- AlleKurier
- Poradniki
- Czym jest waga objętościowa (gabarytowa) i jak ją liczyć?
Czym jest waga objętościowa (gabarytowa) i jak ją liczyć?
Dla większości osób które nigdy wcześniej nie miały styczności z przesyłkami kurierskimi i nie wysyłały ich również poprzez firmę spedycyjną termin waga objętościowa (gabarytowa) jest nieznany. W powszechnym mniemaniu waga towaru i jego wymiary są to dwa odrębne pojęcia. Jednak waga objętościowa pełni kluczową rolę przy wyznaczaniu kosztów przesyłki kurierskiej stąd jej znajomość jest niezbędna aby móc prawidłowo oszacować wartość transportu jeszcze przed jego wysyłką.
Możesz za darmo wycenić przesyłkę o dużych gabarytach i zamówić kuriera po jej odbiór klikając przycisk znajdujący się poniżej lub zapoznać się z naszym poradnikiem: Jak wysłać dużą paczkę?
Najbardziej powszechnie stosowany przelicznik wagi objętościowej w przesyłkach kurierskich to 1:5000. Oznacza to iż aby otrzymać wagę objętościową danej paczki należy pomnożyć przez siebie jej trzy wymiary w centymetrach i podzielić przez 5000.
Dla przykładu, waga objętościowa przesyłki o wymiarach 30 x 40 x 50 cm to 12 kg (30 x 40 x 50 = 60 000 / 5000 = 12)
Waga płatna przesyłki na podstawie której firma kurierska ostatecznie kalkuluje koszty transportu jest przyjmowana poprzez porównanie wagi rzeczywistej przesyłki z jej wagą objętościową i do wyceny jest przyjmowana waga większa.
I tak, kontynuując powyższy przykład, dla paczki o wymiarach 30 x 40 x 50 cm, jeśli założymy jej wagę rzeczywistą 20 kg wtedy waga płatna przesyłki wyniesie 20 kg (20 kg > 12 kg) jeśli jednak założymy wagę rzeczywistą 5 kg wtedy waga płatna przesyłki = waga objętościowa czyli 12 kg.
Na tej podstawie możemy wywnioskować iż waga płatna dla towarów ciężkich ale o niedużych rozmiarach będzie liczona od wagi rzeczywistej, natomiast dla towarów lekkich ale przestrzennych będzie liczona od wagi objętościowej.
Na co dzień w większości przypadków mamy do czynienia z towarami które nie są ani bardzo ciężkie ani bardzo lekkie stąd nie jest możliwe jednoznaczne określenie z góry czy koszt ich transportu będzie zależny od wagi czy od wymiarów. Dlatego bardzo ważną rzeczą jest by składając zlecenie w firmie kurierskiej podać właściwe parametry przesyłki tak aby uniknąć ew. dopłaty która może się pojawić po tym jak wymiary i waga przesyłki zostaną zweryfikowane w magazynie dystrybucyjnym lub sortowni kuriera. Dopłata czasem może wynieść nawet ponad 100% pierwotnych kosztów przesyłki, ma to miejsce w przypadku gdy waga objętościowa przekroczy wielkość powyżej której naliczane są dodatkowe opłaty za tzw. paczkę niestandardową.
W zależności od rodzaju transportu istnieją jeszcze inne sposoby przeliczania wagi objętościowej. W przesyłkach kurierskich oprócz przelicznika wagi objętościowej 1:5000 czasem stosowany jest też przelicznik 1:4000. W przesyłkach lotniczych cargo podstawowy przelicznik wagi objętościowej to 1:6000, natomiast w transporcie morskim drobnicowym 1m3 = 1000 kg.
DHL x = 4000
UPS x = 5000
DPD krajowe x = 6000
DPD międzynarodowe x = 5000
InPost x = 6000
GLS x = 6000
Orlen Paczka x = 5000
FedEx x = 5000
Jeśli formularz na stronie internetowej firmy w której zamierzamy złożyć zlecenie transportowe zawiera kalkulator kosztów przesyłki nie jest dla nas konieczna znajomość jaki przelicznik wagi objętościowej zostanie zastosowany do obliczenia kosztów naszej przesyłki gdyż kalkulator policzy je dla nas automatycznie.
Inaczej jest w przypadku wycen przesyłek czy stałych cenników które otrzymamy drogą mailową gdzie przelicznik wagi objętościowej może nie być ujęty wyraźnie w ofercie (przyjmowany chociażby jako domyślnie znany) warto więc wtedy upewnić się z firmą co do jego wartości by mieć pewność iż koszt transportu został przez nas właściwie skalkulowany.