Na czym polega reklamacja? Poczta Polska i zasady, które warto znać

Obecnie coraz częściej korzystamy z wygodnej formy nadawania przesyłek za pomocą firm specjalizujących się w dostarczaniu ich pod wskazany adres. Możliwe jest również wybranie wielu usług dodatkowych, takich jak pobranie czy dostarczenie już kolejnego dnia. Niestety niekiedy zdarza się, że przesyłka zaginie, zostanie uszkodzona lub też usługa nie zostanie wykonana z należytą starannością. Wówczas zleceniodawcy przysługuje reklamacja. Poczta Polska to wciąż jedna z najczęściej wybieranych opcji do realizacji przesyłek różnego rodzaju, gdzie możliwe jest zgłoszenie wystąpienia niedogodności w związku z transportem. W jakich przypadkach przysługuje reklamacja i jak to zrobić?

Czym jest reklamacja? Poczta Polska a odpowiedzialność za nadawane przesyłki

Wiele firm przewozowych, w tym Poczta Polska realizują dziennie mnóstwo różnego rodzaju nadań i dostarczają je w różne zakątki nie tylko kraju, ale i świata. Czasami może się zdarzyć, że któraś z przesyłek podczas transportu ulegnie uszkodzeniu lub zaginięciu. Bywa też, że zostaje całkowicie zniszczona. W niektórych przypadkach paczki docierają na miejsce, ale nie zostają zrealizowane dodatkowe usługi, które zleceniodawca wybrał i zostały one opłacone.

W powyższych sytuacjach osobom zamawiającym daną usługę przysługuje reklamacja. Poczta Polska umożliwia swoim klientom złożenie takiego zawiadomienia i tym samym żądania naprawienia niedogodności lub otrzymania odpowiedniego zadośćuczynienia.

Kiedy przysługuje reklamacja? Poczta Polska i obowiązujące zasady

Kiedy oczekujemy paczki jako odbiorca, zawsze podczas odbioru warto dokładnie ją obejrzeć i sprawdzić, czy nie uległa uszkodzeniu lub nie są widoczne ślady możliwego uszkodzenia. Jeżeli pudełko jest rozerwane, zgniecione lub przesyłka zawierała kilka opakowań, a otrzymaliśmy tylko ich część, przysługuje nam prawo do reklamacji.

Dobrze jest też w obecności kuriera otworzyć przesyłkę i sprawdzić, czy jej zawartość nie została uszkodzona. Paczka nie powinna też mieć śladów jej otwierania przed doręczeniem. Może to wskazywać na niekompletną zawartość. Jeżeli spodziewamy się przesyłki i w ciągu 14 dni od daty, kiedy paczka powinna zostać dostarczona, to nie nastąpi, można zgłosić reklamację z tytułu jej zaginięcia.  

Niekiedy też zdarza się, że paczki nadawane są priorytetem lub za większą kwotę, będącą gwarancją dostarczenia ich w określonym czasie. Jeżeli to nie nastąpi i paczka dotrze z opóźnieniem, zleceniodawcy również przysługuje reklamacja. Poczta Polska ponadto umożliwia złożenie takiego zażalenia w przypadku, gdy kwota na wystawionej fakturze za usługę nie jest zgodna z dokonaną płatnością oraz gdy nadano paczkę pobraniową, a nadawca nie otrzymał kwoty od odbiorcy w określonym terminie.

Kiedy przysługuje reklamacja? Poczta Polska i obowiązujące zasady

Jak złożyć reklamację na Poczcie Polskiej?

Istnieją dwa sposoby, za pomocą których możliwa jest do złożenia reklamacja. Poczta Polska udostępnia Klientom wygodny i prosty do wypełnienia formularz on-line dostępny na swojej stronie internetowej oraz złożenie zażalenia osobiście na piśmie w dowolnej placówce pocztowej.

W pierwszym przypadku wystarczy zaznaczyć dostępne opcje w kolejnych wierszach formularza dostępnego na stronie internetowej Poczty Polskiej. Należy wybrać, czy reklamacji dokonuje klient indywidualny czy umowny. Pojawia się również zapytanie o status klienta i fakt wystawienia faktury do zamówienia. Następnie z dostępnej listy trzeba wybrać powód reklamacji i rodzaj przesyłki.

Kolejny krok to prośba o podanie numeru paczki, daty i miejsca jej nadania oraz określić poszczególne cechy paczki. Kolejny etap to podanie swoich danych, kwota roszczenia i prośba o dołączenie takich dokumentów jak np. potwierdzenie nadania czy dokument stwierdzający wartość przedmiotu w paczce.

Podobne dane podać trzeba na gotowych drukach dostępnych w placówkach Poczty Polskiej w całym kraju. Może się zdarzyć, że w toku całego postępowania Poczta Polska wystąpi z prośbą o przedstawienie dodatkowych dokumentów lub dowodów związanych np. z zawartością przesyłki. Te wymagane przy pierwszym zgłoszeniu zawsze należy załączyć. W przeciwnym wypadku Poczta Polska pozostawi reklamację bez rozpoznania lub jej nie uzna.

Alternatywą dla Poczty Polskiej coraz częściej stają się różni przewoźnicy i firmy kurierskie, a także popularne paczkomaty. To niejednokrotnie szybsze dostarczenie pod wskazany adres w korzystnej cenie. Takie usługi dostępne są na naszej platformie usług kurierskich AlleKurier.

Zobacz także:

Sprawdź, gdzie jest Twoja przesyłka

Śledzenie przesyłki

Cennik przesyłek
Przesyłki zagraniczne
Firmy Kurierskie
Usługi
Punkty nadań
start Śledzenie Przesyłka Konto