- AlleKurier
- Blog
- Anulowanie zakupu Allegro
Na czym polega anulowanie zakupu Allegro i komu przysługuje?
Allegro jest zdecydowanie najpopularniejszą internetową platformą sprzedażową skupiającą około 20 milionów użytkowników. W ramach serwisu można zarówno sprzedawać, jak i kupować różnego rodzaju przedmioty niemal ze wszystkich kategorii. Niekiedy jednak może się zdarzyć, że zakup zostanie dokonany omyłkowo lub nabywca jeszcze przed dokonaniem płatności zrezygnuje z nabycia towaru. Wówczas możliwe jest anulowanie zakupu Allegro. Sprawdź, jakie korzyści płyną z wprowadzenia takiego udogodnienia i w jaki sposób można anulować dokonanie zakupu?
Anulowanie zakupu Allegro jako kolejne udogodnienie serwisu sprzedażowego
Serwis Allegro to najpopularniejsza platforma sprzedażowa, z której nieustannie korzysta coraz więcej użytkowników. Przyczynia się do tego m.in. przejrzysta polityka funkcjonowania serwisu, ale też bieżące odpowiadanie na potrzeby użytkowników i wprowadzanie kolejnych ułatwień i przydatnych funkcji. Wśród nich znajduje się m.in. Allegro One Box i wygodna dostawa do paczkomatów, program Allegro Smart! z darmowymi dostawami zakupów od 40 zł czy anulowanie zakupu Allegro w przypadku rozmyślenia się lub przypadkowego kliknięcia opcji zakupowej.
Możliwość anulowania zakupu Allegro jest ogromnym udogodnieniem nie tylko dla kupujących, którzy za pomocą jednego kliknięcia mogą odwołać swoją decyzję, ale także dla sprzedających. Anulowanie zakupu Allegro pozwala zaoszczędzić czas związany z odbieraniem i czytaniem maili dotyczących prośby o cofnięcie decyzji sprzedażowej i ręcznym dodawaniem zakupionego przedmiotu z powrotem do listy rzeczy dostępnych do nabycia w ofercie użytkownika.
Kiedy możliwe jest anulowanie zakupu Allegro?
Anulowanie zakupu Allegro możliwe jest w sytuacji, kiedy został on dokonany ze zwykłego konta i nie doszło jeszcze do zaznaczenia w formularzu opcji dostawy oraz płatności. Nie mogą być już także podane informacje o chęci uzyskania faktury wraz z danymi firmowymi. Anulowanie zakupu Allegro może być dokonane wyłącznie w ofertach sprzedającego posługującego się kontem firmowym.
Jednocześnie zakup może być anulowany do chwili, aż sprzedający poda numer do śledzenia przesyłki lub zmieni jej status na: w realizacji, do wysłania, wysłane, do odbioru lub odebrane. Anulowanie zakupu Allegro możliwe jest do trzech dni od chwili dokonania tej czynności.
W ramach Allegro oferowane są też przedmioty, których zakupu nie można anulować. Są to rzeczy znajdujące się w takich kategoriach jak leki, produkty inwestycyjne, karty podarunkowe, kody, audiobooki, gry online oraz ebooki. Anulowanie zakupu Allegro nie dotyczy także przedmiotów, dla których wybrana została wysyłka e-mailem. Wówczas nie ma znaczenia, w jakiej kategorii umieszczona była oferta.
Kiedy sprzedający może anulować zamówienie Allegro?
Anulowanie zakupu Allegro to także przydatna funkcja dla użytkowników, którzy sprzedają swoje przedmioty. W sytuacji, kiedy nabywcy podczas zamówienia danego przedmiotu wybrali płatność z góry, jednak nie dokonali stosownej opłaty, sprzedający może dokonać automatycznego anulowania zakupu. Jeżeli dana oferta miała charakter kup teraz, użytkownik ma do tego prawo po 7 dniach od dokonania zakupu i nieopłacenia należności. Jeżeli nabywca wybrał przelew tradycyjny i płatność z góry, automatyczne anulowanie zakupu Allegro może nastąpić po 14 dniach od dnia zakupu.
Jeżeli dana oferta miała charakter licytacji, a sprzedający ma rabat transakcyjny za niesprzedany przedmiot, nieopłaconą aukcję można anulować po upływie 30 dni od momentu jej zakończenia. Ponadto sprzedający w zakładce Zamówienia sam może ustalić, po jakim czasie, będzie mógł anulować nieopłacony zakup w przypadku ofert o charakterze kup teraz. Czas ten jednak nie może być krótszy niż 7 dni ani dłuższy niż 30 dni kalendarzowych. Przy licytacjach czas anulowania ustalony jest z góry przez Allegro i użytkownik nie może go zmienić.
Automatyczne anulowanie zakupu Allegro jest funkcją dostępną zarówno dla kont firmowych, jak i prywatnych. Jednocześnie nie ma możliwości jej wyłączenia. Przysługuje wszystkim użytkownikom bez względu na liczbę oferowanych przedmiotów czy też staż korzystania z serwisu Allegro.
Jak obsłużyć anulowanie zakupu Allegro?
Anulowanie zakupu Allegro powoduje automatyczne wysłanie wiadomości mailowej zarówno do kupującego, jak i sprzedawcy. Ponadto informacja o tym fakcie pojawia się również w samym zamówieniu. W sytuacji, gdy zamówienie przed faktem anulowania zostało opłacone, sprzedawca zobowiązany jest zwrócić kupującemu dokonanej wpłaty. Jednak Allegro usprawniło ten proces, dzięki czemu nie trzeba wykonywać tej czynności ręcznie. W profilu sprzedającego istnieje opcja ustawienia automatycznego zwrotu pieniędzy za anulowane zamówienie. Takie udogodnienie pozwala zaoszczędzić czas i znacznie usprawnia całą procedurę.
Jeżeli w ustawieniach sprzedającego jest aktywny automatyczny zwrot pieniędzy, w zakładce „zmień status zamówienia” należy ustawić opcję ,,anulowane’’, a następnie zaktualizować stan sztuk przedmiotów dostępnych na sprzedaż. Jeżeli automatyczny zwrot pieniędzy nie jest ustawiony, po zmianie statusu zamówienia na anulowane należy zwrócić kupującemu wpłatę przez Allegro Finanse. Niekiedy zdarza się, że sprzedający w Allegro Finanse nie posiada dostatecznych środków do zwrotu należności kupującemu. Wówczas zwrotu dokonać trzeba samodzielnie.
Anulowanie zakupu Allegro a zwrot prowizji
W sytuacji anulowania zakupu sprzedającemu przysługuje zwrot prowizji, czyli rabat transakcyjny. Aby go uzyskać, nie ma potrzeby składania wniosku, jeżeli kupujący anuluje zakup bez uiszczenia za niego opłaty. Dotyczy to zarówno ofert o charakterze kup teraz, jak i licytacji. Rabat transakcyjny można uzyskać bez stosownego wniosku również w przypadku, gdy klient anuluje zakup, który opłacił, ale kwota ta zostanie zwrócona przez Allegro Finanse.
Zwrot prowizji następuje też w sytuacji, gdy zastosowanie znajduje automatyczne anulowanie zakupu, gdy nabywca nie opłaci go w wyznaczonym terminie. Sytuacja ta dotyczy ofert kup teraz. Zwrot prowizji za aukcję z licytacją wymaga samodzielnego wypełnienia wniosku o przyznanie rabatu transakcyjnego.