5 rzeczy, które musisz zrobić zanim zaczniesz sprzedawać w internecie

5.0 / 5
min czytania

Celem każdego sklepu internetowego jest generowanie jak największej sprzedaży. Jednak zanim zaczniemy promować się na dużą skalę należy dopracować wszystkie elementy, które mogą wpłynąć na proces sprzedaży i wizerunek sklepu. Wiemy już jaką plaformę sklepową wybrać oraz ile kosztuje założenie sklepu internetowego. Dziś dowiemy się na co należy zwrócić szczególna uwagę otwierając sklep w internecie, by osiągnąć zamierzone cele.

1. Dopracowana strona produktu

Podstawą w branży e-commerce jest odpowiednie zaprezentowanie produktu. Potencjalni klienci zwracają szczególną uwagę na wysokiej jakości zdjęcia i opis. Grafiki powinny zostać umieszczone na białym tle, ukazując produkt z każdej strony. Można pójść o krok dalej i zastosować zdjęcia 360 stopni, co zdecydowanie przykuwa uwagę klientów. Bardzo ważną kwestią jest dokładny opis produktu, jednak nie powinien zawierać tylko specyfikacji, ale również korzyści i zastosowanie. W tym celu warto ulepszyć user experience, czyli wrażenia jakie użytkownik doświadcza przy kontakcie z produktem.

Na user experience strony znakomicie wpływa wskazywanie kontekstu np. wyobrażenie na temat tego, co nabywca może zrobić z towarem. Idąc tą drogą tekst powinien zachęcać do szybkiego przejrzenia opisu poprzez sekcje z tytułem, grafiką i krótkim tekstem. Dotyczy to szczególnie produktów, które muszą zawierać wyczerpującą specyfikację (np. komputery, smartfony). Porzucanie koszyka zakupowego jest zmorą wszystkich sprzedawców, ponieważ wskazuje, że user experience nie jest zoptymalizowany. Bardzo ważne są akcenty kolorystyczne do najważniejszych przycisków np. „dodaj do koszyka”, „kup teraz”. Ponadto warto przed rozpoczęciem sprzedaży zadbać o szybkie przekazywanie komunikatów za pomocą intuicyjnych ikon oraz ułatwić odbiorcy wybór koloru lub rozmiaru produktu.

2. Regulamin sklepu internetowego

Sprzedaż przez internet rządzi się swoimi prawami. Każdy sklep internetowy musi zawierać widoczny regulamin. Powinien jasno i wyraźnie określać moment, w którym dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, a także opisywać terminy dostawy, jej warunki, koszty, informację o prawie do odstąpienia od umowy, możliwość reklamacji wraz z opisem procedury. Należy pamiętać, że nie warto kopiować regulaminu z innego sklepu internetowego. Mimo, że niektóre elementy będą wspólne, każdy serwis ma własną specyfikę działalności. Zamieszczenie regulaminu na stronie służy regulowaniu praw i obowiązków stron umowy sprzedaży zawartych w sklepie online. Brak rzetelnych i dokładnych informacji może narazić przedsiębiorcę na problemy. Zanim zdecydujemy się na biznes w internecie należy poznać prawne regulacje dotyczące sprzedaży internetowej.

3. Warunki dostawy i płatności

Tworzenie sklepu internetowego nie jest jedynie związane z zakupem oprogramowania czy wybraniem atrakcyjnej szaty graficznej. Pewne zagadnienia związane ze sprzedażą przez internet są regulowane przez prawo, np. nie możemy od swoich klientów wymagać znacznie zawyżonej opłaty za dostawę towaru. Według raportu Gemius dla e-Commerce Polska 2018 oprócz ceny i pozytywnych wcześniejszych doświadczeń w pierwszej trójce uplasowały się niskie koszty przesyłki.

Mając na uwadze wyniki analizy zachowań konsumentów powstał serwis AlleKurier, który oferuje przesyłki kurierskie 70% taniej niż podczas zawierania bezpośredniej umowy z danym kurierem. Nie tylko warto dostarczać odbiorcom najlepsze rozwiązania, ale również zacząć oszczędzać na dostawach. Należy pamiętać, że zaniedbanie kwestii określających jasno warunki dostawy może mieć destruktywny wpływ na biznes internetowy. Kary za nieprzestrzeganie prawa e-commerce bywają dotkliwe.

4. Wsparcie online

Profesjonalny sklep internetowy powinien oferować wsparcie użytkownikowi w razie pytań lub wątpliwości. W tym przypadku królują live chaty, które umożliwiają szybki kontakt z potencjalnym klientem. Nierzadko odpowiednia komunikacja z użytkownikiem może przynieść wymierne korzyści. Oczywiście wspomniany live chat nie może funkcjonować 24h/dobę, więc warto poinformować klientów w jakich godzinach mogą zadawać pytania. Brak odpowiedzi może przynieść odwrotne skutki. Tego typu rozwiązania również świetnie sprawdzają się w przypadku niezadowolonego klienta z zakupu – zamiast wystawiać negatywną recenzję w sklepie, mogą spróbować rozwiązać problem. Miłą i opłacalną praktyką jest zaoferowanie odbiorcy rekompensaty np. rabat na kolejne zakupy.

5. Wizerunek marki

Jak prowadzić sklep internetowy? Jedną z odpowiedzi jest kreowanie pozytywnego wizerunku marki. Zanim podejmiemy się sprzedaży na szeroką skalę opłaca się prowadzić bloga z poradami dla naszej grupy docelowej. To bardzo proste – sprzedając kosmetyki warto doradzać odbiorcom jakie produkty będą odpowiednie do danego typu skóry, jak dbać o włosy lub ujędrnić ciało. Takie proste porady mogą mieć duży wpływ na późniejszą sprzedaż. Zamieszczając test na rodzaj cery można w odpowiedzi zaoferować krem dedykowany takiej skórze. Jednak nie tylko blog jest wartościowym źródłem informacji o produktach, ale również media społecznościowe, które obecnie mają ogromną siłę. Ponadto warto podjąć współpracę z blogerkami i vlogerkami, które będą testować nasze produkty w zamian za wynagrodzenie lub w barterze.

Komentarze
Wylogowanie po okresie nieaktywności

Podaj swoje dane aby zalogować się ponownie.

   Zapomniałem hasło