promocja w sieci itp. Warto poznać kulturę zakupów online wypracowaną na terenie, w którym planuje się prowadzić sprzedaż oraz oczekiwania i potrzeby tamtejszych konsumentów.
Taki research można przeprowadzić, studiując dane dostępne w sieci, na stronach platform sprzedażowych, w wynikach wyszukiwania czy wykorzystując Google Analytics, Google Trends czy inne bardziej wyspecjalizowane narzędzia.
Zaplanuj wejście na rynek zagraniczny i wysyłkę towaru za granicę
Z pewnością sprzedaż cross border będzie trzeba nieco inaczej zorganizować niż handel na rodzimych platformach. Musisz stworzyć dobry plan działania i poszukać wsparcia, np. w zakresie reklamy w sieci, tłumaczenia opisów czy organizacji wysyłki zamówień za granicę. Z pewnością powinieneś też zorientować się w lokalnych przepisach skarbowych oraz poszukać dobrych rozwiązań logistycznych. Dobrze sprawdza się w handlu transgranicznym współpraca z doświadczonym przewoźnikiem lub sprawnie działającym brokerem usług kurierskich, których zapewni Ci szybki czas doręczenia przesyłek zagranicznych i zrobi to w rozsądnej cenie.
Doskonałe możliwości w tym zakresie stwarza m.in. AlleKurier – broker usług kurierskich, który w swojej ofercie ma usługi wszystkich liczących się przewoźników krajowych i zagranicznych, ale nadanie paczki przez portal AlleKurier.pl kosztuje zdecydowanie mniej niż bezpośrednio u przewoźników.
Współpraca z doświadczonym pośrednikiem pozwoli Ci też ustalić, jakie produkty można bez przeszkód wysyłać do danego kraju, jak w praktyce wygląda import towarów w cross border i zagwarantuje terminowość dostaw do Twoich klientów.
Wypróbuj różne rozwiązania i platformy e-commerce oferujące sprzedaż cross border
Przed wejściem na zagraniczny rynek koniecznie trzeba też ocenić popularność działających w danym kraju portali e-commerce oraz ich dostępność dla sprzedawców z Polski. Pamiętaj też, że przy wyborze e-platformy sprzedażowej możesz zwykle przetestować różne jej usługi i sprawdzić, jak w praktyce działają abonamenty przez nie proponowane.
Giganci e-commerce, tacy jak Amazon, Alibaba, eBay i inne silne lokalne portale aukcyjne z różnych regionów Europy i świata często oferują cały wachlarz udogodnień pozwalających prowadzić sprzedaż za granicę bez dużych nakładów finansowych i bez konieczności inwestowania w obcojęzyczną witrynę. Warto więc skorzystać z różnych rozwiązań „na próbę”, by ocenić która formuła sprawdza się w przypadku wytyczonej strategii.
Nic też nie stoi na przeszkodzie, by sprzedaż za granicę prowadzić przez różne serwisy. Wiele zależy tu od rodzaju produktu, lokalnych możliwości i skali biznesu.